A Hundred lbs. of Clay

100 λίβρες πηλού

Ένα άλμπουμ και ένα τραγούδι (έστω με λίγο αλλαγμένο τον τίτλο: Ahundredpoundsofclay) που, όπως συχνά συμβαίνει, κρύβουν πίσω τους μια ιστορία.

Θα ασχοληθούμε περισσότερο με το τραγούδι, μια που ξεχώρισε εξ αρχής.

Ο Τζιν ΜακΝτάνιελς το είπε υπέροχα το 1961. Έφτασε μάλιστα ως και το νούμερο 3 των αμερικανικών τσαρτ, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη επιτυχία της καριέρας του. Θέμα; Η δημιουργία της γυναίκας από τον Θεό…

«Hecreatedawomanandalotsoflovinforaman» έλεγε ένας στίχος του τραγουδιού. Αυτή η μικρή φράση, σε ένα γλυκύτατο άσμα, του απαγόρευσε – ωστόσο- το πέρασμα στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς θεωρήθηκε βλάσφημη. Έτσι υποχρεωτικά παρέμεινε μακριά από την Ευρώπη, άγνωστος παρά την εξαιρετική φωνή του…

Η αλήθεια, βεβαίως, κρυβόταν κάπου αλλού. «Ο πατέρας μου, που είναι ιερέας, θεωρεί το κομμάτι υπέροχο κι απορεί με την αγγλική λογοκρισία» δήλωνε ο ΜακΝτάνιελς. «Έφτιαξε τον γεροΑδάμ και μετά για χατίρι του μια γυναίκα» ήταν η άμεση απάντηση του Κρεγκ Ντάγκλας, που ανέβασε αντ’ αυτού το τραγούδι στο νούμερο 9 των βρετανικών τσαρτ. Βλέπετε, υπήρχε ένας ολόκληρος μηχανισμός, που -με διάφορες αφορμές και στηριζόμενος στο BBC- κατάφερνε να προσφέρει χιτάκια σε ντόπιους ερμηνευτές. Το επιβεβαίωσε άλλωστε ένα χρόνο μετά, ξανά σε βάρος του καημένου του Τζιν, ο Φράνκι Βον, που έφτασε στο 1 (!) διασκευάζοντας, κι αυτός, το δικό του Tower of strength.

100 lbs. of clay foto2

Μη νομίζετε ότι όσα προαναφέραμε είναι ένα κακόπιστο προσωπικό μας συμπέρασμα. Τα αναφέρει ευθαρσώς ο «Independent» στη νεκρολογία του ΜακΝτάνιελς, που έφυγε από τη ζωή στις 29 Ιουλίου του 2011, σε ηλικία 76 ετών. Είχε παντρευτεί τρεις φορές και αποκτήσει έξι παιδιά. Δεν έκανε ποτέ την τρομερή πορεία στη μουσική σκηνή, έχοντας ως κορωνίδα της παρουσίας του ακριβώς το Hundred Pounds of Clay.

Η σύνθεση (και οι στίχοι) ήταν των Κέι Ρότζερς, Λούθερ Ντίξον και Μπομπ Έλγκιν, ενώ την παραγωγή έκανε ο Σναφ Γκάρετ, σε ένα σινγκλάκι που στην πίσω όψη είχε το Come on take chance, προφητικό στον τίτλο του για τη (χαμένη τελικά) ευκαιρία του τραγουδιστή. Πέντε χρόνια μετά (1974), ο Τζιν Μακ Ντάνιελς υπέγραφε και η Ρομπέρτα Φλακ μάγευε με τη φωνή της στο Feellikemakinlove, επαναφέροντάς τον πρόσκαιρα στην επικαιρότητα. Στο μεταξύ είχε προλάβει να επιτεθεί στην αμερικανική κυβέρνηση για το Βιετνάμ, πάλι μέσω στίχων σε κομμάτια της Φλακ, αλλά και να ενταχθεί με προσωπικές δουλειές του στη μάχη των μαύρων για ίσα δικαιώματα…

Το 1987, στην τρυφερή ταινία ενηλικίωσης The year my voice broke του Τζον Ντούιγκαν, του οποίου τα Σκυλιά στη χλόη λατρέψαμε μια δεκαετία αργότερα, ξανακούσαμε τα Hundred pounds of Clay και Towerofstrength, παρέα με ηχο-ποιήματα όπως τα The Man Who Shot Liberty Valance (από Τζιν Πίτνεϊ) και Diana(από Πολ Άνκα).

Όμως και πριν και μετά και στο ενδιάμεσο το Hundred pounds of Clay δεν έπεσε σε αφάνεια. Κάθε άλλο! Το 1967 ήταν οι Impressions, το 1998 ακολούθησε ο Γκάρι Λούκας, το 2009 κυκλοφόρησε εκδοχή των Belmonts… Ακόμα, το 1973 χρησιμοποιήθηκε ως sampleαπό τον Ντίκι Γκούντμαν για το τραγούδι του The touch ables in Brooklyn. Και αν δεν χορτάσετε μ’ αυτά, Avec Une Poignée De Terre ήταν η γαλλική προσέγγιση από τη… Δαλιδά (1961, παράλληλα σχεδόν με την πρωτότυπη κυκλοφορία του Μακ Ντάνιελς)!

Δημοσθένης Ξιφιλίνος



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved