ΑΠΟ ΕΡΩΤΑ-ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑΣ

ΑΠΟ ΕΡΩΤΑ

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αθερίδης

Παίζουν: Θοδωρής Αθερίδης, Σμαράγδα Καρύδη, Παναγιώτα Βλαντή

Διάρκεια: 100’

ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ 5

STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 11

VILLAGECOSMOS 1, 5, 9

VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ 2

Μπορεί μια ταινία να είναι ταυτόχρονα σύγχρονη και φευγάτη, αλλά και με μια παλιομοδίτικη, με την καλή έννοια, συνέπεια στον στόχο και την αφήγηση της; Να αρνείται συνειδητά την ένταξη της στο σινεμά τέχνης ή το εμπορικό σινεμά ή τι άλλο να “χαμε να λέμε; Να είναι απλά ταγμένη στο συναίσθημα της και την, όσο πιο άμεσα μπορεί να γίνει,  μετάδοσή του στο θεατή; Να γκαζώνει ταυτόχρονα στην υπέρβαση έχοντας στέρεα τα πόδια της στη γη, γυμνά, όπως είναι σε όλη σχεδόν την ταινία τα πόδια της Σμαράγδας Καρύδη;

Ένα αντισυμβατικό αλλά απόλυτα κατανοητό εγκεφαλικά και συναισθηματικά, σχεδόν αναρχικό παιχνίδι χαρμολύπης. Πόνου και απελευθέρωσης. Επιλογών και πρέπει. “Υγιούς” πεζότητας και παράβασης στο όνομα του έρωτα. Δράματος και κομψής κομεντί, αυτό που οι αγγλόφωνοι λένε δραμεντί. Λαϊκό και σοφιστικέ, χωρίς αυταρέσκεια. Απλό αλλά σύνθετο, όπως οι χαρακτήρες του που ναι, θες να τους αγκαλιάσεις, ακόμα και την πιο κακιά της υπόθεσης. Ο Θοδωρής τους έκανε ανατομία χωρίς όμως να τους πετάξει τα ζωτικά όργανα, όπως έκανε και στην αντίφαση του έρωτα. Δημιουργώντας μια καθαρή απόλαυση.

Σκηνοθετικά, η κάμερα του Αθερίδη δείχνει ένα άνθρωπο με αίσθηση του κάδρου, της ομορφιάς αλλά και της υπόγειας αναίρεσης της. Του ρεαλισμού και του στιλιζαρίσματός του. Του συναισθήματος και της απομυθοποίησης του. Ιδεολογικά, όσον αφορά εμένα προσωπικά, το βέλος  προς το στόχο του, βρήκε κέντρο. Ο έρωτας είναι τρέλα, είναι χορός, είναι ζωή και θάνατος, είναι κάτι που μπορεί να υπάρχει μόνο στο μυαλό μας αλλά αυτό αρκεί για να υπάρξει. Η ελευθερία έρχεται μόνο όταν η επιλογή σου γίνεται εισιτήριο για ένα ταξίδι που δεν έχει σημασία και δεν σε νοιάζει ποιο θα είναι το τέλος του.

Αναδημοσίευση-μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την κριτική στο

www.cosmopoliti.com

Αξιολόγηση: ****

Τάσος Θεοδωρόπουλος



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved