ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ

κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στη Δ.Ε.Θ.

Είναι κάτι πλέον το συνηθισμένο να γίνονται διαδηλώσεις όταν επισκέπτεται ο Πρωθυπουργός τη Θεσσαλονίκη για να μιλήσει στη Δ.Ε.Θ. Έχουμε δει σε εποχές σημαντικής όξυνσης να γίνονται επεισόδια. Το 2016 είδαμε με πολλή μεγάλη έκπληξη ότι η διαδήλωση δεν ήταν μαζική, ήταν αντίθετα πολύ υποτονική. Το βίντεο που τραβήξαμε και μοντάραμε δείχνει τις ελάχιστες στιγμές που είχαν ενδιαφέρον.

Ίσως η κυβέρνηση που λανσάρετε ως «πρώτη φορά αριστερά» ήταν ανασταλτικό για να κατέβει ο κόσμος να διαδηλώσει. Σίγουρα δεν έχουν καταλάβει ότι η πίεση που θα εξασκήσει ο διαδηλωτής δεν απευθύνεται με άμεσο τρόπο μόνο στην κυβέρνηση, αλλά με έμμεσο σε αυτούς που είναι υπεύθυνοι για τα μέτρα που πιστεύουμε ότι είναι αντιλαϊκά. Είναι θέμα, λοιπόν, να καταλάβουμε γιατί και πως έχουν επιβληθεί τα μνημόνια, όπως και γιατί δεν έχουμε καταφέρει να βγούμε από αυτή τη λογική. Τότε θα μπορέσουμε να κάνουμε στρατηγική και τακτική που θα φέρει καρπούς σε κάποιο χρονικό διάστημα.

Δυστυχώς η αριστερά δεν έχει καταφέρει ακόμα να κάνει αυτή την πολιτική στρατηγική που θα τη βγάλει από την εσωστρέφεια και θα είναι ικανή να χαράξει ένα δρόμο που μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη. Η ομιλία του Πρωθυπουργού στη Δ.Ε.Θ. είναι μία  ευκαιρία να δείξουμε ότι δεν είμαστε ευχαριστημένοι με αυτά τα μέτρα και ότι θέλουμε άλλα. Ποια άλλα όμως; Πως θα μπορεί η αριστερά να εκφράσει ένα συγκροτημένο λόγο όταν δεν έχει απαλλαγεί από τις νευρασθένειες του παρελθόντος, όταν δεν έχει ως πρώτο στόχο την εκπαίδευση του λαού για να αναπτυχθεί η κριτική του σκέψη; Όταν λέμε εκπαίδευση δεν εννοούμε τη σχολική, αλλά αυτή που διαρκεί όσο ο άνθρωπος ζει και είναι ενεργό μέλος στην κοινωνία. Αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα, στο οποίο δεσμευόμαστε να τοποθετηθούμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα.

Σε αυτό το σημείωμα θα περιοριστούμε στην απογοήτευσή μας για την άκριτη σκέψη ενός λαού που έχει εθιστεί να πιστεύει σε μεσσίες, σε απατηλές υποσχέσεις, σε ανθρώπους που δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να του χαϊδεύουν τα αυτιά του και δε θέλουν να του πουν την αλήθεια, γιατί η αλήθεια πονάει και απαιτεί μία ανατροπή, αυτή του ίδιου του συστήματος που συντηρεί τις τάξεις των πολιτικών εντός και εκτός Βουλής.

 

Δεν πιστεύουμε σε αρχηγούς. Αρχηγός είναι ο καθένας στον εαυτό του και άρχων είναι αυτός που πιστεύει στο κοινό καλό και που θέλει να υπηρετεί την κοινωνία στην οποία ανήκει. Τότε σκέφτεται ελεύθερα, με γνώμονα τον άνθρωπο, τότε μόνο μπορεί να ονομάζεται κοινωνικό ον. Προς το παρόν ζούμε σε μία ζούγκλα που φτιάξαμε εμείς οι ίδιοι για τον εαυτό μας, τα παιδιά μας και τους συνανθρώπους μας.

Το χειρότερο είναι ότι αυτή η στάση είναι επιλογή της πλειοψηφίας των Ελλήνων, η παθητικότητα και η μοιρολατρία, η άκριτη αγκίστρωση σε ένα σύστημα μεσσιών, είτε θρησκευτικό είτε πολιτικό είτε φανατισμένο κοινωνικά σε κάποιο τομέα είτε εθνικιστικό. Δύσκολα όμως θα βρούμε κατά πρώτο λόγο την κριτική σκέψη σε ότι γίνεται και, πολύ πιο σπάνια, την αντίδραση σε αυτές τις ενέργειες που είναι εναντίον της κοινωνίας.

Έχουμε φτάσει στο 2016 και βλέπουμε την κοινωνία στην Ελλάδα να έχει βαλτώσει. Οι διανοούμενοι να έχουν σιγήσει, οι καλλιτέχνες να ασχολούνται με θέματα δευτερεύουσας σημασίας, τα ΜΜΕ να είναι πλήρως κατευθυνόμενα, ο κόσμος να έχει πλέον αποδεχθεί το «μαζί τα φάγαμε» και να έχει βουτήξει σε μία βαθιά ηττοπάθεια. Σε αυτό το θέμα της ψυχολογικής κατάρρευσης θα επανέλθουμε σύντομα.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved