55ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟ

Νέες ελληνικές ταινίες

συν 100 χρόνια ελληνικού κινηματογράφου

του Στράτου Κερσανίδη

Για μια ακόμη χρονιά ο ελληνικός κινηματογράφος, ως τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μοιάζει σαν ο φτωχός συγγενής μιας πλούσιας οικογένειας. Κι αυτό φαίνεται, όχι μόνον από την απουσία βραβείων –υπάρχει άραγε άλλη χώρα στον κόσμο όπου να μην υπάρχουν βραβεία για τις εγχώριες παραγωγές;- αλλά και από την αδιαφορία των φορέων του ελληνικού κινηματογράφου για έναν εκ των κορυφαίων πολιτιστικών θεσμών της χώρας. Και τούτη η αδιαφορία είναι εμφανής από την απουσία των φορέων, των επαγγελματιών και των σωματείων τους. Κι ακόμη από την απώλεια της ζωντάνιας που προκαλούσε η παρουσία στη Θεσσαλονίκη όλου αυτού του θορυβώδους πλήθους των Ελλήνων σκηνοθετών, τεχνικών, ηθοποιών και λοιπών σχετιζόμενων με το σινεμά, που αποτελούσαν τον πυρήνα συζητήσεων, διαφωνιών, αντεγκλήσεων πολλές φορές, αλλά και συνθέσεων, κεφιού και άμιλλας.

Με την ελπίδα, λοιπόν, πως αργά ή γρήγορα το ελληνικό τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα επανακάμψει, υποδεχόμαστε φέτος 36 ελληνικές ταινίες μέσα σε ένα σύνολο 150 προβαλλόμενων ταινιών. Μια καθόλου ευκαταφρόνητη αναλογία, αφού αντιστοιχεί στο ¼ περίπου του συνόλου, αλλά πολύ μικρή εάν πάρουμε υπόψη πως το μεγαλύτερο μέρος από αυτές περιέχεται στο αφιέρωμα για τα 100 χρόνια του ελληνικού κινηματογράφου. Με τις σχετικές προσθαφαιρέσεις μένουν μόνον 7 ταινίες εγχώριας παραγωγής οι οποίες κάνουν πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη.

Οι ταινίες αυτές είναι:

DarkIllusion, του Μάνου Καρυστινού: Ένας νεαρός φωτογράφος φεύγει από το πατρικό του σπίτι. Η συμμετοχή του σε ένα δημοσιογραφικό πρότζεκτ τον οδηγεί στην αμφισβήτηση όσων βιώνει και αναζητά μια λυτρωτική διέξοδο.

ForgetMeNot, του Γιάννη Φάγκρα: Ένα roadmovie στη θάλασσα και μια ερωτική περιπέτεια. Η ιστορία δύο εραστών στην άκρη του κόσμου. Συμμετέχει στο Διεθνές Διαγωνιστικό.

Βασίλισσα Αντιγόνη, του Τηλέμαχου Αλεξίου: Μια νεαρή γυναίκα ζει με τον άρρωστο πατέρα της και τον έφηβο αδελφό της, τον οποίο προστατεύει. Ψάχνοντας για τσιγάρα στη σχολική τσάντα του αδελφού της, βρίσκει την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή και σταδιακά ταυτίζεται με την ηρωίδα.

Η Εκδίκηση του Διονύσου, του Δημήτρη Κολλάτου: Επανέρχεται μετά από χρόνια ο Κολλάτος και ρίχνει μια κινηματογραφική ματιά στη σύγχρονη Ελλάδα.

Νορβηγία, του Γιάννη Βεσλεμέ: 1984. Ο Ζανό φτάνει για πρώτη φορά στην πόλη. Φωτοφοβικός, βρυκόλακας, δεινός χορευτής, καίγεται, σκορπίζεται, χαραμίζεται σε μια Αθήνα που δεν υπάρχει σε κανέναν χάρτη. Συμμετέχει στο Διεθνές Διαγωνιστικό.

Πολκ, του Νίκου Νικολόπουλου: Η ταινία αναφέρεται στην ιστορικής σημασίας δολοφονία του αμερικανού δημοσιογράφου Τζορτζ Πολκ κατά τη διάρκεια του ελληνικού Εμφυλίου.

Ως το κόκκαλο, του Θοδωρή Κουτσαύτη: Η Λορέν, δημοσιογράφος στο Παρίσι, μαθαίνει πως πέθανε ο Τομ, παιδικός της φίλος, ο οποίος εργαζόταν σε φαρμακευτική εταιρία. Με τη βοήθεια της Κεϊλί, της Εντίτ και της Εβελίν, ξεκινά έναν αγώνα για να ξετυλίξει την πλεκτάνη γύρω από το θάνατό του.

festival thessalonikis 2014 elliniko foto2

Τα 100 χρονα

Τιμώντας τα 100 χρόνια του ελληνικού κινηματογράφου, τοποθετώντας κάπως αυθαίρετα ως πρώτη χρονιά το 1914, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης θα προβάλει τις 20 πρώτες που ψήφισε το κοινό από μία λίστα 200 ταινιών συνολικά. Βέβαια ταινίες στη χώρα μας γυρίζονταν από το 1897, κυρίως ντοκιμαντέρ, το 1911 γυρίστηκε η «Γκόλφω» από τον Κώστα Μπαχατώρη, ενώ το 1911 ιδρύθηκε η Αθηνή Φιλμ, του Σπυρίδωνα Δημητρακόπουλου, η πρώτη εταιρεία παραγωγής στη χώρα. Η πρώτη ηχητική ταινία γυρίστηκε το 1930 και ήταν η οπερέτα «Οι απάχηδες των Αθηνών». Έτσι φαίνεται πως το 1914 δεν ταιριάζει ως η χρονιά απαρχής του ελληνικού κινηματογράφου και θα ήθελα να μάθω ποιο ήταν το κριτήριο με το οποίο επελέγη αυτή η χρονιά.

Στο πλαίσιο αυτού του αφιερώματος θα προβληθούν 9 ταινίες παραγωγής του 2014 και 20 ταινίες, από έναν κατάλογο 200 ταινιών, που κλήθηκε να ψηφίσει το κοινό.

Οι 9 νέες ταινίες, που έχουν ήδη πραγματοποιήσει πρεμιέρα είναι:

Xenia, του Πάνου Χ. Κούτρα: Το αγωνιώδες, όσο και συγκινητικό, οδοιπορικό ενηλικίωσης δύο αδελφών αλβανικής καταγωγής.

Το Μικρό Ψάρι, του Γιάννη Οικονομίδη: Με ήρωα έναν άντρα που εκτελεί συμβόλαια θανάτου, στηλιτεύει τη νεοελληνική πραγματικότητα.

Έκρηξη, του Σύλλα Τζουμέρκα: Ανάμεσα στο δράμα και τη μαύρη κωμωδία σκιαγραφεί την πορεία μιας γυναίκας που επαναστατεί ενάντια σε ό,τι αγάπησε.

Για πάντα, της Μαργαρίτας Μαντά: Δύο μοναχικοί άνθρωποι συναντιούνται μέσα σε μια έρημη Αθήνα

Electra, του Πέτρου Σεβαστίκογλου: Μια νεαρή κοπέλα, ξένη στη χώρα της, όπως και στις άλλες χώρες. Από την Αφρική ως την Ευρώπη, η ταινία είναι ένα παζλ που συνθέτει την ταυτότητά της.

7 θυμοί, του Χρήστου Βούπουρα: Ο Πέτρος προσπαθεί να επικοινωνήσει με 7 ανθρώπους: τον Άραβα μετανάστη Χουσάμ, την Ελληνογαλλίδα Αλεξάνδρα, τον Αλβανό πιανίστα Λαέρτη, τον Έλληνα μετανάστη Στρατή, το διευθυντή τράπεζας Δανιήλ και τον αστυνομικό-κυνηγό μεταναστών Μιχαήλ.

Μητριαρχία, του Νίκου Κορνήλιου: 60 γυναίκες συζητούν, εξομολογούνται και επαναπροσδιορίζουν τη θέση τους στον κόσμο σήμερα.

Ανεμιστήρας, του Δημήτρη Μπίτου: Η εκρηκτική σχέση ενός παιδιού με τους γονείς του.

Α, του Στάθη Αθανασίου: Μια ιδιαίτερη ταινία-περφόρμανς, με την ηρωίδα να βιώνει μια ακραία εμπειρία.

festival thessalonikis 2014 elliniko foto3

Οι 20 ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους θα προβληθούν στη Θεσσαλονίκη, στο αφιέρωμα «1914 – 2014: 100 χρόνια ελληνικός κινηματογράφος».

Μέσα από μια λίστα 200 ταινιών, οι θεατές κλήθηκαν να ψηφίσουν τις 20 καλύτερες. Εδώ υπήρξε μία ένσταση, δικαιολογημένη ως ένα βαθμό, η οποία αφορούσε τα κριτήρια με τα οποία συντάχθηκε η εν λόγω λίστα. Κι αυτό επειδή πολλές ταινίες του, λεγομένου εμπορικού κινηματογράφου, που όμως έχουν αγαπηθεί από τους θεατές, δεν συμπεριελήφθησαν (π.χ. ταινίες του Αλέκου Σακελλάριου). Παρά τις ενστάσεις η ψηφοφορία έγινε και έδωσε κάποια αποτελέσματα. Προσωπικά θα μπορούσα να θεωρήσω πως κάποιες από τις ταινίες αυτές δεν έχουν θέση σε μία λίστα με τις 20 καλύτερες, ενώ κάποιες άλλες απουσιάζουν. Όμως από τη στιγμή που η τελική απόφαση ελήφθη από τον «κυρίαρχο λαό» μέσω της ψήφου του, σιωπώ. Πάντως ενδιαφέρον θα είχε η δημοσιοποίηση των συνολικών αποτελεσμάτων της ψηφοφορίας.

Με χρονολογική σειρά, οι ταινίες που ψηφίστηκαν είναι οι εξής:

1)             Κοινωνική σαπίλα, Στέλιος Τατασόπουλος, 1932

2)             Κάλπικη λίρα, Γιώργος Τζαβέλλας, 1955

3)             Στέλλα, Μιχάλης Κακογιάννης, 1955

4)             Ο δράκος, Νίκος Κούνδουρος, 1956

5)             Συνοικία το όνειρο, Αλέκος Αλεξανδράκης, 1961

6)             Ευδοκία, Αλέξης Δαμιανός, 1971

7)             Ο θίασος, Θόδωρος Αγγελόπουλος, 1975

8)             Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, 1978

9)             Γλυκιά συμμορία, Νίκος Νικολαΐδης, 1983

10)         Η τιμή της αγάπης, Τώνια Μαρκετάκη, 1983

11)         Καλή πατρίδα σύντροφε-Beloiannisz,  Λευτέρης Ξανθόπουλος, 1986

12)         Όλα είναι δρόμος, Παντελής Βούλγαρης, 1998

13)         Από την άκρη της πόλης, Κωνσταντίνος Γιάνναρης, 1998

14)         Πες στη μορφίνη, ακόμα την ψάχνω, Γιάννης Φάγκρας, 2001

15)         Σώσε με,  Στράτος Τζίτζης ,2001

16)         Οι γενναίοι της Σαμοθράκης, Σταμάτης Τσαρουχάς, 2003

17)         ΠΟΛΙΤΙΚΗ κουζίνα, Τάσος Μπουλμέτης, 2003

18)         Στρέλλα, Πάνος Χ. Κούτρας, 2009

19)         Κυνόδοντας, Γιώργος Λάνθιμος, 2009

20)         Μικρά Αγγλία, Παντελής Βούλγαρης, 2013

Η βωβή ταινία «Κοινωνική σαπίλα» θα προβληθεί με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής, που γράφτηκε ειδικά για το φιλμ από τον Χάρη Γκατζόφλια (ο ίδιος σε πιάνο, κρουστά, ακορντεόν και ο Μιγκέλ Μιχαηλίδης στο βιολί).



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved