ΤΟ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΘΥΜΑΤΑΙ

ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΜΕΙΣ

ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΜΑΣ

Οκτώ συντάκτες του «φιλμ νουάρ», νεώτεροι και παλαιότεροι, ξεψαχνίζουν τα κιτάπια της μνήμης τους και θυμούνται την ταινία του φεστιβάλ που τους έδεσε κόμπο το στομάχι και τους έκανε να γυρίσουν σπίτι, με το μυαλό να ταξιδεύει πολύ μακριά…

Ο ευνουχισμός της γλώσσας

«Η σφαγή του κόκορα» του Αντρέα Πάντζη (1996)

Βρίσκομαι στη Θεσσαλονίκη από το 1988. Είχα περάσει τότε 8ος θυμάμαι στην Κτηνιατρική του ΑΠΘ. Περισσότερα χρόνια ζω εδώ απ” ότι προσθέτοντας τα χρόνια στη Φρανκφούρτη, το Λευκώνα και την Προσοτσάνη… Τότε ήταν και η πρώτη φορά που παρακολούθησα το φεστιβάλ. 26 χρόνια μετά, πάνω από 1000 ταινίες μετά (και λίγες λέω), οι μνήμες είναι πάμπολλες. Ακόμα θυμάμαι τις τουαλέτες του «Παλλάς» στην παραλία και του «Έσπερου» πριν γίνει πάρκινγκ: εκεί… κρυβόμουνα με το πέρας της μίας ταινίας και παραφύλαγα μέχρι να ξεκινήσει η επόμενη, προκειμένου να μην κόψω κι άλλο εισιτήριο! Φτώχεια γαρ και δεν είχαμε και τα τυπικά προσόντα για να παρακολουθήσουμε δημοσιογραφικές προβολές εκείνα τα χρόνια. Το 1996 ήταν η χρονιά που πήρα πτυχίο (ναι, οχτώ χρόνια έκανα, τραβάτε κανά ζόρι;). Και το Νοέμβριο πήγα φαντάρος. Λίγο μετά το πέρας του φεστιβάλ!

Τη συγκεκριμένη ταινία την είχα δει θυμάμαι σε δημοσιογραφική προβολή στο «Ανατόλια», το σινεμά των Ψυχόπουλων (με τι να ασχολούνται άραγε τώρα;). Μαζί και ο Ξιφ. Στην αρχή κοιτιόμασταν: η ταινία μας φαινόταν πολύ παράξενη. Και… weird. Και σοκαριστική. Αλλά όσο περνούσε η ώρα το φιλμ σε έμπαζε στο σύμπαν του και παρακολουθούσες με κομμένη την ανάσα. Και να η υπέροχη Βαλέρια Γκολίνο, πανέμορφη, να μη μιλάει, να είναι βωβή. Και δες, ο Σίμορ Κάσελ, από τα πουλέν του Κασσαβέτη, να υποδύεται τον Αχιλλέα. Και ο Χωραφάς ως Ευαγόρας, στα ντουζένια του. Και να, βλέπουμε πράσινα και δεν γελάμε: θαμπωνόμαστε από την τόση ομορφιά. Και την ποίηση. Και την αλληγορία για το διχασμό την Κύπρου. Και το στοχασμό πάνω στην επικοινωνία. Τόσο που ο Ευαγόρας κόβει τη γλώσσα του για να βρίσκεται σε ανάλογη θέση με τη γυναίκα που αγαπά. Για να μην μιλάει. Από τις σκηνές που σου μένουν όχι για μέρες αλλά για χρόνια. Κι ένα υπέροχο παραδοσιακό κυπριακό τραγούδι να συνοδεύει τη σκηνή (όποιος έχει λινκ στο youtube και ξέρει για ποιο ομιλώ, ας μου το στείλει στο inbox της σελίδας μου στο fb – θα έχει την αιώνια ευγνωμοσύνη μου). Συγκλονιστική εμπειρία. Και τη διάλεξα από τις άλλες γιατί αυτή είναι η ταινία που θα ήθελα περισσότερο να ξαναδώ. Και θα το κάνω συντόμως.

Θόδωρος Γιαχουστίδης

to festival thimatai foto2

Γκροτέσκος χορός κάτω από το δέρμα

«Ταρίχευση» του Γκιόργκι Πάλφι (2006)

(Taxidermia)

Η «Ταρίχευση» είναι αδιαμφισβήτητα ένα συναρπαστικό ταξίδι κάτω απ’το δέρμα. Κι είναι και μια αναπάντεχη περιπέτεια που πρωτοείδα (με μεγαλύτερη διάρκεια, πιο τολμηρή) στο 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Μην ακούτε αυτούς που λένε πως κάνει κριτική εκ του ασφαλούς. Αν ήταν έτσι θα έμενε στο «ένδοξο» παρελθόν και δε θα τολμούσε να αναμετρηθεί με τη σημερινή ζοφερή παρακμή. Τουναντίον επιδιώκει τη σύγκρουση με τη βολεψιακή μας παχύσαρκη συνείδηση, επιδιώκει την πρόσκρουση στην Ιστορία, αμφισβητεί τη μονόπλευρη εκδοχή της, την υπονομεύει συστηματικά κι εντέλει την ακυρώνει.

Ο Ούγγρος Γκιόργκι Πάλφι, που τη μαστόρεψε, είναι παλιός γνώριμος. Το 2002 μας τον είχε συστήσει ο Δημήτρης Εϊπίδης μες από τους Νέους Ορίζοντες. Η τηλεταινία του «Λόξιγκας» (Hukkle, 2002) είναι ένας ύμνος στις λεπτομέρειες, στις μικρές ηδονοβλεπτικές χαρές, στις διαφορές και στα ασήμαντα, που σημαίνουν τα πάντα. Είναι μια σπάνια ταινία χωρίς καμιά ανθρώπινη λαλιά, με μόνη εξαίρεση τα τραγουδιστικά τσιτάτα του τέλους. Ο τίτλος υποδηλώνει έναν χρόνιο παππουδίστικο λόξιγκα, του γέρου που περιμένει υπομονετικά στο παγκάκι ώσπου να τελειώσει η ταινία. Σταματάει δε, προσωρινά, όταν περνάει το αεροπλάνο. Ο λόξιγκας βλάπτει σοβαρά την υγεία των άλλων, διότι οι κηφήνες πρέπει να θανατώνονται.

Με την υπερπαραγωγή «Taxidermia», η παραξενιά παίρνει πια μορφή και διαστάσεις επιδημίας. Είναι πραγματικά άξιον θαυμασμού πώς ένα τρίπτυχο αριστούργημα και αρρωστούργημα συγχρόνως, κατάφερε να χωρέσει τις ανησυχίες του 20ού αιώνα σε τρεις γενιές ανδρών. Παππούς – λάσπη – πηλός – πήδημα – θάνατος. Πατέρας – υπεραθλητής – ιδεαλιστής – πληθωριστής. Γιος – παγερός – κλινικός – δεξιοτέχνης – αθάνατος. Εμβόλιμο πρόσωπο ο στρατιώτης Μοροσγκοβάνιι ο οποίος μας σοκάρει με τα πλέον αντιφατικά συναισθήματα, τρόμου λαγνείας και αηδίας. Οι υπερβολές τους γίνονται παραβολές, το κόμικ υποτροπιάζει, ο τρόμος παραμονεύει σ” ένα παγωμένο χαμόγελο, το γκροτέσκο χορεύει πάνω σε ηδονική πυρά, και ο μινιμαλιστής τέκνο συνθέτης Amon Tobin υπονομεύει και αναδομεί το παραλήρημα.

Κώστας Γ. Καρδερίνης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved