ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ

ΜΙΑ ΤΕΛΕΤΗ ΕΞΑΓΝΙΩΣΗΣ

με αφορμή τον 13ο Διεθνή Μαραθώνιο Μέγας Αλέξανδρος

του Γιάννη Φραγκούλη

Από τον πόλεμο των Ελλήνων κατά των Περσών μέχρι σήμερα, αυτό που έχει μείνει στην ψυχή του κάθε ανθρώπου, σε όλο τον κόσμο, είναι ο μαραθώνιος δρόμος. Λίγες σκέψεις θα εκφρασθούν εδώ που φιλοδοξούν να αντανακλάσουν  τα συναισθήματα αυτού που τρέχει αυτά τα χιλιόμετρα, από τότε μέχρι σήμερα, την ένταση που μπορεί να αισθανθεί στο διάβα αυτής της διαδρομής.

Αν αυτός ο αρχαίος Έλληνας πολεμιστής, με πλήρη εξοπλισμό, δεν είχε πάρει την εντολή να ανακοινώσει στους Αθηναίους ότι νίκησαν του Πέρσες, στο Μαραθώνα, σήμερα δε θα είχαμε αυτή τη γιορτή που λέγεται «μαραθώνιος» και λαμβάνει χώρα σε πολλές χώρες και σε διαφορετικά μέρη του κόσμου. Αλλά για ποια γιορτή μιλάμε; Μήπως θα ήταν καλύτερα να μιλούσαμε για μία τελετή; Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Με πλήρη τον εξοπλισμό του, ιδίως με την ασπίδα του, αυτός ο αρχαίος Έλληνας πολεμιστής κάνει χωρίς να σταματήσει τα 40 και πλέον χιλιόμετρα για να εξαγγείλει το χαρμόσυνο νέο. Φτάνει στην Αθήνα, στο σημερινό Παναθηναϊκό Στάδιο, και προλαβαίνει να κραυγάσει το «νενικήκαμεν». Φανταζόμαστε ότι σε αυτή τη λέξη υπήρχαν μέσα η υπερηφάνεια, η χαρά της νίκης, η απόλαυση της σιγουριάς, η στρατιωτική τιμή. Θα μπορούσαμε, ακόμα να φανταστούμε ότι πρόλαβε και το είπε με τέτοιο τρόπο που μετέφερε όλα τα συναισθήματα των πολεμιστών που έλαβαν μέρος σε αυτό τον πόλεμο που κράτησε μακριά τους Ασιάτες από την Ευρώπη. Με τέτοιο τρόπο που ο καθένας κατάλαβε αυτό που θα έπρεπε να καταλάβει. Μετά ξεψύχησε!

Η σημερινή εποχή απέχει πολλά έτη φωτός από αυτή την παλιά. Ο άνθρωπος έχει χάσει το μεγαλύτερο βάρος της ανθρωπιάς του και η βία έχει κυριεύσει την άρρωστη ψυχή του. Όμως αυτός που κάνει συνειδητά μία διαδρομή και πατάει πάνω στα ίχνη των αρχαίων προγόνων του, αισθάνεται ένα δέος, ουσιαστικά του επιστρέφεται, με ασυνείδητο τρόπο αυτή η ποιότητα της ανθρωπιάς που απωλέστηκε σε τόσα χρόνια βαρβαρότητας. Τι συμβαίνει όμως αν δεν έχει κάτι κοινό με αυτούς τους ανθρώπους που ζούσαν εκείνη την εποχή; Αν δεν ανήκει στην ίδια φυλή; Θα γεμίσει με τα ίδια ή ανάλογα αισθήματα;

Το ιστορικό γεγονός είναι ιδιαίτερα συναισθηματικά φορτισμένο. Διδάσκεται παγκοσμίως στο μάθημα της ιστορίας. Ο κάθε ένας που τρέχει αυτά τα χιλιόμετρα μέχρι να τερματίσει -ή, ακόμα, και αν δεν φτάσει στο τέρμα- με βιωματικό τρόπο ζει αυτή την ιστορία με το δικό του ψυχικό τρόπο. Ο μαραθώνιος πλέον δεν είναι το ίδιο θέμα για τον κάθε άνθρωπο. Έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά από άτομο σε άτομο, ακόμα από ψυχική κατάσταση σε μία άλλη ψυχική κατάσταση, στον ίδιο άνθρωπο. Το «τρέχω στον μαραθώνιο» σημαίνει διαφορετικά πράγματα και, εκεί, θα βρούμε το βίωμα του καθενός που δοκιμάζεται σε μία τελετή, η οποία γίνεται με έναν ασυνείδητο και μυστικό τρόπο από αυτόν τον άνθρωπο που τρέχει, σε μία συνδιαλλαγή με τον Άλλον, αντικρίζοντας αυτούς τους αρχαίους ανθρώπους που υπηρετούσαν τα ύψιστα αγαθά της ανθρωπότητας με τον πιο ώριμο τρόπο.

Το σώμα ενώνεται με την ψυχή. Γίνονται ένα και φτάνουν σε μία ενατένιση. Αυτός που τρέχει είναι μόνος του, «βλέποντας» τα αναφερόμενά του από τον ψυχισμό του, και μαζί με τους άλλους δρομείς, συγχρόνως. Αυτό το ψυχικό διάνυσμα ενώνεται με άλλα, γίνεται μία δύναμη που αν δε θέλαμε να την τιθασεύσουμε θα ήταν εκρηκτική και θα άλλαζε πολλά στις δομές της σύγχρονης κοινωνίας, φέρνοντας πίσω τον ανθρωπισμό που έχει χαθεί. Ο κάθε δρομέας είναι φορέας μιας γοητευτικής δύναμης που εκπέμπει ευγένεια, πολιτισμό και ελευθερία. Δε φοβάται την ελευθερία αλλά τη ζει και θέλει να τη γευτεί, στην ποσότητα που του αντιστοιχεί.

Τότε η συγκίνηση φεύγει από τον ίδιο το δρομέα και μεταφέρεται στο κοινό που παρακολουθεί. Μιλάει και σε μεταφέρει σε άλλα μέρη, σε άλλους χρόνους, ουσιαστικά σε αυτά τα θέματα που σε δοκιμάζουν. Σε κάνουν να παλεύεις με τους «δαίμονές» σου και να βγεις και εσύ νικητής. Για 13η χρονιά από την Πέλλα στη Θεσσαλονίκη, βιώσαμε αυτή την τελετή. Του χρόνου πάλι!


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved