ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

Film: να βγούμε εκτός safezone

Συνέντευξη στην Εύα Κουσιοπούλου

Δύσκολο να κατατάξεις τον ήχο των Film. Όσα χρόνια τους παρακολουθώ, από το No Luggage (HitchHyke 2003) δεν σταμάτησαν να πειραματίζονται και να ακροβατούν ανάμεσα στο post-punk και την electronica, χωρίς ποτέ να κρύψουν την έλξη τους προς τις ονειρικές απόκοσμες μελωδίες και ατμόσφαιρες. Χρειάστηκε να περάσουν πέντε χρόνια για να μπορούμε να μιλούμε πλέον για την επιστροφή του γκρουπ, που μας είχε δώσει το 2009 το εξαιρετικό Persona (InnerEar). Από την ίδια δισκογραφική κυκλοφόρησε στα τέλη Σεπτέμβρη το νέο τους άλμπουμ Eclipse και ο ντράμερ τους, Κώστας Μπόρσης, απαντά σε 7 ερωτήσεις του φιλμ νουάρ…

Επιστρέφετε μετά από μια πενταετία, κάνοντάς μας να αναφωνήσουμε «επιτέλους καινούριος δίσκος!» και μάλιστα με μιαν αξιοσημείωτη στροφή στον ήχο σας. Τι οδήγησε σε αυτήν την εξέλιξη του υλικού σας;

Εδώ και 2-3 χρόνια είχαμε μπει στο στούντιο και δουλεύαμε αρχικά πάνω σε υλικό που προϋπήρχε. Το ζητούμενο ήταν να είναι κάτι που μας συγκινεί και μας ενθουσιάζει να ασχοληθούμε με αυτό. Να μας προκαλεί να βγούμε εκτός safe zone.
Η μουσική σας πάντα περιλάμβανε στοιχεία electrοnica, όμως στο «Eclipse» η παρουσία του συνθεσάιζερ και του vocoder αποτελεί το βασικό άξονα. Πόσο διαφορετική ήταν για εσάς, εξαιτίας αυτών, η διαδικασία της σύνθεσης και των προβών;

Η διαδικασία ήταν η ίδια. Δεν είχε μεγάλες αλλαγές, εκτός από το ότι είδα τον Δημήτρη και τον Μανώλη να πατάνε πλήκτρα, αντί να κρατάνε μπάσο και κιθάρες! Από πλευράς αυτοσχεδιασμού και πειραματισμού όμως, ήταν κάτι εντελώς νέο για εμάς. Μας άνοιξε νέους δρόμους, προέκυψαν νέες ιδέες… Παίξαμε και δοκιμάσαμε πολλά διαφορετικά πράγματα. Πολλά από αυτά δεν συμπεριλήφθηκαν στο δίσκο. Τα κρατάμε όμως ως ιδέες για αργότερα, ενδεχομένως τόσο για το δίσκο όσο και για τα live.
Παραμένετε τρίο στη σύνθεση της μπάντας, αλλά νομίζω σημαντική ήταν και η βοήθεια του Χρήστου Λάινα, με τον οποίο είχατε δουλέψει ξανά μαζί στην παραγωγή. Έχουν αλλάξει οι ρόλοι στον τρόπο που δουλεύετε τα τραγούδια;

Η σύνθεση στους Film πάντα ξεκινάει όπως κάθε δημιουργική κουβέντα μεταξύ ανθρώπων που μοιράζονται την ίδια τρέλα και αγάπη για τη λεπτομέρεια και έχουν τα ίδια ερεθίσματα. Οπότε κάποιος (συνήθως ο Δημήτρης και ο Μανώλης) πετάει την πρώτη ατάκα και αρχίζει μετά το «χτίσιμο». Για τον Χρήστο έχεις δίκιο: έχουμε ξαναδουλέψει και μοιραζόμαστε πολλά κοινά, ιδιαίτερα με το μαγικό τρόπο που διαθέτει και την εξαιρετική του αισθητική. Ήρθε στην πορεία, γνωρίζοντας πολύ καλά και εμάς ως ανθρώπους.
Οι επιρροές των  80’s, μιας σκοτεινής synth pop, των Kraftwerk, των Daft Punk αλλά και της  minimal είναι ολοφάνερες. Ωστόσο, όσα χρόνια σας γνωρίζω και σας παρακολουθώ για τον Βαγγέλη Παπαθανασίου… δεν σας το” χα! Λάθος μου;

Ο Vangelis για εμάς είναι μεγάλο κεφάλαιο… μουσικό, αισθητικό, καλλιτεχνικής νοοτροπίας και μουσικού στυλ και τεχνικής, από τις μεγάλες κι αγαπημένες μας επιρροές (Blade Runner, Alpha, Spiral κ.α)! Μέσα στις υπόλοιπες επιρροές μας είναι ο πιο κινηματογραφικός συνθέτης και αυτό που βλέπω έντονα στη μουσική του είναι το πόσο καλά μπορεί να προβάλει μεγάλες εικόνες μέσα από αυτή.
Ένα από τα χαρακτηριστικά που έκαναν τους Film να ξεχωρίζουν είναι πως δίνατε ιδιαίτερη βαρύτητα στην αισθητική των δίσκων, των βίντεο, των εξωφύλλων. Αυτήν τη φορά δεν θέλετε να εμφανίζεστε σε φωτογραφίες ως γκρουπ. Γιατί επιλέξατε την προτομή ή κάτι πολύ πιο αφαιρετικό; Επειδή είναι απόλυτα ταιριαστά στο περιεχόμενο του νέου δίσκου;

Αυτό είναι μια αρχική ιδέα και τεχνοτροπία του Δημήτρη, που επιμελείται και όλο το artwork της μπάντας. Βλέποντας τον τίτλο, κρατώντας το εξώφυλλο του δίσκου κι ακούγοντάς τον, έχει να κάνει με την αίσθηση του διαστήματος, του απέραντου, μιας ιδέας που μόνο έλξη μας προκαλεί και δέος. Η τελειότητα του μεγάλου, του κοσμικού… όπως στην αισθητική και στην τεχνοτροπία των αρχαίων γλυπτών.
Για τους Film η μουσική δεν ήταν ποτέ η… φούσκα μέσα στην οποία θα ζούσαν ή ζουν. Μπορεί η δημιουργικότητα να είναι η απάντηση στην κρίση; Υπάρχει χώρος και χρόνος για κάτι τέτοιο;

Μόνο τέτοιος χώρος και χρόνος υπάρχει. Μόνο τέτοιος έπρεπε και πρέπει να υπάρχει ή να υπήρχε. Όσα συμβαίνουν γύρω μας δεν είναι αποκομμένες στιγμές μιας συγκυρίας. Είναι μέρος μιας συνέχειας, στην οποία όλοι παίζουμε ρόλο… ΜΑΖΙ! Η κρίση είναι η απόλυτη ευκαιρία για δημιουργικότητα, αυτοκριτική και ουσιαστική δουλειά! Τώρα -περισσότερο από άλλες περιόδους- χρειαζόμαστε τον πολιτισμό ως καθημερινότητα, ως τρόπο ζωής, σκέψης και αντίληψης. Δεν ξέρω πόσο έτοιμη είναι η ελληνική κοινωνία για ανατροπές ουσίας. Να ξεχάσουμε και να θυμηθούμε, ο καθένας ξεχωριστά και όλοι μαζί, τον ίδιο χώρο και χρόνο που μοιραζόμαστε και που θα αφήσουμε για τους επόμενους…
Προγραμματίζετε συναυλίες με το νέο υλικό;

Ετοιμάζονται διάφορα ωραία πράγματα εντός και εκτός Ελλάδας, κυρίως σε συναυλιακό επίπεδο. Θα ανακοινωθούν σύντομα…



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved