AMERICAN SNIPER

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΣΚΟΠΕΥΤΗΣ
(AMERICAN SNIPER)

Σκηνοθεσία: Κλιντ Ίστγουντ
Παίζουν: Μπράντλεϊ Κούπερ, Λουκ Γκράιμς, Σιένα Μίλερ
Διάρκεια: 132’
ΒΑΚΟΥΡΑ 1
ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ 2, 6 / STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 3, 9, 10
VILLAGE COSMOS 4, 7, 9 / VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ 1

Ο Κρις Κάιλ ήταν ο πιο επικίνδυνος ελεύθερος σκοπευτής στην ιστορία του αμερικάνικου στρατού, υπεύθυνος για 160 πιστοποιημένους θανάτους σε τέσσερις περιόδους στρατιωτικού χρέους. Οι αντάρτες στο Ιράκ τον αποκαλούσαν «ο Δαίμονας του Ραμαντί», ένα τέρας δηλαδή που ζούσε στη σκιά, ήταν μισητό και προκαλούσε φόβο. Οι σύντροφοί του και αυτοί που τον υποστήριζαν τον έβλεπαν σαν τον «Αμερικάνο Ηρακλή», μία παρουσία που δημιουργούσε την αίσθηση της προστασίας στον τρόμο του πολέμου. Είναι ο “American sniper”.

Ο Κλιντ Ίστγουντ φαίνεται ότι βρίσκεται στο δεύτερο πεδίο. Βάζει τόσο χαμηλά το πολεμικό θέαμα που τελικά μπορεί να κατηγορηθεί για θολή ματιά. Είναι δυνατόν να απολαύσεις ένα δράμα, αλλά να μισείς τον τρόπο με τον οποίο αυτό έχει αφηγηθεί; Το “American Sniper”, μεταφορά της αυτοβιογραφίας του Κάιλ, προσφέρει ένα εγκάρδιο χαιρετισμό στους αμερικάνικους μύες, όπως εμφανίστηκαν στον πόλεμο του Ιράκ, δονεί ένα πατριωτικό αίσθημα και ένα βάρβαρο ανδρισμό. Βαράει στο ψαχνό, είναι σκληρό και καλά τοποθετημένο στο μέρος όπου βρίσκονται αυτοί που ερημώνουν το δρόμο και σηκώνουν τη σκόνη του θανάτου.

Ο Κάιλ φαντάζεται ότι είναι λυκόσκυλο, ένας ευγενής προστάτης των αδυνάτων και των αθώων κι είναι καθαρό ότι ο Ίστγουντ το επικροτεί. Αλλά το θέμα είναι τόσο απλό; Μία διαφορετική -αλλά καλύτερη- ταινία θα έπρεπε να θέσει κάποια ζητήματα. Για παράδειγμα, ποια είναι η γνώμη των λύκων ή γιατί τα πρόβατα συμπεριφέρονται έτσι; Με άλλα λόγια, ποια είναι η εικόνα στην κοινωνία που τη σηματοδοτούμε με αυτό τον τρόπο στην ταινία; Ποιο είναι το αναφερόμενό της;

Αξιολόγηση: ***

Γιάννης Φραγκούλης

(Αναδημοσίευση ολόκληρη την κριτική μπορείτε να τη βρείτε στο www.filmandtheater.gr)



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved