ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΠΟΥ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ

GONEGIRL

Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Φίντσερ

Παίζουν: Μπεν Άφλεκ, Ρόζαμουντ Πάικ, Νιλ Πάτρικ Χάρις

Διάρκεια: 149’

(3η ΕΒΔΟΜΑΔΑ)

ODEONΠΛΑΤΕΙΑ 1, 4, STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 2, 4, VILLAGE CINEMAS 2, 5, 9, 10, VILLAGE CINEMAS ΛΙΜΑΝΙ 4

Η πραγματικά μεγάλη τέχνη οφείλει να είναι η κακή συνείδηση της εποχής της. Η μεγάλη τέχνη, επίσης, πρέπει να αποφεύγει το σκόπελο του διδακτισμού. Κανένα είδος κριτικής δεν έχει αποτέλεσμα όταν γίνεται από καθέδρας. Ο Ντέιβιντ Φίντσερ ικανοποιεί και τις δυο απαιτήσεις, όντας μάστορας μιας τέχνης ειρωνικής, σκοτεινής, ανυποχώρητα επικριτικής αλλά ταυτόχρονα ψυχαγωγικής, τέλεια συναρπαστικής και –γιατί όχι;– μαζικής! Με το «Το κορίτσι που εξαφανίστηκε», που σημειολογικά βρίσκεται ανάμεσα στο “FightClub’ και το “Zodiac”, μιλά για ένα κόσμο απόλυτα παραδομένο στη λατρεία της επιφάνειας, βιαστικό στις κρίσεις του και επιπόλαιο, ενώ ταυτόχρονα θέτει υπό αμφισβήτηση τις έννοιες της Αλήθειας και της λογικής αιτιοκρατίας που πάνω τους θεμελιώθηκε, κουτσά στραβά, ο δυτικός πολιτισμός.

Παράλληλα, γελά με τα σύγχρονα χάλια μας, ακροβατώντας μεταξύ μαύρης κωμωδίας και απροκάλυπτης σάτιρας νεωτερικών ηθών. Έτσι, το νέο του αριστούργημα διαφεύγει από την εύκολη κατηγοριοποίηση. Παίζει με τα είδη και τα μεταχειρίζεται ανάλογα με το πού θέλει να δώσει βαρύτητα τη δεδομένη στιγμή. Κι αυτό λειτουργεί δραματουργικά, χάρη στην αποστομωτική σκηνοθετική δεινότητα του Φίντσερ που καταφέρνει να κρατάει τις ισορροπίες ανάμεσα στις τόσες εναλλαγές τόνου, ατμόσφαιρας, ρυθμού, σφραγίζοντας τα πάντα με ύφος ενιαίο, καθώς και με το χαρακτηριστικό του στιλιζάρισμα. Αυτό που πέτυχε εδώ ο σπουδαίος Αμερικάνος δημιουργός, μόνο με τα κατορθώματα του Χίτσκοκ μπορεί να συγκριθεί. Έφτιαξε ένα έργο ανεξάντλητο σημειολογικά, δουλεμένο με απίστευτο περφεξιονισμό, πλούσιο σε πτυχές, υποστρώματα και διαστάσεις, το οποίο μπορεί παράλληλα να λειτουργεί έξοχα και σαν φιλμ μεγάλου κοινού. Όχι απλώς η ταινία της χρονιάς. Μάλλον η ταινία των καιρών μας. Γενικότερα.

Αξιολόγηση:*****

Γιάννης Σμοϊλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved