ΠΩΣ ΝΑ ΚΟΙΜΗΣΕΤΕ ΤΟ ΜΩΡΟ ΣΑΣ

Αυτό είναι το ερώτημα που βασανίζει αυτό το ενήλικο άτομο που του έχει ανατεθεί να κάνει αυτά που πρέπει έτσι ώστε να κοιμηθεί ένα μωρό, συνήθως αυτό το ενήλικο άτομο είναι η μητέρα ή ο πατέρας του. Κατά κανόνα, αυτό το πρόβλημα απαιτεί λύση όταν θα πρέπει το παιδί να είναι ήρεμο για να μην ενοχλεί τους άλλους, είτε επειδή θα κάνουν μία δουλειά είτε επειδή θέλουν να ηρεμήσουν, και όταν θα πρέπει να κοιμηθεί για το βραδινό του ύπνο. Όσο και αν φαίνεται ότι αυτό το θέμα είναι απλό, ουσιαστικά είναι πολυσύνθετο.

Θα ξεκινήσουμε απ’τη θεμελιώδη διαπίστωση ότι ένα μωρό διαφέρει, στο θέμα της ψυχολογίας του, από έναν ενήλικα σε ένα μόνο σημείο: το μωρό βασανίζεται από δύο βασανιστικά προβλήματα που του δημιουργούν νεύρα φτάνοντάς το πολλές φορές στην υστερία, αυτά είναι το πότε θα τραφεί και αν είναι καθαρό και άνετο με την πάνα του. Ένα ενήλικο άτομο έχει δεκάδες προβλήματα που τον οδηγούν καθημερινά σε μία κακή νεύρωση ή σε μία υστερία. Τι κάνουμε τότε;

Ξεκινούμε απ’το δεδομένο ότι ένα μωρό, απ’την πρώτη στιγμή που γεννιέται, βρίσκεται σε έναν εχθρικό κόσμο. Από εκεί που κανόνιζε μόνο του πως και πότε θα φάει, στη μήτρα της μάνας του, μέσω του ομφαλίου λώρου, τώρα πρέπει να αναζητήσει μόνο του την τροφή του και δεν μπορεί. Έχει ανάγκη τη βοήθεια των άλλων αλλιώς θα πεθάνει. «Κινδυνεύω ή δεν κινδυνεύω τώρα;», κάπως έτσι θα μπορούσε να τεθεί αυτό το ερώτημα που του έρχεται στο μυαλό κάθε δευτερόλεπτο όταν πρόκειται να κανονίσει τα της επιβίωσής του, όχι όταν είναι ήρεμο και ασχολείται με την αντίληψη της πραγματικότητας. Αναφερόμαστε στο μεγάλο ή μικρό βαθμό της ανασφάλειας που μπορεί να έχει ένα μωρό. Αυτό του δημιουργεί πολύ μεγάλο άγχος.

Αυτές οι μικρές ή οι μεγάλες ποσότητες άγχους συσσωρεύονται και εμφανίζονται ως μία στιγμή ανησυχίας, έντονου εκνευρισμού ή υστερίας. Οδηγώντας το παιδί στο κρεβατάκι του διαπιστώνουμε ότι αυτή η αγχώδης εκδήλωση συναισθημάτων εκδηλώνεται, τις περισσότερες φορές, με έντονο τρόπο. Το έχουμε ξεβολέψει και το οδηγούμε σε ένα άλλο μέρος που δεν ξέρει ποιο είναι. Ας κάνουμε την προετοιμασία μας. Ας ετοιμάσουμε το τοπίο ηρεμίας.

Απ’τη δεύτερη εβδομάδα της ζωής του καλό θα είναι να του δημιουργούμε την αίσθηση που αργότερα θα τον οδηγήσει στην απάντηση των ερωτημάτων, όπως τι σημαίνει νύκτα, ποιες οι προϋποθέσεις του ύπνου, γιατί θα πρέπει να είναι ήρεμο όταν πάει να κοιμηθεί. Χαμηλώνουμε τα φώτα, μειώνουμε την ένταση της φωνής μας και των ήχων των συσκευών που τον παράγουν, τηλεόραση, ηχητικά συστήματα κ.λπ., λίγο πριν να φτάσει η ώρα να κοιμηθεί. Απ’τη δεύτερη εβδομάδα αυτό δεν είναι αναγκαίο, το μωρό κοιμάται συνέχεια, αλλά έτσι το μαθαίνουμε πως να συμπεριφέρεται στο μέλλον, το διδάσκουμε συμπεριφορές.

Με πολύ απαλό τρόπο το παίρνουμε αγκαλιά και με αργά βήματα το οδηγούμε στο κρεβάτι του. Το βάζουμε εκεί με απαλό τρόπο. Έχουμε φροντίσει το δωμάτιο να έχει χαμηλό φωτισμό. Θα ξυπνήσει αν κοιμάται. Αυτό συμβαίνει επειδή έχει ξεβολευτεί και ουσιαστικά, νιώθει ανασφάλεια, έρχεται ξανά ο εκνευρισμός. Θα πρέπει να το ηρεμήσουμε πριν να του δείξουμε ότι ήρθε η ώρα να κοιμηθεί. Ο τρόπος να ηρεμήσει ένα μωρό είναι περίπλοκος, ο δικός μας όμως είναι μοναδικός, αυτόν που έχει συνηθίσει αυτόν θα κάνουμε και αυτή τη φορά. Το χαϊδεύουμε απαλά, του μιλάμε σιγά-σιγά με πολύ χαμηλή φωνή κ.ο.κ. Τους διαφορετικούς τρόπους που ηρεμούμε ένα μωρό θα εξετάσουμε σε άλλο κείμενό μας.

Επεμβαίνουμε στα μέλη του που είναι η εκδήλωση του άγχους του, που εκδηλώνουν υπερκινητικότητα,  έτσι ώστε να αισθανθεί την ασφάλεια που έχει επανέρθει. Μιλάμε, πλησιάζοντάς το, με πολύ απαλό τρόπο, του λέμε ότι θα πρέπει να κοιμηθεί. Θα πρέπει να είμαστε πολύ ήρεμοι και να το δείχνουμε, σε αντίθετη περίπτωση θα καταλάβει αμέσως τον εκνευρισμό μας και θα επανέλθει η ανασφάλεια και το άγχος του. Όταν έχουμε βεβαιωθεί ότι έχει ηρεμήσει τον προετοιμάζουμε για τον ύπνο του. Εδώ θα μιλήσει η γλώσσα του σώματος μόνο.

Δεν του μιλάμε. Ο δείκτης ότι τώρα θα κοιμηθεί είναι κάτι συγκεκριμένο και για το κάθε παιδί μοναδικό. Το χάιδεμα του κεφαλιού, μία απαλή μάλαξη στη κοιλιά, το χάιδεμα του κροτάφου κ.ά. Όταν κλείνει τα μάτια του φεύγουμε σιγά-σιγά και χωρίς θόρυβο απ’το οπτικό του πεδίο. Στην αρχή μπορεί να μην κοιμάται αλλά μετά από λίγο καταλαβαίνει ότι θα πρέπει να κοιμηθεί και το κάνει. Κανόνας είναι ότι το ενήλικο άτομο που έχει αναλάβει να το κοιμίσει θα πρέπει να ενεργεί χωρίς την παρέμβαση κανενός άλλου.

Όλα αυτά βέβαια συμβαίνουν σε κανονικές περιπτώσεις. Δεν έχουμε αναφερθεί σε περιπτώσεις παιδιών που είναι άρρωστα ή έχουν κάποιο νευρολογικό πρόβλημα, γιατί τότε η αντιμετώπιση μας θα είναι διαφορετική και θα την έχει υποδείξει ο γιατρός μας. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ξέρουμε ότι ο ύπνος είναι ο πλέον σημαντικός, σε οποιαδήποτε μορφή του, ήσυχος ή ανήσυχος, διότι με αυτόν αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα, εισπράττει στοιχεία απ’αυτή, δομεί το χαρακτήρα του φτιάχνει το οικοδόμημα που θα έχει ολοκληρώσει στην ηλικία των τριών ετών, κάτι που είναι το πλέον βασικό για όλη την υπόλοιπη ζωή του.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved