ΕΥΧΕΣ-ΓΑΒΡΙΗΛ ΡΑΠΠΟΣ

Η παρουσία εντύπων όπως το φιλμ νουάρ είναι εξαιρετικά χρήσιμη και απαραίτητη

Από τον Κώστα Καρδερίνη

Το «Φιλμ Νουάρ» συνάντησε τον Γαβριήλ Ράππο, ιδιοκτήτη παραδοσιακών κινηματογραφικών αιθουσών της πόλης μας, και συνομίλησε μαζί του για το σινεμά, την παραδοσιακή αίθουσα και τον έντυπο κριτικό λόγο.

Κύριε Ράππο, αυτήν τη στιγμή «κρατάτε ψηλά τη σημαία» των παραδοσιακών αιθουσών της πόλης. Πώς νιώθετε για αυτό; Το αντιμετωπίζετε ως «τίτλο τιμής»;

Δεν το αντιμετωπίζω ως τίτλο τιμής, αλλά περισσότερο ως μία σοβαρή υποχρέωση! Θέλω να φανώ συνεπής ως το τέλος… και έπειτα να παραδώσω τη σκυτάλη στη νέα γενιά. Ξεκίνησα τελευταίος από την παλιά φουρνιά της πόλης στο χώρο της κινηματογραφικής αίθουσας και, όπως φαίνεται, τελευταίος θα αποχωρήσω (γέλια). Ήταν μια δύσκολη διαδρομή, αλλά ταυτόχρονα πολύ όμορφη.

Κατά τη γνώμη σας, ο κόσμος εξακολουθεί να έχει ανάγκη από το σινεμά κι από καλές ταινίες ή έχει υποκύψει στον πειρασμό της εύπεπτης ταινίας και του downloading;     

Όχι, πιστεύω πως θέλει να βγει και να διασκεδάσει και η πιο φτηνή διασκέδαση αυτή τη στιγμή είναι ο κινηματογράφος. Εμείς ούτως ή άλλως απευθυνόμαστε σε κοινό μιας κάποιας ηλικίας και με συγκεκριμένες καταβολές, το οποίο, ούτε από τα πολυσινεμά παρασύρεται ούτε από το ανεξέλεγκτο downloading. Είναι ένα κοινό που αρέσκεται να επιλέγει με προσοχή τις ταινίες που βλέπει. Από την πλευρά μας έχουμε καθήκον να κρατούμε αυτό το κοινό ευχαριστημένο, καθώς μας έχει τιμήσει με την παρουσία του όλα αυτά τα χρόνια.

Μιας που συμπληρώνουμε 100 τεύχη, θα ήθελα ένα μικρό σχόλιο από εσάς για το «Φιλμ νουάρ». Είναι τελικά ξεπερασμένος ο έντυπος κριτικός λόγος, όπως λένε πολλοί;

Όχι, δεν είναι καθόλου ξεπερασμένος ο κριτικός λόγος και η παρουσία εντύπων όπως το φιλμ νουάρ είναι εξαιρετικά χρήσιμη, για να μην πω και απαραίτητη! Πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη και πιο άμεση ενημέρωση στο χώρο μας στη Θεσσαλονίκη, γι’ αυτό και κάθε πηγή είναι πολύτιμη. Μακάρι το φιλμ νουάρ να συνεχίσει να κυκλοφορεί, είναι πολύ ωφέλιμο τόσο για εμάς τους επαγγελματίες του χώρου, όσο και για τους κινηματογραφόφιλους θεατές, οι οποίοι το εκτιμούν.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved