ΜΠΑΜΠΗΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ

Ρωτά ο Κώστας Γ. Καρδερίνης

Έχω όλους τους δίσκους τους ΟΜΩΣ Προτιμώ τα παλιά τους!

Το λογοπαίγνιο αναφέρεται στα δυο ροκ-μυθιστορήματα του Μπάμπη Αργυρίου, με ήρωα τον Θεσσαλονικιό Σίμο Μπάνση. Είναι πλημμυρισμένα με μουσικές αλλά και κινηματογραφικές αναφορές, μιας και ο ήρωας φιλοδοξεί να γίνει σκηνοθέτης και να καταπλήξει με το καθυστερημένο ντεμπούτο του, όπως και άλλοι, άσημοι τότε μα διάσημοι σήμερα, υστεροθαλείς (late bloomers). Κι ο ίδιος ο συγγραφέας ανήκει εξάλλου σ” αυτήν την ομοταξία, οπότε τα ερωτήματα προβάλλουν αμείλικτα και με πολύ σασπένς.

Τι σε ώθησε να ασχοληθείς με τις περιπέτειες ενός ρέμπελου e-ξωτικού ονόματι Μπάνσης;

Μεγάλη ερώτηση, θα την τεμαχίσω για να μπορέσω να τη διαχειριστώ. Για την «ασχολία» γνωρίζεις την απάντηση, αλλά θα την επαναλάβω, αφού σ’αρέσει να την ακούς. Είναι αυτό που ωθεί κι εσένα να ασχολείσαι με όσα ασχολείσαι: Η φαγούρα, όπως τη λένε, που δεν σ’ αφήνει ήσυχο. Καθώς την ξύνεις ανακουφίζεσαι και ξεχνάς και τα δραματικά, απογοητευτικά, εκνευριστικά… που σίγουρα πλεονάζουν στη ζωή σου. Όταν πέφτω με τα μούτρα σε κάτι δημιουργικό, ανεβαίνω ένα επίπεδο πάνω απ’ τα προβλήματά μου. Το κακό είναι ότι βαριέμαι κάθε λίγα χρόνια και πρέπει να αλλάζω αντικείμενο ενασχόλησης (εξαίρεση το mic.gr που φέτος κλείνει 15ετία).

Η φιλομάθεια με ώθησε να αφήσω για λίγο τα μουσικά άρθρα και να στρωθώ για συγγραφή βιβλίου. Δεν ήξερα πόσο χρόνο χρειάζεται για να γραφτεί, πόσες ώρες τη μέρα σκέφτεσαι την ιστορία όταν γράφεις, πόσες φορές τη διαβάζεις πριν την παραδώσεις, ποια είναι η ακριβής δουλειά του επιμελητή, πώς φτιάχνεται το barcode, τι μεσολαβεί μεταξύ υπολογιστή και τυπογραφικής μηχανής, πόσο πιο ακριβά κοστίζει ένα εξώφυλλο με «αφτιά» από ένα χωρίς… και χίλια-δυο ακόμα! Και βέβαια το στοίχημα αν θα καταφέρω να το τελειώσω!

Γιατί ασχολήθηκα μ’ αυτόν τον ήρωα; Μου άρεσε ο τύπος του, τον υιοθέτησα και μέχρι να τελειώσω το πρώτο βιβλίο τον είχα αγαπήσει. Επειδή δεν ήμουν έτοιμος να τον αποχωριστώ, του ζήτησα να μου υπαγορεύσει και τη συνέχεια της ιστορίας του. Το επώνυμο προέκυψε μετά από πειραματισμούς (και) με ονόματα συγκροτημάτων, φυσικά δεν ήταν το πρώτο που βρήκα, αλλά όταν το παντογνωρίζον google με ενημέρωσε πως δεν υπάρχει τέτοιο επώνυμο στη χώρα, αποφάσισα να συμπληρώσω το κενό ανάμεσα στον Μπαμπινιώτη και τον Μπάση.

sinentefxi-mpampi-argiriou-tefxos-101-foto2

Το 1ο βιβλίο έχει ως επιμύθιο «Η μόνη διέξοδος είναι προς τα πάνω». Τι πιστεύεις;

Λεφτά δεν υπάρχουν εκεί, αφού όλα εδώ πληρώνονται. Και μόνο η απουσία τραπεζιτών, τοκοχρεολυσίων, απειλών υποβάθμισης και χρεοκοπίας, spread, μιζών και αυτοκτονιών για οικονομικούς λόγους αρκεί για να το ονομάσεις παράδεισο. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάτι, σιγά μη μας έδινε ο άσπλαχνος κατασκευαστής μας δεύτερη ευκαιρία! Διάφορες συγκυρίες έριξαν τον ήρωά μου σε ένα σπιράλ απελπισίας και οι επιλογές μου ήταν δύο: να ανάψει ένα μαγκάλι στο δωμάτιο πριν κοιμηθεί ή να βρει στήριγμα στη δημιουργία. Ποια από τις δύο βρίσκεις πιο σέξι επιλογή; Εμένα με ενδιαφέρει να ανεβαίνω σκαλιά εδώ κάτω, όσο με βαστάνε τα πόδια μου, γιατί αν δεν με ενδιέφερε, ακόμα θα φωτοτυπούσα φανζίν στη Μελενίκου και θα γκρίνιαζα στο μαγαζάτορα που τσιγκουνεύτηκε τον γραφίτη και βγήκαν ξεθωριασμένα και δυσανάγνωστα.

Το 2ο μυθιστόρημα έχει διαφορετική δομή απ” το πρώτο! Πώς έτσι;

Ωχ! Αυτήν την εντύπωση σχημάτισες; Μόνο οι αναρτήσεις του blog απουσιάζουν απ’ το δεύτερο. Ταξίδια εντός και εκτός συνόρων υπάρχουν και στα δύο. Η πρόταση της Αριζόνας προέκυψε, τι να έκανα; Εσένα αν σε έστελναν τα εύπορα MiC Books στο Βερολίνο, με όλα τα έξοδα πληρωμένα συν bonus πείθετρα, δεν θα έπαιρνες λίγες μέρες άδεια απ’ τη δουλειά σου για να πείσεις τον Βιμ Βέντερς να κινηματογραφήσει τον Σίμο;

Τι ψάχνει(ς) να βρει(ς) ο Σίμος; Γιατί ταξιδεύει(ς) εκτός ηπείρου;

Ωραία ερώτηση. Ο Σίμος είναι ένας τύπος που σχεδιάζει πολλά, πραγματοποιεί λίγα και δεν χάνει ευκαιρία να ξεστρατίσει και να ενδώσει στους πειρασμούς (μουσικούς ή άλλους) που εμφανίζονται στο δρόμο του. Βέβαια έχει το ελαφρυντικό ότι κάνει μεγάλα και δυσπραγματοποίητα όνειρα -δεν είναι εύκολο να γυρίσει ταινία στις μέρες μας κάποιος σαν αυτόν. Επιμένει όμως, προσπερνά τα εμπόδια και προχωράει, αλλάζοντας μόνο τη σειρά των σχεδίων του. Ας βρει ο αναγνώστης τι ψάχνει! Αφού του αρέσει να ταξιδεύει, γιατί να τον εμποδίσω; Εγώ δεν ταξιδεύω πια. Όσο ταξίδεψα… ταξίδεψα! Ταξιδεύω πολύ απ’το γραφείο μου. Γιατί… γιατί… γιατί μ’ αρέσει!

Γιατί διάλεξες εξώφυλλο-παρωδία;

Όχι και τόσο ωραία ερώτηση. Είναι ένα από τα κουσούρια μου, είμαι παρωδόπιστος! Οιπρώτεςμουκασέτεςείχαντίτλους-παρωδίεςτων Give peace a chance, No doves fly here και Never trust a pretty face. Τον δεύτερο τίτλο λίγοι τον γνώριζαν τότε, αλλά αυτό δεν με εμπόδισε να τον χρησιμοποιήσω. Μικρός έπαιζα φτιάχνοντας εξώφυλλα για το Pop & Rot μου. Οι παρωδίες δεν είναι συνήθως επιτυχημένες, αλλά όταν πετύχουν προσφέρουν μια μαγική στιγμή. Όταν αναγνωρίζεις το παρωδούμενο και κάτι χοροπηδάει μέσα σου… Παρωδία του Zen Arcade των Husker Du ήθελα να είναι το εξώφυλλο του πρώτου βιβλίου μου, αλλά δεν μου έβγαινε καλό και το παράτησα. Δεν χρειάζεται να πω ποιο είναι το πρωτότυπο εξώφυλλο που τιμώ στο δεύτερο, κάνει μπαμ σε όσους είναι μέλη λεσχών με αντικείμενο τα θανατηφόρα μαραφέτια.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved