ΤΟ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΘΥΜΑΤΑΙ

Το πρώτο Σοκ. Το πρώτο Δέος

«Οι αρμονίες του Βερκμάιστερ» του Μπέλα Ταρ (2000)

(Werckmeister harmóniák/ Werckmeister Harmonies)

Απ” όσο θυμάμαι, το 2002 ήταν μια από τις χρονιές της προσωπικής μου Μεγάλης Σινεφιλίας, αυτής που συνήθως έρχεται μαζί με την ενηλικίωση, τη φοιτητική ζωή και τη γενικότερη αίσθηση ότι ο κόσμος φτιάχτηκε για να τον ανακαλύψεις. Για να παραστήσω λιγάκι το νοσταλγικό γέρο, «εμείς τότε» είχαμε ως βασικά μέσα συντήρησης του πυρετού τα εξής δύο: τις βιντεοκασέτες του AZA και το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Λίγο μετά, όλο αυτό θα έδινε τη θέση του σε μια απίστευτη διαθεσιμότητα, αλλά έστω κι έτσι προλάβαμε να ζήσουμε μια στέρηση που, ως συνήθως, λειτουργεί ως καλό μπαχαρικό στις αναμνήσεις.

Αφήνω λοιπόν στην άκρη τις βιντεοκασέτες του ΑΖΑ (οι οποίες σίγουρα θα άξιζαν ένα δικό τους κείμενο) κι επιστρέφω στην αρχή: το 2002, λοιπόν, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης φιλοξενούσε αφιέρωμα σε ένα μεγάλο Ούγγρο σκηνοθέτη για τον οποίο δεν ήξερα τίποτα – τότε φυσικά δεν θα το παραδεχόμουν, αφού είναι η ηλικία στην οποία πρέπει να παριστάνεις ότι τα ξέρεις όλα. Το όνομα του Ούγγρου ήταν Μπέλα Ταρ. Ωραίο όνομα. Κι ακόμη ωραιότερο βλέμμα, όπως παρατηρούσα στις φωτογραφίες του σκηνοθέτη που κυκλοφορούσαν δεξιά κι αριστερά. Νομίζω αυτά με τράβηξαν αρχικά στην περίπτωσή του, ίσως και το ασπρόμαυρο στιγμιότυπο μιας ταινίας όπου μια ακαθόριστη φιγούρα περπατά σε ένα σκοτεινό δρόμο. Ήταν ένα πλάνο από τις «Αρμονίες του Βερκμάιστερ».

Κάπως έτσι, βρέθηκα χωρίς παρέα στο «Ολύμπιον», ανέτοιμος και ανυποψίαστος για το σοκ που θα ακολουθούσε. Όμως, από τη στιγμή που οι Αρμονίες ξεκίνησαν μέχρι και τους τίτλους τέλους, είμαι πεπεισμένος πως δεν πήρα ανάσα. Μέχρι τότε, καμιά ταινία δεν με είχε υποβάλει σε ένα καθεστώς τόσο απόλυτου υπνωτισμού. Βγήκα από την αίθουσα τρέμοντας, όπως αξίζει σε κάθε απώλεια παρθενιάς σε αυτή την ζωή. Και ήθελα ακόμα περισσότερο να αρχίσω να γράφω για το σινεμά (τότε θα έλεγα «να γίνω κριτικός κινηματογράφου»), για να πω κάπου ότι αυτό είναι το πρώτο αριστούργημα του 21ου αιώνα. Αυτά τα ναρκισσιστικά βίτσια μπορεί να έφυγαν πια, αλλά ακόμη και τώρα, όταν μιλάμε για Σοκ και Δέος μέσα σε μια αίθουσα προβολής, το μυαλό μου ταξιδεύει με ταχύτητα φωτός στις Αρμονίες.

Κωνσταντίνος Σαμαράς

to film noir thimatai2 foto2

Αυτή η ήρεμη πίκρα…

«Nebraska» του Αλεξάντερ Πέιν (2013)

Ο Γούντι (ερμηνευτικό χάρμα ιδέσθαι ο Μπρους Ντέρν) την παθαίνει όπως πολλοί υπερήλικες. Τον χτυπάει η γεροντική άνοια, πιστεύει ό,τι του πουν, φτηνά διαφημιστικά κόλπα τον πείθουν πως είναι εκατομμυριούχος και τον ρίχνουν στους δρόμους να διεκδικεί κέρδη. Θα ήταν αστείος αν δεν ήταν τέτοια η οικουμενικότητα της τραγωδίας του. Μόνο ο γιος του δείχνει να το αντιλαμβάνεται αυτό. Όχι αφηρημένα ή θεωρητικά. Στο πετσί του το νιώθει. Η μοίρα του ταλαίπωρου γέρου του είναι και δική του. Απλώς αναβάλλεται προς το παρόν.

Έτσι, θα συμπονέσει τον ξεκούτη πατέρα του και θα προβεί σε μια πράξη μεγαλοψυχίας: όταν όλοι οι άλλοι, οι σώφρονες, οι «κανονικοί», προσπαθούν να τον επαναφέρουν στη λογική, αυτός αποφασίζει να συμμετάσχει στην ψευδαίσθηση. Από αγάπη. Γιατί καταλαβαίνει ότι δε μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερη γενναιοδωρία. Να συντηρήσεις ένα ζωογόνο ψέμα, αντί να παλεύεις να αποδείξεις μια αποκαρδιωτική πραγματικότητα. Αυτή και η ουσία του σινεμά. Στην ασπρόμαυρη γεωγραφία των, θετικιστικών σε σημείο απανθρωπιάς, κοινωνιών μας, μόνο έτσι μπορεί να διεισδύσει το παραμύθι που μάς κρατά ζωντανούς.

Το «Nebraska» του Αλεξάντερ Πέιν, το οποίο είδα στο περσινό φεστιβάλ, δεν μπορείς να το προσεγγίσεις αντικειμενικά. Κι αν το κάνεις, δε θα λειτουργήσει. Σε μένα τουλάχιστον τη ζημιά την έκανε γιατί του χάρισα ένα κομμάτι μου. Αυτό που περιείχε τη μνήμη του καημένου του παππού μου. Ενός αυθεντικά καλού ανθρώπου που τα άτιμα τα γερατειά τον λήστεψαν από την αξιοπρέπειά του. Στο πρόσωπο του Γούντι, εκείνον αναγνώρισα. Τη βαθιά σύγχυσή του, τη θολή αίσθησή του της απώλειας, το ήσυχο γλίστρημα έξω απ’ τον άδικο αυτό κόσμο. Έτσι, η ταινία του Πέιν με άγγιξε. Με τη λυρική της ειλικρίνεια κι αυτή την ήρεμη πίκρα που είναι του καθενός ο μοναχικός κλήρος.

Όπως κι αν επιλέξεις να το δεις, αυτό εδώ είναι ένα αληθινό αριστούργημα ή ένα αριστούργημα αλήθειας συναισθηματικής. Διαλέγεις και παίρνεις. Προσωπικά με καλύπτουν και οι δύο ορισμοί.

Γιάννης Σμοΐλης

 



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved