ΆΡΙΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

SPEAK-ING

Aντικείμενο της επαγγελματικής του δραστηριότητας αποτελεί η αρχιτεκτονική και, σε σημαντικό βαθμό, οι γραφικές τέχνες -συνήθως όταν άπτονται πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Ομοίως, το όνομά του είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τη φωτογραφία, τα εικαστικά και τη συγγραφή. Γέννημα-θρέμμα της πόλης μας, γεννήτορας της Φωτογραφικής Συγκυρίας και δεινός κοσμοπολίτης, ο Άρις Γεωργίου επιστρέφει με ένα διπλό χτύπημα που συνδυάζει όλα τα παραπάνω.

Το ένα σκέλος είναι εκδοτικό, λέγεται Jackie-ing, αναφέρεται σε μια καλλίγραμμη φίλη που χάθηκε και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Σαιξπηρικόν. Το άλλο είναι η έκθεση φωτογραφίας …και σώματι γυμνού (της Τζάκης και άλλων) την οποία μπορείτε να δείτε στην αίθουσα Kalos & Klio (Τσιμισκή 96).

Οι ερωτήσεις αναδύονται…

aris-georgiou-foto2

Το όνομα Ζακλίν-Ζακελίνα-Τζάκη είναι ήδη μυθικό! Αφοπλιστικό είναι;

Το όνομά της ήταν, περιέργως στα ελληνικά, μόνο Ζακελίνα, δεν ήταν υποκοριστικό, έτσι τη βαφτίσανε, δεν τη λέγανε ας πούμε Σούλα ή Λίτσα. Ναι, υπήρχε η Κέννεντυ, ήταν η Μπισέ σε απόγειο ομορφιάς και βρετανικού αξάν, ακόμη τότε δεν γνώριζα την ύπαρξη της Ντε Ρομιγύ ή της Λε Γκακ. Μυθικό όμως ήταν και το όνομα του Jackie Stewart και του Jacky Ickx. Όπως και του αντεροβγάλτη. Οι συγχορδίες του Jackie-ing του Μονκ όμως ηχούσαν στ” αυτιά μου επίμονα ήδη. Όλα μαζί, διαπερνούσαν και την εικόνα ή την «ιδέα» της Ζακελίνας. Και τη συμπαρέτασσαν μεταξύ «ευγενών» ψυχών. Η όψη της από μόνη της πάντως μεταξύ ευγενών «σωμάτων».

Ποια είναι η δική σου Τζάκη;

Το απείκασμά της είναι οι φωτογραφίες που κράτησα από την όψη της. Και πιο πολύ ίσως ακόμη και από τη γλυπτική της μέση, είναι η διακύμανση του χαμόγελού της. Που έκανε fadein – fadeout από τη θλίψη στη συναίνεση και απ” την αμηχανία στη συστολή χωρίς να περνάει ποτέ από εκείνο της αυθεντίας.

Jackie-ing είναι η ανύψωση της εν λόγω κυρίας;

Jackie-ing είναι το mood στο οποίο με έφερε ο δικός της θάνατος, και είναι και μια διαδρομή ιχνηλάτησης. Όχι ο θάνατος οποιουδήποτε. Η δική της εξαφάνιση. Η συνειδητοποίηση του δικού της ανέξοδου περάσματος από τη ζωή, ο άσημος τερματισμός της δικής της ζωής, το ίχνος της ζωής που ΔΕΝ άφησε. Κατ” αντίθεση προς το ίχνος της ζωής που άφησε ίσως μόνο σε μένα δια των φωτογραφιών που την απεικονίζουν και που με επιφορτίζουν με την «ευθύνη» να τις παλινορθώσω ακριβώς ως χειροπιαστό ίχνος της.

Ο λόγος συμπληρώνει τις εικόνες στο βιβλίο σου;

Το κείμενο είναι μια ξενάγηση στις σκέψεις που μ” έβαλε η απώλεια αλλά και η επαν-ανακάλυψη των φωτογραφιών. Που κι εκείνες από τη μεριά τους είναι μια ξενάγηση στη μνήμη αλλά και η ένσταση απέναντι στο παράλογο και αντιφατικό μιας ύπαρξης που από τη μια κοσμούσε η ομορφιά ενώ την έφθειρε ένα μαράζι. Είναι μαζί και η παραδοχή μιας ενοχής που δεν θα “πρεπε να είναι.

aris georgiou foto3

Το γυμνό σώμα ήταν στην αρχαιότητα κλασική αξία. Πώς χάθηκε τέτοια παράδοση;

Προσωπικά δεν με αφορά το ότι η «νέα Θρησκεία» κατόρθωνε εν τέλει να φιμώνει αξίες που ως κατεξοχήν «φυσικές» ή «φυσιολογικές» σοβούσαν ή επιβίωναν. Τα εμπόδια πάντα ανακύπτουν και πάντα ξεπερνιούνται. Και οι θρησκείες ―για όσους κάτι σημαίνουν― τα κουβαλούν μαζί τους, τα casualties που προκαλούν άλλοτε χτυπούνε κόκκινο κι άλλοτε, ή για άλλους, έρπουν σε ποσοστά αμελητέα. Το γυμνό σώμα, το Σώμα, είναι ό,τι πλησιέστερο έχουμε προς τη Φύση. Από εκείνη πηγάζουν οι έννοιες του «ωραίου», εκείνη μας καθοδηγεί για τη στάθμιση, για την αξιολόγηση, για τη διαβάθμιση. Κι είναι αυτή η φυσική ικανότητα που έχουμε, ή έστω μια ροπή, που εγκαθιστά τα κριτήρια που οδηγούν τις επιλογές μας. Το γυμνό σώμα, είτε γυναικείο είτε ανδρικό, του προσώπου συμπεριλαμβανομένου βεβαίως, βαθμολογείται από τον εκάστοτε θεατή του και θα ήταν ψευδές να προσπεράσουμε το μερτικό του «σεξ-απήλ», του «ερωτικού δυναμικού» του που είναι sine qua non σύμφυτο της διαδικασίας.

Δεν είναι καθόλου πρωτότυπη η προσέγγισή μου με τις συγκεκριμένες φωτογραφίες, έχουν προηγηθεί τόσοι και τόσοι ζωγράφοι, γλύπτες ή φωτογράφοι, που ο καθένας με τον δικό του τρόπο εμπνεύστηκαν από την κλασική αξία του γυμνού σώματος. Είμαι κι εγώ ένα θύμα της σαγήνης αυτής της «ωραιότητας», ταυτόχρονα πάντως και εκείνης της σχετικής φωτογραφικής, εικαστικής, γλυπτικής παιδείας. Και η φωτογραφική του αποτύπωση, του σώματος, δεν υπήρξε παρά η επιβεβαίωση της φυσικής ανάγκης για οικειοποίηση του «ωραίου». Της οικειοποίησης που είναι το ισχυρότερο κίνητρο και θεμέλιο για την οικοδόμηση καθαυτού του ναρκισσισμού μας.

Στο σημερινό ορυμαγδό των ψηφιακών εικόνων τι κομίζει μια… «σώματι» έκθεση φωτογραφίας;

Η έκθεση …και σώματι δεν είναι απολογία του «υλικού» ή του αναλογικού έναντι της κυριαρχίας του ψηφιακού ή «άυλου» γιατί πιστεύω στη συνύπαρξη των κατευθύνσεων, στην εξυπηρέτηση των μεν από τις δε και στην εξυπηρέτηση που είναι υποχρεωμένες οι τεχνικές να προσφέρουν στους χρήστες τους. Διότι, προσωπικά, έχω ανάγκη και από τα δύο στα οποία εξάλλου από πάντα προσέφευγα, ας θυμηθούμε ότι η ζωγραφική μου με ακρυλικά είναι εξ ολοκλήρου χειρωνακτική. Τα σώματα τα ίδια επίσης των φωτογραφιών, είναι ακόμη ύλη, η αφή είναι η αίσθηση για να το πιστοποιήσει κανείς, έστω κι αν στο μεταξύ έχουν φορτωθεί με «ηλικία». Με την εξαίρεση βεβαίως εκείνων που μας άφησαν. Στην έκθεση είναι τουλάχιστον δύο.

Κώστας Γ. Καρδερίνης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved