ΖΩΡΖ ΜΟΥΣΤΑΚΙ

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΤΩΝ ΜΕΤΟΙΚΩΝ

O Ζωρζ Μουστακί (Georges Moustaki, 3 Μαΐου 1934−23 Μαΐου 2013) ήταν Γάλλος τραγουδιστής και συνθέτης, που γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Η οικογένειά του ήταν Έλληνες Σεφαραδίτες Εβραίοι από την Κέρκυρα και το αρχικό του όνομα ήταν Γιουσέφ (Yussef Mustacchi).

Ο Ζωρζ Μουστακί γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια και πέθανε στη Νίκαια, στη Γαλλία. Οι γονείς του ονομάζονταν Νεσίμ και Σάρα και κατάγονταν από την Κέρκυρα. Στην κοσμοπολίτικη Αλεξάνδρεια είχαν ένα βιβλιοπωλείο και έρχονταν σε επαφή με πολλές κουλτούρες. Στο σπίτι μιλούσαν κατά κανόνα ιταλικά, αλλά στους δρόμους με τα άλλα παιδιά μιλούσε αραβικά. Οι γονείς του έδωσαν στον μικρό Μουστακί και στις αδελφές του γαλλική παιδεία, βάζοντάς τον σε γαλλικό σχολείο. Όμως, δεν απαρνήθηκε τις ελληνικές ρίζες του αν και δεν έμαθε τη γλώσσα. Ο ίδιος λέει για την καταγωγή του σε συνέντευξή του:

«Έχω γεννηθεί στην Αλεξάνδρεια και έτσι έχω μια ιδιαίτερη ευαισθησία σε ό,τι ελληνικό έφεραν και έσπειραν οι Πτολεμαίοι στη γενέτειρά μου. Είμαι Έλληνας από πατέρα, μητέρα και παππού, με ρίζες στη Μικρά Ασία, τα Ιωάννινα, τη Ζάκυνθο και την Κέρκυρα. Η Αλεξάνδρεια, αν και μου χάρισε τον κοσμοπολιτισμό των Πτολεμαίων, με απομάκρυνε από την ελληνικότητά μου. Η Αίγυπτος ζούσε τότε σ” ένα κοσμοπολίτικο, πολύγλωσσο παζάρι. Οι άνθρωποι επικοινωνούσαν σε πολλές γλώσσες – αραβικά, αγγλικά, γαλλικά. Η Αλεξάνδρεια με άνοιξε στον κόσμο… Οι πρόγονοί μου μιλούσαν όλοι ελληνικά. Η θεία μου η Ροζάντι μέχρι τα πέντε χρόνια της αρνιόταν να μιλήσει, έως τη μέρα που ήρθαν στο σπίτι συγγενείς από την Ιταλία. Από τότε, η θεία άρχισε να μιλάει, αλλά μόνο στα ιταλικά. Έτσι, εξαιτίας της επιλεκτικής αλαλίας της θείας μου, τα ελληνικά απαγορεύτηκαν στην οικογένειά μου και η γλώσσα του Δάντη έγινε η μητρική μου γλώσσα.»

Το 1951 πήγε στο Παρίσι και εντυπωσιάστηκε από τον τραγουδοποιό Ζωρζ Μπρασέν (Georges Brassens) σε τέτοιο βαθμό ώστε άλλαξε το όνομά του από «Γιουσέφ» σε «Ζωρζ». Ο Μουστακί παντρεύτηκε πολύ νέος, σε ηλικία 20 ετών, και έχει μια μεγάλη οικογένεια, μέλη της οποίας ζουν σε Γαλλία, Ισραήλ, Βραζιλία και Βενεζουέλα.

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ

Ο Μουστακί τραγούδησε σε πολλές γλώσσες: γαλλικά, ιταλικά, ελληνικά, πορτογαλικά, ισπανικά, αγγλικά και αραβικά. Τα εκατοντάδες τραγούδια του έχουν ρομαντικό ύφος και οι στίχοι του είναι ποιητικοί. Οι μελωδίες του είναι απλές και εύκολα αφομοιώσιμες από το κοινό.

Εκτός από τον ίδιο, τα τραγούδια του έχουν τραγουδήσει σπουδαίοι τραγουδιστές και τραγουδίστριες, όπως η Εντίτ Πιάφ (μεταξύ άλλων το περίφημο: Milord), η Δαλιδά (όπως τη μεγάλη επιτυχία: Gigi l’amoroso), η Μπαρμπαρά (Barbara), η Μπριζίτ Φοντέν (Brigitte Fontaine), ο Χέρμπερτ Παγκανί (Herbert Pagani), η Φρανς Γκαλ (France Gall) και η Σίντι Ντανιέλ (Cindy Daniel).

Τη δεκαετία του 1960 μετέφρασε στα γαλλικά και τραγούδησε τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι. Έτσι ξανασυνδέεται με την ελληνική του ρίζα και το 1966 επισκέπτεται την Ελλάδα για πρώτη φορά. Αργότερα θα πει πολλά τραγούδια του Χατζιδάκι, μεταξύ άλλων την «Πορνογραφία». Το 1970 πρωταγωνίστησε με τον Μίκη Θεοδωράκη στην ταινία μικρού μήκους (διάρκειας 20΄) του Ροβήρου Μανθούλη: «Είμαστε δύο», στην οποία τραγουδά στα γαλλικά τα τραγούδια που είχε γράψει στη φυλακή ο Μίκης.

Στην Ελλάδα έγιναν μεγάλες επιτυχίες τα τραγούδια του: «Ο Μέτοικος», το οποίο τραγούδησε το 1971 ο Γιώργος Νταλάρας και η«Μεσόγειος», που ερμήνευσε το 1973 η Βίκυ Μοσχολιού. Τα δύο αυτά τραγούδια μαζί με άλλα, σε ελληνική απόδοση του Δημήτρη Χριστοδούλου, ερμήνευσε το 1979 ο Αντώνης Καλογιάννης στο δίσκο: «Ο Αντώνης Καλλογιάννης τραγουδά Μουστακί».

Το 1954, ο Ζωρζ σε ηλικία 20 ετών, παντρεύτηκε την Ανίκ Κοζανέκ και ένα χρόνο αργότερα απέκτησαν μία κόρη, την Πία Μουστακί. Ο Ζωρζ βέβαια δεν ήταν και ο καλύτερος οικογενειάρχης, καθώς ταλαντευόταν μεταξύ μουσικής, ταξιδιών, ζωγραφικής και γυναικών. Το 1958 ο Μουστακί γνώρισε την Εντίθ Πιάφ μέσω ενός φίλου κιθαρίστα. Η Πιάφ εκείνη την εποχή ήταν εξαιρετικά διάσημη και θέλησε να γνωρίσει τον Μουστακί από καθαρή περιέργεια. Η Γαλλίδα τραγουδίστρια εντυπωσιάστηκε με την απλότητα της μουσικής του Μουστακί, που παρόλα αυτά ήταν απίστευτα ρομαντική και αισθαντική και αποφάσισε να συνεργαστούν. Ο Μουστακί έγραψε πολλά τραγούδια για την Πιάφ, μεταξύ των οποίων και το «Milord» που έγινε νούμερο ένα στην Γερμανία το 1960. Η Πιάφ ωστόσο γοητεύτηκε και με το παρουσιαστικό του Ζωρζ.

ΣΗΜΑΙΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ

Η επόμενη δεκαετία ήταν αρκετά επιτυχημένη για το Ζωρζ που έγραψε και συνέθεσε τραγούδια για πολλούς Γάλλους καλλιτέχνες, μεταξύ των οποίων η Δαλιδά, η Φρανσουάζ Αρντί, η Μπάρμπαρα και η Μπριζίτ Φονταίν. Ο Μουστακί επισκέφτηκε την Ελλάδα το 1966. Συνδέθηκε για άλλη μια φορά με την ελληνική καταγωγή του και ταξίδεψε σε πολλά μέρη της Ελλάδας. Είχε την ευκαιρία να γνωρίσει και την ηθοποιό Μελίνα Μερκούρη, με την οποία κράτησε φιλική σχέση. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της δικτατορίας τα μεταφρασμένα τραγούδια του Μουστακί, «Μέτοικος» και «Μεσόγειος», αποτέλεσαν τραγούδια αντίστασης των Ελλήνων κατά του στρατιωτικού καθεστώτος. Το ταξίδι του στην Ελλάδα  υπήρξε και η έμπνευση του τραγουδιού «Μέτοικος» που κυκλοφόρησε το 1969. Στο τραγούδι, ο Ζωρζ αναφερόταν στον εαυτό του ως «Έλληνας βοσκός». Πολλές δισκογραφικές εταιρίες αρνήθηκαν να το κυκλοφορήσουν και ο Μουστακί αναγκάστηκε να αναπτύξει έντονη δραστηριότητα ώστε να το διαδώσει εμφανιζόμενος σε πολλές συναυλίες και εκδηλώσεις.

Η σχέση του Μουστακί με την Ελλάδα δε σταμάτησε με το «Μέτοικο». Το 1972, ο Ζωρζ μετέφρασε στα γαλλικά δύο τραγούδια που ο Μίκης Θεοδωράκης έγραψε κατά την παραμονή του στην φυλακή και παρουσιάστηκαν στην ταινία «Είμαστε δύο», όπου ο Ζωρζ πρωταγωνίστησε μαζί με τον Θεοδωράκη. Επίσης, ερμήνευσε πολλά τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι στα γαλλικά, μεταξύ των οποίων «Η πέτρα» και «Ο ηθοποιός». Το 1971 ο Μουστακί τραγούδησε μαζί με τον Γιώργο Νταλάρα τον «Μέτοικο», ενώ το 1973 η Βίκυ Μοσχολιού για πρώτη φορά ερμήνευσε την «Μεσόγειο». Ο Μουστακί μέχρι το 2009 συνέχισε ακούραστα να συνθέτει, να γράφει στίχους, να ερμηνεύει τραγούδια, να κυκλοφορεί δίσκους και να πραγματοποιεί περιοδείες. Ταξίδεψε στην Βραζιλία, όπου επηρεάστηκε από την παραδοσιακή μουσική της χώρας. Έκανε περιοδείες σε Νότια Αμερική, Ασία, Αφρική και Ευρώπη, αλλά και σε ολόκληρη τη Γαλλία.

Έπειτα από 40 ολόκληρα χρόνια, ο Μουστακί μετακόμισε από το Παρίσι στη Νίκαια της γαλλικής Ριβιέρας, καθώς ο καιρός και η ατμόσφαιρα του Παρισιού επιβάρυναν την υγεία του. Το 2013, στην τελευταία συνέντευξη που έδωσε, ανέφερε πως «Λυπάμαι που δεν τραγουδώ στο μπάνιο μου. Δε λυπάμαι όμως που δεν τραγουδώ δημόσια. Έκανα τον γύρο. Τον γύρο του κόσμου και το γύρο των αιθουσών, μεγάλων ή μικρών. Έζησα μαγικά πράγματα…». Στις 23 Μαΐου του 2013, ο Μουστακί έφυγε από την ζωή σε ηλικία 79 ετών στη Νίκαια της Γαλλίας. Σύσσωμος ο κόσμος του καλλιτεχνικού στερεώματος και της πολιτικής σκηνής της Γαλλίας, μεταξύ των οποίων και ο Φρανσουά Ολάντ εξέδωσαν συλλυπητήριες ανακοινώσεις. Ο Μουστακί υπήρξε ένας ταξιδευτής του κόσμου που συνέδεσε τη μουσική της Ανατολής με ήχους της τζαζ και ρομαντικούς στίχους, που μιλούσαν για ιδανικά και για αντίσταση, για χαμένους και για κερδισμένους έρωτες.

Γιάννης Φραγκούλης


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved