ΟΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΑΣ

ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ

γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης*

(ψυχαναλυτής-ψυχοθεραπευτής)

Από το Μάρτιο του 2020 μέχρι αυτή τη στιγμή που γράφονται αυτές οι στιγμές, τέλη Απρίλη 2020, η καραντίνα συνεχίζεται, ακόμη, δεν ξέρουμε πότε θα τελειώσει και πως θα οργανώσουμε μετά τη ζωή μας. Ζούμε μία κατάσταση που έχει δημιουργήσει, σε εμάς και σε άλλους συνανθρώπους μας, πολλά ψυχολογικά προβλήματα, τα περισσότερα από τα οποία δεν μπορούμε να τα διακρίνουμε επειδή ζούμε μέσα σε αυτό το αξιακό σύστημα. Ας προσπαθήσουμε να τα ανιχνεύσουμε, σε γενικές γραμμές.

Θα μιλήσουμε αποκλειστικά και μόνο για αυτά τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί σε εμάς, σαν κοινωνία, σε αυτό το χρονικό διάστημα. Η θεώρησή μας για αυτά που έπονται θα είναι θέμα άλλης προσέγγισής μας. Εδώ θα προσπαθήσουμε να κάνουμε την ανίχνευση και να προτείνουμε κάποιες λύσεις.

Το δεδομένο είναι ότι ο κάθε άνθρωπος μπήκε στην κατάσταση της καραντίνας έχοντας ήδη κάποια δικά του θέματα που δοκίμαζαν την αντοχή του ψυχικού του κόσμου. Ποια είναι αυτά, αυτό είναι άγνωστο τόσο σε εμάς όσο και στον ίδιο, τουλάχιστον σε όλη την έκτασή τους, διότι αν ήταν γνωστά θα μπορούσαμε να τα λύσουμε. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε εδώ είναι να ανιχνεύσουμε το επιπρόσθετο φορτίο που συσσωρεύτηκε από αυτά που ο καθένας έχει ζήσει μέσα στην καραντίνα. Αυτό το επιπρόσθετο φορτίο είναι υπεύθυνο, όπως θα δούμε, για πολλά υστερικές ή ψυχωτικές καταστάσεις, σε ατομικό και σε συλλογικό πεδίο.

Η καραντίνα, στην οποία μπήκε όλη η ελληνική κοινωνία, άρχισε ξαφνικά. Οι απαγορεύσεις δηλώθηκαν μία ημέρα και άλλαξαν τη ζωή μας ριζικά. Εκείνη ακριβώς τη στιγμή τα ερωτήματα που τέθηκαν στον καθένα μας ήταν περίπου αυτά: Τι έγινε και μπήκαμε σε αυτή την κατάσταση των πραγμάτων; Πως αυτό ξεκίνησε; Πως θα ζήσουμε τώρα; Πόσο κινδυνεύουμε; Από ποιους κινδυνεύομε; Είναι όλα αυτά αλήθεια; Ποιος είναι αυτός ο ιός; Το κακό είναι ότι για όλα αυτά τα ερωτήματα δεν μπορούσε κανείς εύκολα να τους δώσει απάντηση. Οι κάποιες απαντήσεις ήταν ασαφείς και δεν έμπαιναν στο θέμα. Αυτό δημιούργησε πρόσφορο έδαφος για να δημιουργηθούν υστερικά φαινόμενα στον κάθε άνθρωπο, τα οποία εγγράφονταν στο κοινωνικό σύνολο ως μαζική υστερία. Θα δούμε πως.

Είναι απολύτως λογικό η σκέψη του ανθρώπου να φτάσει σε αδιέξοδα. Όταν, μάλιστα, το θέμα είναι διατυπωμένο κάπως έτσι, «Θα ζήσω ή θα πεθάνω;», τότε αυτό το αδιέξοδο γίνεται αξεπέραστο. Το μυαλό του ανθρώπου δεν μπορεί να φτάσει στο σημείο που θα βρει τις δυνάμεις να ταξινομήσει τα δεδομένα και να προσπαθήσει να βρει μία λύση. Τα προβλήματα επιβίωσης, κυρίως οικονομικά, επιτείνουν την κατάσταση. Αν, λοιπόν, τα θέματα που δοκιμάζουν τον τρόπο που ζει είναι πολλά και δυσεπίλυτα, τώρα φαντάζουν ένα βουνό.

Θα πρέπει να δούμε ότι οι περισσότεροι από εμάς δε ζούμε μόνοι μας σε ένα σπίτι. Έχουμε οικογένειες, κατά συνέπεια, περισσότερα από δύο άτομα ζουν σε ένα σπίτι, στο μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας. Τα προβλήματα όλων αυτών μεταφέρονται στον οικογενειακό χώρο. Έτσι ο κάθε άνθρωπος έχει να αντιμετωπίσει μία συνισταμένη προβλημάτων, όχι μόνο τα δικά του, αλλά ακόμα και τον αντίκτυπο των προβλημάτων των οικείων του. Το θέμα γίνεται πιο σύνθετο, στην προσπάθειά μας να ψυχογραφήσουμε τον ψυχικό κόσμο ενός ανθρώπου.

Δεν έχει, ο καθένας από εμάς, να αντιμετωπίσει μόνο τα δικά του αμείλικτα προβλήματα αλλά και των άλλων. Το αδιέξοδο γίνεται μεγαλύτερο. Πως θα καταφέρει να ταξινομήσει όλα αυτά τα θέματα για να μπορέσει να δομήσει τον κόσμο του; Μου φαίνεται ότι αυτή η διαδικασία είναι πολύ δύσκολη. Ακόμα και αν έχει ειδικές γνώσεις πάνω σε αυτό το αντικείμενο, της ψυχολογίας ή της ψυχανάλυσης. Θέλει βοήθεια.

Είναι αυτονόητο ότι υπάρχει μία συζήτηση με του ID και του Άλλου, δηλαδή της άλλης οντότητας του εαυτού του που έχει ο ίδιος ο άνθρωπος δημιουργήσει, σύμφωνα με τις επιδράσεις του οικογενειακού και του αστικού περιβάλλοντος. Σε αυτό το σημείο αρχίζει να εμφανίζεται ο παραβατικός λόγος και η παραγωγή και αναπαραγωγή του νευρωσικού λόγου. Το να μπει σε αυτή τη διαδικασία είναι αυθόρμητο και αναγκαίο για να μπορέσει να παράξει λόγο και, απέλπιδα, να εξουδετερώσει τη νεύρωσή του. Μπαίνοντας όμως αναπτύσσει το νευρωσικό λόγο, ως παράβαση πλέον, μπαίνει όλο και πιο βαθιά στην υποτροπιασμένη νεύρωση, φτάνει στην υστερία και, τελικά, στην ψύχωση.

Το πιο αποτελεσματικό είναι ο κάθε άνθρωπος να ζητήσει τη βοήθεια ενός ειδικού σε αυτό το θέμα. Τουλάχιστον τη συμβουλή του. Ίσως αργότερα να μπει, όταν θα έχει ομαλοποιηθεί αυτή η κοινωνική διεργασία, σε μία αναλυτική διαδικασία. Το πιο άμεσο είναι να κάνει μία προσπάθεια ανασκόπησης του Εγώ του, δύσκολο βέβαια, αλλά μπορεί να φέρει μία πρόσκαιρη ηρεμία, αναγκαία πριν να καταφύγει στη βοήθεια ή συμβουλή ενός ειδικού.

Ως αρχή θα πρέπει ο καθένας να δει ότι οι άλλοι συνάνθρωποί μας δεν είναι «κακοί», δεν επιβουλεύονται τη δική μας ασφάλεια, δε θέλουν να πεθάνει. Δεν είναι εχθροί μας. Αντιμετωπίζουν τα ίδια ή σοβαρότερα προβλήματα όπως εμείς. Άρα θα πρέπει να τους δούμε ως αδύναμες προσωπικότητες και όχι ως δυναμικές επιφορτισμένες με αρνητικό φορτίο. Με αυτό τον τρόπο δε θα έχουμε αρνητικές και αδιέξοδες τάσεις. Ίσως είναι μία καλή αρχή. Η συνέχεια θα είναι η συμβουλευτική ή η αναλυτική διαδικασία.

Έχοντας δει την αρχή της τακτοποίησης του ψυχικού κόσμου του ανθρώπου, μένει να δούμε τις εντάσεις που υπάρχουν πρώτα στο ευρύτερο κοινωνικό πεδίο και μετά στο στενό οικογενειακό. Αυτές οι εντάσεις θα μας δώσουν μία εικόνα της απειλής, των εντάσεων που δέχεται ο κάθε άνθρωπος. Το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι η κύρια πηγή αυτών των εντάσεων ξεκινά από τις εντολές ή τις οδηγίες που δίνει η εκάστοτε εξουσία. Στο επόμενο σημείωμά μας θα ερευνήσουμε αυτό το θέμα για να μπορέσουμε τελικά να σκιαγραφήσουμε, με ακρίβεια, το ατομικό και μετά το κοινωνικό ψυχικό χάρτη, στη παρούσα χρονική περίοδο.

(τηλ. 6974123481, email: ioanisfragoulis@gmail.com)


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved