55ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΧΑΝΑ ΣΙΓΚΟΥΛΑ

Η μούσα – ιέρεια

του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ

του Γιώργου Παπαδημητρίου

Οι κυρίες προηγούνται, όπως επιτάσσουν άλλωστε και οι κανόνες ευγενείας, ιδίως όταν πρόκειται για μία κυρία σαν τη Χάνα Σιγκούλα. Δικαίως και εύλογα, η Σιγκούλα έχει χαρακτηριστεί ως η μούσα – ιέρεια του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, από τη στιγμή που μετρά στο ενεργητικό της 23 συνεργασίες με τον μεγάλο Γερμανό σκηνοθέτη.

Η Σιγκούλα ενσαρκώνει και αποτυπώνει όλες τις ιδιαιτερότητες, τα τραύματα, τις υποδόριες ενοχές και το αφόρητο ηθικό φορτίο που βαραίνουν τις πλάτες ενός ανθρώπου που έχει γεννηθεί στη Γερμανία στο δειλινό του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου. Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα προβληθούν τρεις ταινίες του Φασμπίντερ, όπου πρωταγωνιστεί η μεγάλη Γερμανίδα ηθοποιός.

Αρχικά, η ταινία για την οποία ο Φασμπίντερ είχε δηλώσει πως η κεντρική ηρωίδα αποτελεί καθρέφτισμα και προβολή του ιδίου. Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ (1970) μας βυθίζουν σε ένα νοσηρό κόσμο ερωτικών σχέσεων ιδιοκτησίας, εξουσίας και ελέγχου. Ο γάμος της Μαρίας Μπράουν (1979) βάφει αριστουργηματικά με τα πλέον σκοτεινά χρώματα την εξωραϊσμένη περίοδο της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης και του σύγχρονου γερμανικού οικονομικού θαύματος. Επίλογος με την τελευταία συνεργασία μεταξύ Φασμπίντερ και Σιγκούλα, τη Λιλί Μαρλέν (1981), τη μόνη ταινία του Φασμπίντερ που υπέβαλε η Γερμανία ως πρόταση για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας.

Πέρα από τις τρεις αυτές εμβληματικές ταινίες, θα προβληθούν πέντε μικρού μήκους σκηνοθετικές απόπειρες της Σιγκούλα, το αυτοτελές τηλεοπτικό επεισόδιο Πουλάω τα όνειρά μου, εμπνευσμένο από το ομότιτλο διήγημα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκεζ, με πρωταγωνίστρια φυσικά την ίδια, καθώς και το ντοκιμαντέρ Όποιο κι αν είναι το όνειρο, το οποίο φωτίζει άγνωστες πτυχές της ζωής της γοητευτικής αυτής καλλιτέχνιδας.

Το τελευταίο θα προβληθεί την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου, στις 20:30 στο «Ολύμπιον», σε ειδική τιμητική εκδήλωση, στο πλαίσιο της οποίας, η Χάνα Σιγκούλα θα πραγματοποιήσει συναυλία. Για όσους αναρωτιέστε, μετά το πέρας της καριέρας της στο πλατό, η Σιγκούλα επιδόθηκε με επιτυχία στο δεύτερο πάθος της, το τραγούδι…



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved