ΤΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

ΛΕΒΙΑΘΑΝ
(LEVIAFAN-LEVIATHAN)

Σκηνοθεσία: Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ
Παίζουν: Αλεξέι Σερεμπριάκοφ, Ελένα Λιαντόβα, Ρόμαν Μαντιανόφ
Διάρκεια: 140’
ΟΛΥΜΠΙΟΝ
ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ

Όταν ο Λεβιάθαν γίνει αρκούδα…

Αυτό το τέρας που κείται νεκρωμένο δίπλα στα επίσης βαλτωμένα νερά των βορείων ρωσικών θαλασσών, αυτός είναι ο Λεβιάθαν. Είναι το κήτος που τρόμαξε τον Ιώβ της Παλαιάς Διαθήκης, είναι το κράτος-τέρας του Τόμας Χομπς στο ομότιτλο μνημειώδες έργο του, άτυπη μήτρα του φιλελευθερισμού. Στην πρώτη εκδοχή, ο πρωταγωνιστής της ταινίας του Αντρέι Ζβιαγκίντσεφ μετατρέπεται σ’ ένα σύγχρονο Ιώβ, με σωρεία βασάνων να δοκιμάζουν την αντοχή του.

Η, έστω και υπερβολική, αυτή συσσώρευση δεινών προέρχεται από ένα κράτος, το οποίο υλοποιεί το κατά Χομπς «ο θάνατος σου η ζωή μου»: ένας δήμαρχος που επιθυμεί να τσακίσει και το τελευταίο περιουσιακό κοκαλάκι του πρωταγωνιστή, ένας αστός δικηγόρος, επιβήτορας της συζύγου του, εκπρόσωπος του συγκεντρωτικού μοσχοβιτισμού, μια εκκλησία συνεταίρος στις μαφιόζικες ανομίες. Όλα τούτα ανάμικτα με την αποφορά του αλκοόλ (ο αλκοολισμός γιγάντιο πρόβλημα στη ρωσική παραγωγικότητα) και το εμπόριο των όπλων, βοηθός πάντα στο έκνομο ξεκαθάρισμα λογαριασμών.

Από την πρώτη του ταινία ακόμη, την «Επιστροφή», ο Ζβιαγκίντσεφ προσβλέπει στη στιγμή που η Ρωσία θα απαλλαγεί από τα ιστορικά της αμαρτήματα και θα αναστηθεί μετά την ιστορική της σταύρωση: Η διαφθορά ως ενορχηστρωτής της κρατικής δομής. Μια σειρά από χθαμαλούς ηγέτες στα πορτρέτα των οποίων ασκούνται οι ήρωες του «Λεβιάθαν». Η ανημποριά της δικαιοσύνης, πληγωμένης από τα χρόνια που οι δίκες της Μόσχας, με συνοπτικές διαδικασίες, έστελναν κόσμο και κοσμάκη στα γκουλάγκ και στα εκτελεστικά αποσπάσματα. Η δικαστική διαδικασία στο «Λεβιάθαν» δεν απέχει πολύ από τις ημέρες εκείνες…. Ο μεγαλόσχημος και μεγαλαυχής λόγος της εκκλησίας, σε ρόλο κρατικού υπηρέτη από τα χρόνια της τσαρικής απολυταρχίας.

Θα ’ρθει μια μέρα όμως που ο Λεβιάθαν θα ξυπνήσει! Θα είναι τότε που ο λόγος του μοναχού Βασίλειου, αυτού του ταπεινού ασκητή τον οποίον συναντά ο πρωταγωνιστής σ’ ένα απομονωμένο μπακάλικο, θα κυριαρχήσει και θα επιβάλει το δικό του τρόπο στη ρωσική ψυχή. Στην έντονη, σχεδόν μανιακή, συμβολοδοσία που διακρίνει το έργο του Ζβιαγκίντσεφ, τα λόγια του μοναχού την οδηγούν σε πυρετικό σημείο. Ο σκηνοθέτης στην προσπάθειά του να βρει το λάβδανο στα τραύματα της ρωσικής ψυχής δεν διστάζει να οδηγηθεί σ’ ένα χριστιανοκεντρικό κήρυγμα. Προφανώς, με δεδομένη τη στήριξη της ελπίδας του στο εκκλησιαστικό γεγονός, ψάχνει να βρει την απάντηση στα φθαρμένα και διεφθαρμένα μητροπολιτικά άμφια, τα οποία ενδύονται οι συνεταίροι του κράτους. Αυτοί που φεύγουν παρέα στα τελευταία πλάνα του φιλμ, έχοντας σπείρει τον «ορθόδοξο τζιχαντισμό».

Εάν δεν επρόκειτο για τον Αντρέι Ζβιαγκίνστεφ, ένα σπουδαίο σκηνοθέτη, όλη αυτή η απώλεια κινηματογραφικής ψυχραιμίας και το στοίβαγμα υπερβολών, θα οδηγούσαν το έργο στην καταστροφή. Ο Ζβιαγκίντσεφ ακολουθεί τις γνώριμες και ογκώδεις φόρμες της ρωσικής λογοτεχνίας και μουσικής. Και όπως στις ρεαλιστικές γραμμές του Τολστόι συγχωρούνται τα …θαύματα ή πάλι στις γκραντιόζο νότες του Τσαϊκόφσκι επιτρέπονται οι εξάρσεις, στον Ζβιαγκίντσεφ δικαιολογείται η σχεδόν κάθιδρη κινηματογραφική αγωνία.
Άλλωστε, οι εικόνες του λένε περισσότερα από τα λόγια του. Και αυτές γίνονται μ’ ένα μαγικό τρόπο προφητικές, καθώς ξεπετάγονται από το κουφάρι του νεκρωμένου Λεβιάθαν, λάιτ μοτίβ του φιλμ: θα ’ρθει μια μέρα που τα βαλτωμένα νερά των ρωσικών θαλασσών θα αναστατωθούν και οι νεκροί τους θ’ αναστηθούν, τα στάχυα στους ρωσικούς σιτοβολώνες θα πετάξουν καρπούς, οι πηγές από το έδαφος του κάτω κόσμου θα αναβλύσουν μαύρο νερό, δώρα θα ’ρθουν από τα δάση, η φύση θα εκδικηθεί τους ασεβείς. Θα ‘ναι τότε που ο Λεβιάθαν θα γίνει αρκούδα…

Αξιολόγηση: ****

Βασίλης Κεχαγιάς



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved