ΣΙΝΕΦΙΛ ΑΤΖΕΝΤΑ

ΣΙΝΕΦΙΛ ΑΤΖΕΝΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης συνεχίζει τα καταπληκτικά σινεφίλ αφιερώματα, με τις «Κλασικές ευρωπαϊκές ταινίες», στην τέταρτή τους βερσιόν, η οποία θα φιλοξενηθεί από τις 4 ως τις 7 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος».

Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι άνευ υπερβολής μία και μία και δεν πρέπει να χαθούν από κανένα κινηματογραφόφιλο της πόλης. Το αριστούργημα του Λουκίνο Βισκόντι “Bellissima”, με την ανυπέρβλητη Άννα Μανιάνι. Το αβάν γκάρντ έπος “Sweet Movie”, του Ντούσαν Μακαβέγιεφ. Η κορυφαία ίσως στιγμή του προσφάτως εκλιπόντα Αλέν Ρενέ, «Ο θείος από την Αμερική», με τον Ζεράρ Ντεπαρντιέ. Η ιερή εκστατική μανία της Ιζαμπέλ Ατζανί στο έξοχα συμβολικό «Μια γυναίκα δαιμονισμένη», του Αντρέι Ζουλάφσκι.

Με το πέρας του συγκεκριμένου αφιερώματος, τη σκυτάλη παίρνει ο μεγάλος Σοβιετικός σκηνοθέτης Γκριγκόρι Κόζιντσεφ (11 ως 14 Δεκεμβρίου 2014), ο οποίος μετέφερε στη μεγάλη οθόνη έργα μέγιστων θεατρικών και λογοτεχνικών συγγραφέων. Μεταξύ αυτών, τα «Βασιλιάς Ληρ» και «Άμλετ» του Σαίξπηρ, «Δον Κιχώτης» του Θερβάντες και «Το παλτό» του Γκογκόλ, τα οποία και θα απολαύσουμε στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης.

Συνέχεια με τις προβολές της Ταινιοθήκης της ΕΤ-3, σε συνεργασία με το ΚΕΜΕΣ και το συγκλονιστικό αφιέρωμα στις ψυχροπολεμικές ταινίες, με τον τίτλο «Αυτός ήταν ο Ψυχρός Πόλεμος» και πιο συγκεκριμένα, με την υποενότητα «Κατασκοπευτική λογοτεχνία και κινηματογράφος». Την προσεχή Δευτέρα, 8 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα «Αλέξανδρος», στις 21.00, προβάλλεται η θρυλική ταινία του Άντονι Μαν, «Η μεγάλη νύχτα των κατασκόπων» (1968, 102’). Αξιοσημείωτο είναι πως ο Μαν πέθανε στη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας, η οποία ολοκληρώθηκε από τον πρωταγωνιστή της, Λόρενς Χάρβεϊ. Η ταινία αποτελεί γνήσιο τέκνο του genre των κατασκοπευτικών ταινιών της εποχής, αλλά ταυτόχρονα ξεπερνά και υπερβαίνει το είδος της.

Μία σπουδή στα θολά όρια μεταξύ φαντασιακού και αληθινού, στην αίσθηση της απώλειας, στη δύναμη του εσωτερικού κενού. Μια αγωνιώδης κραυγή για ανεξαρτησία και αποδέσμευση από τις αδιόρατες δυνάμεις. Μια εβδομάδα αργότερα, τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου, στο ίδιο μέρος και την ίδια ώρα, η επόμενη πράξη του αφιερώματός, με την ταινία «Η κατάσκοπος του Λονδίνου», του Σίντνεϊ Λιούμετ, η οποία βασίζεται σε μυθιστόρημα του Τζον Λε Καρέ. Υπενθυμίζουμε πως η είσοδος είναι δωρεάν, ενώ τις ταινίες προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Αλέξης Δερμετζόγλου.

Παράλληλα, η Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης προβάλλει τη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου, στις 21.00, στο «Φαργκάνη», την τέταρτη ταινία της για φέτος. Πρόκειται για το γερμανικής παραγωγής ντοκιμαντέρ του 2010, με τίτλο “Kinshasa Symphony”, από τους Κλάους Βίσμαν και Μάρτιν Μπάερ. Η «Συμφωνική της Κινσάσα», όπως είναι ο ελληνικός τίτλος, είναι μια ενδοσκοπική ματιά στην καθημερινότητα των κατοίκων της χαοτικής Κινσάσα, όπου η καθημερινότητα και ο αγώνας για επιβίωση είναι δύο έννοιες σύμφυτες. Κεντρικοί πυλώνες του ντοκιμαντέρ οι αυτοδίδακτοι μουσικοί της Συμφωνικής της πόλης, οι οποίοι παρά τις αμέτρητες πληγές που κουβαλούν, παλεύουν και αγωνίζονται για να ομορφύνουν τη ζωή τους.

Θα κλείσουμε την αναφορά μας στις σινεφίλ δράσεις της πόλης με τις Κινηματογραφικές Λέσχες Πανοράματος και Χορτιάτη. Αφετηρία των δεκεμβριανών προβολών η γλυκύτατη γαλλό-καναδική ταινία «Ο εξαιρετικός κύριος Λαζάρ», η οποία θα προβληθεί την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου, στο Αμφιθέατρο Κέντρου Πολιτισμού, στο Δημαρχείο Πανοράματος και την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα «Ιωάννης Μανωλεδάκης». Οι προβολές θα συνεχιστούν με τη δανέζικη ταινία «Ο έρωτας της βασίλισσας», η οποία θα προβληθεί στους ίδιους χώρους, την Πέμπτη 11 και την Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου, αντίστοιχα. Όλες οι προβολές ξεκινούν στις 20.00, ενώ η είσοδος είναι δωρεάν. Καλές χειμωνιάτικες βραδιές σε όλους μας!

Έλενα Πολατίδου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved