INTERVIEW DIMITRIS MPASLAM

ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΕ  ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ

Δημήτρης Μπασλάμ

Συνέντευξη στον Κώστα Γ. Καρδερίνη

Ο κοντραμπασίστας Δημήτρης Μπασλάμ είναι ένας μεταμοντέρνος Αίσωπος. Σπεσιαλιτέ του είναι οι φανταστικοί ήρωες, βγαλμένοι λες από κόμικς, οι οποίοι ζουν σε έναν παράλληλο παραβολικό κόσμο και προσπαθούν να μας περάσουν με χιούμορ και φαντασία κάποιο κωδικοποιημένο μήνυμα, με στόχο μια πιο ανθρώπινη ζωή. Τη δική μας.

Ο Γαργαληστής, ο Αγησίλαγος και τα Μουστοκούλουρά του, ένα κόκκινο μπαλόνι (Λέω να πετάξω…) η Θυμωμένη Μπετονιέρα και τώρα ο Χαρίτονος Φουξ που είναι Λυρικός Βαρύτονος. Όλοι τους θέλουν την ευτυχία μας και για να μας βοηθήσουν να μη χάσουμε το δρόμο προς αυτήν, μας διηγούνται τα προσωπικά τους παθήματα.

Οι περιπέτειες του Κυρίου Χαρίτονου επιλέγονται Τα παπούτσια του Βαρύτονου και έγιναν χοροθεατρική παράσταση, με αφήγηση για 2 ερμηνευτές, σε συν-σκηνοθεσία και χορογραφία του Δημήτρη Σωτηρίου. Μετά την παγκόσμια πρώτη του έργου στη νήσο των Φαιάκων, σειρά έχει τώρα η Νύφη του Θερμαϊκού. Έρχεται ανανεωμένη στο bLACKbOX (το παλιό σινέ Μετροπόλιταν, Β. Όλγας 65) για δέκα (10) μόνο παραστάσεις, από το Σάββατο 20 Δεκεμβρίου. Δημήτρια μουσική, σωτήρια κίνηση, γεώργια αφήγηση, υψηλή υποδηματοποιία και… πνεύμα γιορτινό καλικάντζαρο.

Το δημοσιογραφικό team του Φιλμ Νουάρ προσέγγισε το μουσικοσυνθέτη, κειμενογράφο, συνσκηνοθέτη, παραμυθά Δημήτρη Μπασλάμ. Του υποβάλαμε τα ταπεινά σέβη μας και… μερικές περίεργες ερωτήσεις-παρατηρήσεις.

«Τα παπούτσια του Βαρύτονου» είναι για μεγάλα παιδιά;

Είναι πράγματι μια ιστορία για μεγάλα παιδιά. Από την άλλη αυτό είναι πολύ σχετικό μιας και ποτέ δεν καταλαβαίνουμε απόλυτα τι εισπράττει κάποιος βλέποντας μία παράσταση. Ειδικά αν είναι παιδί… Το κείμενο ναι, αφορά μεγαλύτερα παιδιά. Αυτό που είδα όμως στις παραστάσεις στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κέρκυρας είναι ότι αφορά έφηβους και μεγάλους ξεκάθαρα. Οι έφηβοι γιατί έχουν την αγωνία του στόχου και εμείς οι πιο μεγάλοι γιατί αντιλαμβανόμαστε καλύτερα την έννοια του λάθους. Έχουμε κάνει περισσότερα και ουσιαστικότερα στη ζωή μας.

Διακρίνω πολλές διαφορές από όλα τα υπόλοιπα έργα σου!

Το κείμενο κατευθύνει τις περισσότερες φορές -με αυστηρότητα θα έλεγα- τη συνέχειά του. Διαλέγεις τις εικόνες που έρχονται στο μυαλό σου σχεδόν τυχαία και απλά τις τοποθετείς. Μετά τον ήχο στο χώρο που περιγράφεις, η μουσική που πιθανόν να ακούγανε οι πρωταγωνιστές κ.τ.λ. Όπως λέει και ο Κύριος Μίκης, ο δάσκαλος της φωνητικής του κυρίου Χαρίτονου «Τραγουδάω και όλα δημιουργούνται από μόνα τους. Σαν θαύμα» Αυτός μιλάει βέβαια για τα γλυπτά που φτιάχνει από σπίρτα, αλλά αυτό δεν έχει καμία σημασία.

«Η Χορωδία του Χαρίτωνα» έπαιξε κάποιο ρόλο στη «σύλληψη» του Χαρίτονου;

Κανέναν. Το όνομα Χαρίτονος είναι ένα απλό καθημερινό όνομα όπως το Αμφίσημος και το Επίλεκτος; [σ.σ.: όχι, δεν είναι, ούτε κατά διάνοια! Και τα τρία αυτά είναι πρόσωπα του έργου.]

Όλες οι φωνές είναι αντρικές;

Το βρίσκω πάρα πολύ διασκεδαστικό να κάνω τις γυναικείες φωνές. Η γυναικεία μου πλευρά ίσως… τι να πω; Επίσης οι γυναικείες φωνές που κάνουν άντρες έχουν μεγαλύτερη δόση εξωστρέφειας κι αυτό είναι από τα ζητούμενά μου.

Το γραπτό κείμενο είναι διαφορετικό από το cd. Στην παράσταση εξελίσσεται;

Είναι πολύ διαφορετική η ροή ενός κειμένου που διαβάζει ο πιθανός αναγνώστης από οτιδήποτε άλλο. Η παράσταση, άρα η σκηνοθεσία της, δίνει έμφαση σε διαφορετικά κομμάτια. Άλλη η διαδοχή των εικόνων που έχει ο σκηνοθέτης στο μυαλό του. Με την ίδια λογική όταν υπάρχει μουσική πρέπει να συνυπάρχει με το δικό της τρόπο. Είναι κατά κάποιον τρόπο μια εξέλιξη της ιστορίας ακόμα και για το δημιουργό της.

Γιατί η ιστορία σου εκτυλίσσεται στην Κέρκυρα;

Ο συνδετικός μου κρίκος με την Κέρκυρα είναι ο Γιώργος Νικόπουλος, που είναι και ο αφηγητής της παράστασης και τώρα πια και ο δεύτερος ερμηνευτής της, ο Δημήτρης Πολίτης. Αν εξαιρέσεις το κουμ κουάτ του Κυρίου Λαυρέντη, του υποδηματοποιού του Κυρίου Χαρίτονου Φουξ, όλα τα άλλα είναι απλώς τυχαία.

Πώς χαρακτηρίζεις την παράσταση αυτή ως είδος θεατρικό; Όπερα; Οπερέτα;

Οπερέτα θα το κάνω στη συνέχεια, τώρα δεν είναι -αν και του πάει. Νομίζω το πιο κοντινό είναι το χοροθέατρο. Εμείς το ονομάζουμε αφήγηση για δύο χορευτές.

Υπάρχει σχέδιο περιοδείας;

Δεν σταματάω ποτέ τις παραστάσεις. Είμαστε συνέχεια σε περιοδεία. Σε όλη την Ελλάδα. Κάνω αυτό το πράγμα πάρα πολλά χρόνια και δεν νομίζω να το σταματήσω. Προσπαθώ απλώς να το κάνω όσο πιο εύκολο μπορώ.

Τι άλλο ετοιμάζεις μετά τον Βαρύτονο;

Ετοιμάζω έναν δίσκο με τραγούδια παίρνοντας αφορμή από το «Λέω να πετάξω». Ο κύκλος της ζωής μέσα από ένα μπαλόνι.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved