ΠΟΣΤΑΡΩ ΑΔΙΑΚΡΙΤΩΣ

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΟΜΩΣ ΝΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ;

Είχαμε αυτή την κουβέντα με κάποιους φίλους. Οφείλω να ομολογήσω ότι, κατά σύμπτωση, μάλλον, αυτό το θέμα με  είχε απασχολήσει και εμένα τις τελευταίες ημέρες και ήθελα κάτι να γράψω γι’αυτό. Τι σημαίνει, άραγε, να ανεβάζω μικρά κειμενάκια (ποστ) στο facebook για την παραμικρότερη λεπτομέρεια της ζωής μου; Και αυτό να γίνεται συνέχεια; Σε ποιον μιλάω; Πως θα μπορούσαμε να ερμηνεύσουμε αυτό το κοινωνικό πλέον φαινόμενο;

Τα ερωτήματα πολλά και οι απαντήσεις δύσκολες. Ας πάμε λίγο πίσω. Πριν να «σκάσει μύτη» το facebook τι κάναμε για να εξωτερικεύσουμε τις ανησυχίες και τις νευρωσικές καταστάσεις του ψυχικού μας κόσμου; Θα θυμηθούμε τα πολύ αγαπητά ημερολόγια. Εκεί αγόρια και κορίτσια έγραφαν τις μύχιες σκέψεις τους και το φύλαγαν καλά-καλά κρυμμένο. Σπάνια αυτά τα ημερολόγια τα έβλεπε κάποιος άλλος και ακόμα πιο σπάνια τα έβλεπε το φως της δημοσιότητας. Σχεδόν ποτέ ο συγγραφέας αυτών των ημερολογίων δε ζούσε όταν αυτά εκδίδονταν.

Γιατί, όμως, οι συγγραφείς τους δε δημοσιοποιούσαν αυτές τις σκέψεις τους; Όπως είπαμε και προηγουμένως, αυτές οι γραπτές καταθέσεις ήταν τα χνάρια του ψυχικού τους κόσμου που αισθάνονταν την ανάγκη να τα εξωτερικεύσουν, όχι όμως να τα δημοσιοποιήσουν, όχι μόνο επειδή ντρέπονταν να τις εκφράσουν ανοιχτά, αλλά, κυρίως, επειδή ήταν μία «κατάθεση ψυχής», κάτι σαν ψυχοθεραπεία που έκανε ο ίδιος ο «ασθενής» στον ίδιο τον εαυτό του. Ως γνωστό η ψυχανάλυση γίνεται ανάμεσα σε δύο άτομα και όχι μαζικά, σε αντίθετη περίπτωση είναι ωρολογιακή βόμβα που δεν ξέρεις πότε θα σκάσει. Τι συνέβαινε λοιπόν;

Αυτός ή αυτή που έγραφε το ημερολόγιο ήθελε να πει στον εαυτό του κάτι. Ήταν, με άλλα λόγια, μία συνδιαλλαγή του Εγώ με την Ταυτότητά του, περνώντας απ’τον Άλλο. Άρα είχαμε μία παραληρηματική συνομιλία η οποία έμενε και σταμάταγε εκεί, γινόταν κατάθεση και με τις επόμενες αναγνώσεις της γινόταν η ανάλυση. Αν αυτό ήταν δυνατό ή όχι ήταν άλλο θέμα, το γεγονός όμως είναι ότι υπήρχε μία προσπάθεια αυτοΐασης, άρα ο «ασθενής» ήξερε από τι «έπασχε».

Ας έρθουμε στην παρούσα κατάσταση. Το ημερολόγιο έχει αντικατασταθεί με τις αναρτήσεις σε αυτό που λέμε κοινωνική δικτύωση (socialmedia). Αναφέρουμε τι κάνουμε, πως αισθανόμαστε, που είμαστε, γιατί είμαστε εκεί, αν έχουμε σχέση, τι σχέση είναι αυτή, νιώθουμε καλά και γιατί… Είμαστε καλά ή να φωνάξουμε το γιατρό; Να τον φωνάξουμε!

Είμαστε μάρτυρες μίας κανονικής συνδιαλλαγής του Εγώ με το Άλλο, σύμφωνα με τη λακανική θεώρηση, που ξεπερνά το παραλήρημα, και βρίσκεται ανάμεσα στη ναρκισσιστική και υστερική νεύρωση, όπως την ανέπτυξε ο Ράιχ. Εδώ ο «ασθενής» αισθάνεται ηδονή με αυτά που γράφει, αναζητά και επιδιώκει την επιβεβαίωση, απ’τους φεϊσμπουκικούς φίλους του, δεν του αρκεί η απλή αυτοεπιβεβαίωση.

Το θέμα είναι, λοιπόν, αρκετά σοβαρό. Ελάχιστα απέχει απ’τις αρχές της παράνοιας. Όσο οι αναρτήσεις γίνονται περισσότερες, τόσο διακρίνουμε μία μανία, την υστερία, τα θραύσματα της ταυτότητάς του που αναζητούν αυτές τις συνδέσεις για να ολοκληρωθεί ο χαρακτήρας του. Μέσα απ’την απουσία της ουσιαστικής επικοινωνίας με τους φίλους (όχι τους διαδικτυακούς) και με την οικογένειά του, ο άνθρωπος αισθάνεται μόνος. Αναζητεί αυτό που θα τον ολοκληρώσει, σα χαρακτήρα, και αυτόν ή αυτούς που θα το βοηθήσουν. Αυτή η έκκληση είναι αγχώδης και έχει μέσα της την απελπισία.

Ας τους ακούσουμε και, σε όσους έχουμε κάποια οικειότητα, θα ήταν καλό να τους συμβουλεύσουμε να συμβουλευτούν κάποιο ειδικά για να τους βοηθήσει ουσιαστικά γιατί αυτή η αγχώδης και παραληρηματική συνδιαλλαγή μπορεί εύκολα να καταλήξει σε μία υστερική έκρηξη η οποία μπορεί να βρει διέξοδο σε ένα μόνιμο ψυχολογικό τραύμα, στη σχιζοφρένεια, σε διπολικές καταστάσεις, τελικά στην αδυναμία αντίληψης της πραγματικότητας έτσι όπως περίπου είναι, ουσιαστικά στην πλήρη αδυναμία εκφοράς του λόγου με κάποια λογική συνοχή.

Γιάννης Φραγκούλης

(ερευνητής-ψυχαναλυτής)



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved