Ο ΟΡΜΟΝΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΘΗΛΑΣΜΟΥ

ΠΡΟΛΑΚΤΙΝΗ

Η προλακτίνη, η οποία ονομάζεται και «μητρική ορμόνη», εκκρίνεται απ’τον πρόσθιο λοβό της υπόφυσης. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης η προλακτίνη είναι υπεύθυνη για το λοβοειδές σχήμα του μαστού. Το επίπεδό της αναπτύσσεται από μία αρχική τιμή, στην κατάσταση πριν απ’την εγκυμοσύνη, 10-25 ngr/mL σε 200-400 ngr/mL. Η έκκριση της προγεστερόνης για τη διαμόρφωση του πλακούντα βοηθά την προλακτίνη να αυξηθεί χωρίς να υπάρχει παραγωγή γάλακτος.

Η προγεστερόνη παρεμβαίνει στη δραστηριότητα της προλακτίνης στα κύτταρα του υποδοχέα χώρου, στις κυψελίδες του στήθους. Με τη γένεση του πλακούντα και την ξαφνική άνοδο των ορμονών της εγκυμοσύνης, την προγεστερόνη και τα οιστρογόνα, η αύξηση της προλακτίνης φέρνει το απόθεμα γάλακτος. Η προλακτίνη ρέει σε κύματα πηγαίνοντας κατ’ευθείαν στις κυψελίδες του μαστού. Η έκκριση των ορμονών είναι ένα βιολογικό φαινόμενο, οι ειδικοί δέκτες των ορμονών θα πρέπει να βρίσκονται στο συγκεκριμένο μέρος του κυτταρικού ιστού.

Συχνά, στο πρώιμο χρονικό διάστημα, ο ιστός που έχει στοχευθεί, αυξάνει τον αριθμό των δεκτών της προλακτίνης μέσα στο στήθος. Αυτό που προκύπτει απ’τις έρευνες είναι ότι ο παράγοντας που ελέγχει το γάλα στο στήθος είναι ο αριθμός των δεκτών προλακτίνης στο μαστό παρά η ποσότητα της προλακτίνης. Αυτοί οι δέκτες προλακτίνης έχουν δημιουργηθεί στους τρεις πρώτους μήνες μετά τον τοκετό. Αυτοί οι δέκτες στο στήθος επιτρέπουν την άφθονη ποσότητα γάλακτος να συνεχίσει να παράγεται όταν η συνολική ποσότητα προλακτίνης αυξάνεται μέσα στους πρώτους τρεις ή τέσσερις μήνες.

mitriko gala pos paragetai foto5

Ακόμη με πιο «κανονικές» αρχικές τιμές, η διέγερση του στήθους συνεχίζει τη φθίνουσα πορεία της προλακτίνης, στο δεύτερο χρόνο. Σύμφωνα με τη θεωρία, οι δέκτες της προλακτίνης δέχονται λιγότερη προγεστερόνη, σύμφωνα με τις μετρήσεις που έγιναν απ’τις πρώτες ημέρες της γέννησης. Η Depo-Provera (medroxyprogesteroneacetate) αρχίζει να εκκρίνεται συχνά άμεσα μετά τον τοκετό, ενώ η μητέρα παραμένει στο νοσοκομείο. Εάν η προγεστερόνη είναι ανταγωνίστρια με την προλακτίνη λογικά μπορούμε να συμπεράνουμε ότι οι ποσότητες της προγεστερόνης αναστέλλουν από νωρίς τη διαδικασία της παραγωγής του γάλακτος.

Υψηλά επίπεδα της προλακτίνης, στις πρώτες ημέρες της γαλακτοποίησης, βοηθούν στην παραγωγή του γάλακτος και τους χώρους παραγωγής του. Φυσιολογικά, οι ποσότητες της προλακτίνης αυξάνονται σε καταστάσεις ηρεμίας και ύπνου. Η βραδινή νοσοκομειακή βοήθεια μπορεί να μας δώσει πιο υψηλή αρχική ποσότητα προλακτίνης. Κατά συνέπεια, δεν είναι καλό για μία μητέρα να παραλείψει τις τροφές που βοηθούν το στήθος, κατά τη διάρκεια της νύχτας αν θέλει να έχει καλή ποσότητα γάλακτος.

Συχνά η προλακτίνη ελευθερώνει τους αδένες που εκκρίνουν ορμόνες (FSH) και ωχρινοποιητικές ορμόνες (LH) εξαιτίας της γαλακτοποιητικής αμηνόρροιας που προετοιμάζει την επιστροφή στη γονιμότητα. Βιολογικά η προλακτίνη είναι ισχυρή για το νεογνό. Το γάλα που παράγεται απ’αυτήν έχει υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτόγαλα (colostrums) και σε μεταβατικό (transitional) γάλα. Σε μία ώριμη κατάσταση, η υψηλότερη περιεκτικότητα προλακτίνης είναι στο υστερόγαλα (foremilk). Στο έντερο του νεογνού η προλακτίνη δίνει υγρά και ηλεκτρολύτες, ειδικά νάτριο, κάλιο και ασβέστιο.

mitriko gala pos paragetai foto3

Ο μηχανισμός της δραστηριοποίησης της προλακτίνης μπορεί να σχηματοποιηθεί όπως παραπάνω. Η ενεργοποίηση της prolactin-R περιλαμβάνει το διμερισμό των χώρων που θα τη δεχτούν, η οποία γίνεται απ’τα μόρια που περιέχουν δύο συνδεδεμένα μέρη. Κατ’αρχήν, το μέρος που πρόκειται να συνδεθεί με την προλακτίνη έρχεται σε επαφή με το μόριο της prolactin-R (βήμα 1).

Ο εξωτερικός κυτταρικός χώρος, όπου υπάρχουν όλες οι ισομορφικές prolactin-R, αποτελείται από τις απολήξεις ΝΗ2 του D1 και μεμβράνες D2, ενώ και τα δύο έχουν αναλογικές μορφές με τα μόρια του τύπου fibronectinIII, οδηγώντας τις αντιδράσεις του δέκτη στους δέκτες της ωκυτοκίνης. Η μορφοποίηση του περίπλοκου εσωτερικού χώρου του δέκτη των ορμονών επάγει τη διάδραση του δεύτερου συνδεδεμένου χώρου στο ίδιο μόριο της προλακτίνης με ένα δεύτερο μόριο prolactin-R (βήμα 2).

Πάντως, ο εσωτερικός κυτταρικός χώρος των ισομόρφων της prolactin-R διαφέρει σε μήκος και σε σύνθεση. Υπάρχουν δύο διαθέσιμες περιοχές, η περιοχή 1 και η περιοχή 2. Τόσο ο πλούσιος σε περιεκτικότητα prolactin-R χώρος 1 όσο και η ομοδιμερική στοιχειομετρία της διμερούς prolactin-R είναι αναγκαίοι για την ενεργοποίηση της τυροσίνης κινάσης που λέγεται Januskinase2 (Jak2), σταθερά συνδεδεμένες με τον εσωτερικό κυτταρικό χώρο της prolactin-R. Η Jak2 κινάση τρανσφωσφοριλάτη (βήμα 2) και η φωσφοριλάτη (P), η Tyr, υπάρχουν (Y) στην prolactin-R (βήμα 3). Πάντως, φωσφοροποίηση του Jak2 είναι το κλειδί για την ενεργοποίηση κάθε ίσομορφης prolactin-R, η Tyr φωσφορποίηση του δέκτη, από μόνη της, δεν αρκεί για να ενεργοποιήσει μικρές μορφές της prolactin-R, παρά την παρουσία τεσσάρων Tyr στον εσωτερικό κυτταρικό χώρο.

mitriko gala pos paragetai foto4

ΩΚΥΤΟΚΙΝΗ

Αν και η προλακτίνη είναι το ουσιαστικό στοιχείο για την έναρξη και τη διατήρηση της γαλακτοποίησης, η ωκυτοκίνη είναι υπεύθυνη περισσότερο για την εκροή του γάλακτος. Οι δέκτες της ωκυτοκίνης στο στήθος αναπτύσσονται σε δέκα πτυχές στην εγκυμοσύνη. Ακριβώς πριν την παραλαβή ο αριθμός των δεκτών της ωκυτοκίνης στη μήτρα αναπτύσσονται σε πολύ μεγάλο βαθμό και μετά εξαφανίζονται με τη γέννα.

Η ωκυτοκίνη λαμβάνεται απ’τη μήτρα κατ’αρχήν για να διευκολυνθεί η παραλαβή, ως πρόληψη της αιμορραγίας μετά τον τοκετό απ’την αντίδραση της μήτρας και, μετά, για να αρχίσει η εκροή του γάλακτος. Οι θηλές γίνονται πιο ευαίσθητες στην επαφή λόγω της διέγερσης μέσα σε 24ώρες απ’τη γέννα.  Το τέντωμα των δεκτών στις θηλές ενεργοποιεί περισσότερο την εκροή της ωκυτοκίνης απ’τον οπίσθιο βλεννογόνο. Η ωκυτοκίνη, λόγω του αντανακλαστικού της απαίτησης του γάλακτος ή της εκροής του, ανταποκρίνεται.


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved