ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ #SKG BRIDGES UPRISING ARTS & CULTURE FESTIVAL

του Γιάννη Φραγκούλη

Η συμμετοχή του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στο #SKG Bridges Uprising Arts & Culture Festival, 9-13 Μαΐου 2018.

Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συμμετέχουν με μία σειρά δράσεων -performances, προβολές βίντεο, εικαστικά εργαστήρια, δράσεις και παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο- στο νέο φεστιβάλ πολιτισμού #SKG Bridges Uprising Arts & Culture Festival που διοργανώνεται στην πόλη από τις 9 έως τις 13 Μαΐου 2018 με πρωτοβουλία του Γραφείου Κοινωνικών Πολιτικών της Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού και τη σύμπραξη όλων των κρατικών πολιτιστικών φορέων της πόλης, καθώς και δημιουργικών ομάδων.

Το #SKG Bridges Uprising Arts & Culture λειτουργεί ως κοινή βάση για τη φιλοξενία σειράς πολιτιστικών εκδηλώσεων και γεγονότων στον δημόσιο χώρο της Θεσσαλονίκης, ανταποκρινόμενο στην ανάγκη των νέων ανθρώπων για δημιουργία και έκφραση, Στόχος του νέου Φεστιβάλ είναι η σύμπραξη φορέων, δημιουργικών ομάδων και πρωτοβουλιών της πόλης και η συμμετοχή καλλιτεχνών από χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, που θέλουν να δημιουργήσουν, να ακυρώσουν τα σύνορα, να συναντηθούν και να παράγουν νέες συνθέσεις. Όλες οι δράσεις είναι δωρεάν και ανοιχτές στο κοινό.

Όλο το πρόγραμμα του #SKG Bridges Uprising Arts & Culture Festival, εδώ.

Η συμμετοχή του ΚΜΣΤ-ΚΣΤΘ στο #SKG Bridges Uprising Arts & Culture Festival, εν συντομία:

Βίντεο-εγκατάσταση ομάδας φοιτητών της Σχολής Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης με την επίβλεψη του εικαστικού Μπάμπη Βενετόπουλου (Ελλάδα)

Εγκατάσταση στον εξωτερικό χώρο του Gjorgje Jovanovik (ΠΓΔΜ).

Παρουσίαση της νομαδικής γκαλερί K-gold gallery (Ελλάδα) με προβολή βίντεο των Daniele Costa (Ιταλία), Korallia Stergides (Κύπρος) και Vangjush Vëllahu (Αλβανία), καθώς και μία εγκατάσταση του Νικόλα Βαμβουκλή (Ελλάδα).

Ξενάγηση στη νέα έκθεση του ΚΜΣΤ ‘IRA WALDRON. INTERSTICES’ (Γαλλία)

Καλλιτεχνικό εργαστήριο του Αλέξανδρου Πλωμαρίτη (Ελλάδα) με τη συμμετοχή φοιτητών Σχολών Καλών Τεχνών της Ελλάδας

Performances των David Bergé (Βέλγιο), Myriam Lefkowitz (Γαλλία), Martin Penev (Βουλγαρία), Αλέξανδρου Πλωμαρίτη (Ελλάδα)

Καλλιτεχνικό εργαστήριο-δράση της Φωτεινής Καλλέ (Ελλάδα) με τη συμμετοχή φοιτητών του ΑΠΘ.

Παράσταση και εργαστήριο της ομάδας VASISTAS (Ελλάδα)

Διήμερο ανοιχτό καλλιτεχνικό εργαστήριο με προσκεκλημένη καλλιτέχνη τη Myriam Lefkowitz και με τη συμμετοχή σπουδαστών του σεμιναρίου «Ο απαρνημένος θεατής», στο αντικείμενο της Ερευνητικής Μεθοδολογίας, με την επίβλεψη της Χριστίνας Σγουρομύτη (Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Ελλάδα), καθώς και του σεμιναρίου «Ways of doing, modes of acting», το οποίο διευθύνει η Βανέσσα Θεοδωροπούλου στη Σχολή Καλών Τεχνών της Angers (Ecole supérieure d’art et design TALM-Angers, Γαλλία)

Επιμέλεια-Συντονισμός: Δόμνα Γούναρη και Γιάννης Μπόλης, επιμελητές ΚΜΣΤ.

 

Η συμμετοχή του ΚΜΣΤ-ΚΣΤΘ στο #SKG Bridges Uprising Arts & Culture Festival, αναλυτικά:

Εκθέσεις – Εγκαταστάσεις 9-13 Μαΐου

Βίντεο-εγκατάσταση από το Εργαστήριο Νέων Μέσων στις Εικαστικές Τέχνες του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ.

Επίβλεψη: Μπάμπης Βενετόπουλος

Τετάρτη 9 – Κυριακή 13 Μαΐου 2018

Γυάλινο περίπτερο, Ν. Παραλία (Μακεδονία Παλλάς), Κήπος του Απογευματινού ήλιου (Τετάρτη – Κυριακή 19:30 – 4:00)

To Pikap, Cafe-Bar-Radio-Records, Ολύμπου 57 (13:00 – 21:00)

Ελεύθερη συμμετοχή

Η Θεσσαλονίκη αποτελεί ένα σημαντικό κέντρο διασταύρωσης πολιτισμών. Η θέση της στον χάρτη την έχει αναδείξει ως έναν τόπο σχέσεων, διαλόγου και αντιπαραθέσεων αλλά και ως πέρασμα μεταναστευτικών ρευμάτων. Τα ιστορικά της τραύματα είναι πολλά και την συνοδεύουν μέχρι την τωρινή της κατάσταση, όπως την έχουν διαμορφώσει η κοινωνική και η οικονομική κρίση.

Το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αποτελεί έναν πυρήνα δημιουργίας και επικοινωνίας μεταξύ των νέων, προωθεί και συντηρεί την καλλιτεχνική παραγωγή στον τόπο αυτόν. Η τεχνολογία των νέων μέσων λειτουργεί στα χέρια των φοιτητών σαν ένα ισχυρό εργαλείο δημιουργίας που χαρακτηρίζεται από αμεσότητα και δυναμισμό.

Το φεστιβάλ Bridges δίνει την ευκαιρία στους κατοίκους και επισκέπτες της Θεσσαλονίκης να έρθουν σε διάλογο με έργα νέων καλλιτεχνών, φοιτητών και αποφοίτων του Τμήματος, που προέκυψαν από τον πειραματισμό και την έρευνα στο πλαίσιο των μαθημάτων του Εργαστηρίου Νέων Μέσων στις Εικαστικές Τέχνες, σε μια βιντεοεγκατάσταση – παρέμβαση στον δημόσιο χώρο της πόλης. Ενός χώρου κενού, ο οποίος πρέπει να βρίσκεται στη διάθεση του καθενός που μπορεί να του προσδώσει νόημα, σύμφωνα με την ουτοπική ερμηνεία του Lefort.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες:

Βίκυ Αγγελιόγλου, Τζοβάνα Αντωνίου, Κωστάς Βίδρας, Βασίλης Γαλάνης, Ραφαέλλα Γιαπουντζή, Κώστας Γκουρτζής, Κώστας Γραμμάδας, Μίλτος Δίγκας, Αντιγόνη Ευτυχιάδη Αουρέλια Καβαλιαουσκάϊτε, Γιάννης Καραβασίλης, Άλκηστις Καρούλη, , Άννα Κατσούλη, Ανδριάννα Κουμεντάκου, Φιλίπ Λαφεριέρ, Σοφία Μακρίδου, Ελένη – Άννα Μπάρμπα, Παντελής Ξενοφώντος, Φίλη Ολσέφσκι, Ελεάνα Παππά, Στεφανία Πατρικίου, Μάικε Ντοκούντοβιτς, Σοφία Περσεγγίδου, Θεοδώρα Πρασσά, Αθανάσιος Σαμπαζιώτης, Ευσεβία Σεργίδου, Μάγια Τζούριτζ, Γιώργος Τόγιας, Παναγιώτης Τσολακάκης, Μάιρα Τσουφλά, Γιάννης Χαντζίδης, Μαρία Χοίρα, Χρήστος Χουρίδης, Άννα Χοχόλη

Εργαστήριο Νέων Μέσων στις Εικαστικές Τέχνες του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ.

Διευθυντής: Γιώργος Κατσάγγελος

Διδακτικό-Ερευνητικό Προσωπικό: Γιώργος Κατσάγγελος (Καθηγητής), Θανάσης Πάλλας (Αναπληρωτής Καθηγητής), Μπάμπης Βενετόπουλος (Επίκουρος Καθηγητής), Στέλιος Ντεξής (Επίκουρος Καθηγητής)

Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό: Γιώργος Δρόσος (ΕΕΠ)

«Behind the corner»

Εγκατάσταση με πινακίδες σήμανσης στον εξωτερικό χώρο

Gjorgje Jovanovik

Τετάρτη 9 – Κυριακή 13 Μαΐου 2018

Εξωτερικός χώρος, λιμάνι Θεσσαλονίκης

Ελεύθερη συμμετοχή

Οι δημόσιες παρεμβάσεις που περιλαμβάνουν πινακίδες σήμανσης αποτελούν συνέχεια της καλλιτεχνικής πρακτικής του Gjorgje Jovanovik στον αστικό χώρο. Οι πινακίδες σήμανσης παρουσιάζονται καμουφλαρισμένες με γνωστά μοτίβα, προκειμένου να προσελκύσουν τους περαστικούς να τα διαβάσουν. Ο Gjorgje ανάπτυξε το έργο αυτό σε μία προσπάθεια να προσθέσει ένα περαιτέρω επίπεδο ανάγνωσης των σημάτων δρόμου, ώστε να αντικατοπτρίζουν τα σημερινά καυτά θέματα του σύγχρονου ταραχώδους και κατακερματισμένου κόσμου, όπως η επίδραση των ψεύτικων ειδήσεων, της κοινωνικής αδικίας και της ανισότητας, των διακρίσεων κ.λπ.

«I Can’t Wait Forever»

K-Gold Temporary Gallery

Τετάρτη 9 – Κυριακή 13 Μαΐου 2018

ΚΣΤΘ, Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 10:00-18:00 & Πέμπτη 10:00-22:00

Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, λιμάνι Θεσσαλονίκης, Τετάρτη – Κυριακή 11:00 – 15:00

H K-Gold Temporary Gallery ταξιδεύει για πρώτη φορά στην πόλη της Θεσσαλονίκης, όπου παρουσιάζει τη δράση «Ι Can’t Wait Forever» στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης στο πλαίσιο του Φεστιβάλ (Bridges). Παρουσιάζει μία σειρά νέων έργων με κοινό χαρακτηριστικό τους την ευαισθησία και την έννοια του επείγοντος. Τρία βίντεο και μία εγκατάσταση λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία σε μία αφήγηση γύρω από την ταυτότητα και το σώμα, τη φύση και το περιβάλλον, την ιστορία και τη γεωπολιτική της Ανατολικής και Νότιας Ευρώπης. Αναδεικνύουν μία ευρύτερη προσπάθεια για κατανόηση του εαυτού σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, στη σφαίρα τόσο του ιδιωτικού όσο και του δημόσιου χώρου.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες:

Daniele Costa, Korallia Stergides, Vangjush Vëllahu, Νικόλας Βαμβουκλής

Η K-Gold Temporary Gallery αποτελεί μια νομαδική πλατφόρμα σύγχρονης τέχνης με έδρα τη Λέσβο. Ενεργοποιεί εναλλακτικούς χώρους και προσφέρει την ευκαιρία σε καλλιτέχνες και επιμελητές να διευρύνουν την έρευνα και την πρακτική τους μέσω αναθέσεων τέχνης, εκθέσεων, εκπαιδευτικών προγραμμάτων και άλλων δράσεων που συνδέουν στενά κοινότητες. Το 2015 διακρίθηκε ως Καινοτόμος Πρωτοβουλία για Ευρωπαίους Πολίτες από το Nantes Creative Generations.

Συντονισμός δράσεων: Χρήστος Μούχας.

Ξενάγηση στην έκθεση «IRA WALDRON. INTERSTICES»

Παρασκευή 11 Μαΐου 2018 | 12:00

ΚΣΤΘ, Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης

Η ξενάγηση θα πραγματοποιηθεί από την επιμελήτρια της έκθεσης Μαρία Τσαντσάνογλου, διευθύντρια ΚΜΣΤ

Ελεύθερη συμμετοχή

Χρησιμοποιώντας ποικίλα μέσα (ζωγραφική, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες, μεταξοτυπίες, πορσελάνες, κέντημα) η Ίρα Βαλντρόν θίγει με ριζοσπαστικό τρόπο και με σκοτεινό χιούμορ κοινωνικά, πολιτικά, θρησκευτικά και σεξουαλικά ζητήματα που ξεπερνούν τα όρια των συμβάσεων και προκαταλήψεων. Η Ίρα Βαλντρόν επιλέγει το λάθος, την ατέλεια και την αδυναμία ως τα εργαλεία για μιαν ανθρωποκεντρική ερμηνεία που επιδιώκεται μέσα από το παιχνίδι, το οποίο στα χέρια των ενηλίκων μετατρέπει την αθωότητα σε σπαραγμό, την αταξία σε τιμωρία, την σεξουαλικότητα σε καταστολή.

Επιμέλεια έκθεσης: Μαρία Τσαντσάνογλου

Συντονισμός, συνεπιμέλεια: Ειρήνη Παπακωνσταντίνου

Εργαστήρια – Ανοιχτές περφόρμανς

«Act free to re-act»

Ένα εργαστήριο για την περφόρμανς του Αλέξανδρου Πλωμαρίτη με τη συμμετοχή φοιτητών και νέων καλλιτεχνών & ανοιχτές παρουσιάσεις.

Τετάρτη 9 Μαΐου 2018

11:00-14:00

ΚΣΤΘ, Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης (εργαστήριο)

Είσοδος ελεύθερη

21:00-21:30

Κεντρική πλατεία, Δημοτική Κοινότητα Κορδελιού (περφόρμανς)

Είσοδος ελεύθερη

Πέμπτη, 10 Μαΐου 2018 | 21:00-21:30

Πλατεία Νεάπολης, Ρολόι, Δήμος Νεάπολης-Συκεών (περφόρμανς)

Είσοδος ελεύθερη

Το εργαστήριο με τίτλο Act free to re-act απευθύνεται σε εικαστικούς και φοιτητές Σχολών Καλών Τεχνών που επιθυμούν να διερευνήσουν τα εκφραστικά τους μέσα και τις θεωρητικές τους γνώσεις σε σχέση με την τέχνη της περφόρμανς. Το εργαστήριο ολοκληρώνεται σε 3 ομαδικές συναντήσεις οι οποίες περιλαμβάνουν θεωρία, σωματικές και βιωματικές ασκήσεις καθώς και γραπτό λόγο. Οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να εμβαθύνουν, τόσο σε  προσωπικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο, στη σύνθεση και την ερμηνεία της περφόρμανς, εστιάζοντας στο ανθρώπινο σώμα ως τόπο δημιουργίας, αφύπνισης και ακτιβισμού. Πρόκειται για μία συνεύρεση καλλιτεχνών κατά την οποία έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν το «εγώ» τους σε σχέση με το «τώρα» και τον τρόπο με τον οποίο αντιδρά ο καθένας/η καθεμιά, ξεχωριστά αλλά και συλλογικά, στα σημερινά κοινωνικό-πολιτικά ζητήματα που ορίζουν την ψυχοσύνθεση του σύγχρονου ανθρώπου. Τελικός στόχος είναι η παρουσίαση ατομικών ή ομαδικών περφόρμανς ως αποτέλεσμα της προσωπικής διερεύνησης σε σχέση με το υλικό που θα αποκομίσουν οι συμμετέχοντες κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου.

Συντελεστές

Επιμέλεια: Αλέξανδρος Πλωμαρίτης

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Μαρία Γαλαζούλα, Κατερίνα Μόσχου, Αθανάσιος Μπαμπάνης, Δήμητρα Οικονόμου, Ελένη Παπαδοπούλου, Νάνσυ Παπαδοπούλου, Δημήτρης Παπαζάχος, Δροσούλα–Μαρία Χατζηστάμου.

«The Bridge, 2018»

A silent Walk Piece

David Bergé

Πέμπτη 10 Μαΐου | Ώρα: 7:30 & 19:30, Παρασκευή 11 Μαΐου | Ώρα: 7:30, 11:00 & 19:30 & Σάββατο 12 Μαΐου | Ώρα: 11:00 & 19:30

Σημείο συνάντησης και έναρξης του περιπάτου είναι η είσοδος του ΚΣΤΘ, Αποθήκη Β1, λιμάνι

Διάρκεια: 90’

Μέχρι 7 άτομα σε κάθε ξενάγηση.

Δηλώσεις συμμετοχής: walkpiecethessaloniki@gmail.com / 6944666683

Συντονιστμός: Σταυρούλα Γάτσου

Η δράση «Bridges» είναι ένας σιωπηλός περίπατος στον αστικό χώρο με «οδηγό» τον καλλιτέχνη και επικαλείται την κατάσταση της απροσδόκητης επικοινωνίας και της συνάντησης άγνωστων μεταξύ τους ανθρώπων. Η ομάδα που θα συμμετέχει κάθε φορά στον σιωπηλό περίπατο πρόκειται να διασχίσει τον ιστό της πόλης της Θεσσαλονίκης σε στιγμές όπου εκτυλίσσονται σκηνές της καθημερινότητας. Κατά τη διάρκεια του περιπάτου, ο καλλιτέχνης προτείνει στους συμμετέχοντες μία εναλλακτική/αλλοιωμένη αντίληψη για την πόλη προτρέποντάς τους να παραμείνουν σιωπηλοί δίχως να σχολιάσουν ή ακόμη και να φωτογραφίσουν και να διεισδύσουν σε μια διαδικασία επαναπροσδιορισμού της πολυπλοκότητας των (αστικών) στρωμάτων, όπου η αισθητηριακή συνείδηση αυξάνεται όχι με την οπτική επαφή ή την υπεροχή μιας αίσθησης έναντι μιας άλλης, αλλά διαμέσου της ενθάρρυνσης της σιωπής ανάμεσα στα κινούμενα σώματα.

Ο David Bergé είναι ένας καλλιτέχνης που εργάζεται μεταξύ διαφορετικών γεωγραφικών σημείων, εστιάζοντας στις διασταυρώσεις της φωτογραφίας και της περφόρμανς. Η πρακτική του επικεντρώνει στη σωματικότητα της αρχιτεκτονικής και του αστικού μετασχηματισμού και αποτελείται από δράσεις-περφόρμανς όπως η σειρά silent Walk pieces, φωτογραφικές εγκαταστάσεις και εκθέσεις.

Εργαστήριο & Παρουσίαση: Μαθαίνοντας από την Τέχνη της Performance

Φωτεινή Καλλέ

Πέμπτη 10 Μαΐου 2018 | 12:00-15:00

ΚΣΤΘ, Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης

Συμμετέχουν φοιτητές του Α.Π.Θ.

Ανοιχτή συμμετοχή

Μία παρουσίαση σχετικά με το παιχνίδι, το ρίσκο, το πολιτικό στοιχείο και τη διαδικασία σωματοποίησης όλων αυτών μέσα από τη δημιουργική διαδικασία της τέχνης της performance. Και ένα σύντομο workshop βασισμένo σε μικρές, καθημερινού τύπου ασκήσεις με τον εαυτό και τον άλλο, με το ιδιωτικό και το δημόσιο. Γιατί αν είμαστε όλοι εν δυνάμει καλλιτέχνες (Beuys), τότε και η τέχνη δεν μπορεί να έχει, οποιασδήποτε μορφής, σύνορα.

Η Φωτεινή Καλλέ είναι κάτοχος πτυχίου Ζωγραφικής και Μεταπτυχιακού τίτλου στην πρακτική και το σχεδιασμό της performance ενώ επί του παρόντος βρίσκεται σε εξέλιξη η Διδακτορική της έρευνα με θέμα την τέχνη της performance και την παιδαγωγική της διάσταση. Έχει παρουσιάσει το έργο της στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει παρακολουθήσει σεμινάρια στην Ευρώπη και την Αμερική που διαπραγματεύονται το σώμα ως φορέα πολιτισμού, την έννοια της ουτοπίας και τη σημασία του χώρου και του αντικειμένου στη ζωντανή τέχνη. Είναι ιδρυτικό μέλος της ομάδας The Girls που πραγματοποιεί τοπικά προσδιορισμένες performances και δράσεις στον δημόσιο χώρο ενώ παράλληλα είναι μέλος της επιμελητικής ομάδας του ASFA BBQ performance festival.

Performance «Οίκαδε-to home»

Αλέξανδρος Πλωμαρίτης

Παρασκευή 11 Μαΐου 2018 | 21:30

Νέο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης, εξωτερικός χώρος

60’

Ανοιχτή συμμετοχή

Η περφόρμανς «Οίκαδε-to home» επικεντρώνεται στο επίπονο και δύσκολο ταξίδι του μετανάστη από τη χώρα του σε άλλες χώρες. Ο εικαστικός, μέσα από τη σωματική αφήγηση, χαρτογραφεί τις διαδρομές των μεταναστών προς ένα καλύτερο «σπίτι». Τη δράση χαρακτηρίζουν οι αλλεπάλληλες πτώσεις και οι προσπάθειες ανάβασης σε έναν «τοίχο», όπως αυτόν που συναντά ο κάθε μετανάστης μέχρι να φτάσει στον τελικό του προορισμό. Πολλές φορές, αναγκάζεται να περάσει πολλούς «τοίχους» ή να κολλήσει πίσω από ένα «τοίχο» για μεγάλο χρονικό διάστημα ή, ακόμη χειρότερα, να μείνει εγκλωβισμένος για πάντα, παρά τη θέληση του. Για να αποκτήσεις την ελευθερία που αποζητάς πρέπει να σηκωθείς και να πέσεις πολλές φορές –αυτός είναι ο νοηματικός άξονας της περφόρμανς Οίκαδε-to home.

Συντελεστές

Αλέκος Πλωμαρίτης

Μουσική επένδυση: Ιλιάνα Χριστάκη

«Προς μία καθαρή, ζωντανή παρουσία επί σκηνής»

Εργαστήριο από την ομάδα VASISTAS για επαγγελματίες ή σπουδαστές θεάτρου, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, χορευτές και χορογράφους

Σάββατο 12 Μαΐου 2018 | 12:00-14:00

ΚΣΤΘ, Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης

Συμμετοχή: 15 άτομα

Δηλώσεις συμμετοχής 2310 593270, 11:00-16:00

Τα τελευταία χρόνια η ομάδα VASISTAS έχει αναπτύξει και εφαρμόζει στις παραστάσεις της έναν σκηνικό κώδικα που προτείνει μία νέα προσέγγιση σε κάτι που θα μπορούσε να ονομαστεί «ολιστικό θέατρο». Ένα θέατρο στο οποίο τα όρια μεταξύ των διαφορετικών τεχνών, τα διαφορετικά εκφραστικά μέσα του θεάτρου (η μουσική, η κίνηση, ο λόγος, η εικόνα) είναι αδιόρατα, αντιμετωπίζονται ως ισότιμα. Οι ερμηνευτές στο πλαίσιο αυτό καλούνται να χρησιμοποιήσουν επί σκηνής διαφορετικά –και συχνά αντικρουόμενα– εργαλεία και δεδομένα, που έχουν να κάνουν με το σώμα, τη μουσική, το συντονισμό με τους άλλους, το λόγο και τη δραστικότητά του, την οργανικότητα μέσα στη φόρμα. Με μία καθαρή και ζωντανή σκηνική παρουσία. Στο δίωρο σεμινάριο θα γίνει μία πρώτη μικρή εισαγωγή επί σκηνής στα βασικά εργαλεία αυτής της μεθόδου.

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί από την Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και τον Ευθύμη Θέου της ομάδας VASISTAS.

«Είμαστε όλοι ευάλωτοι. Επινοώντας και ανταλλάσοντας πρακτικές φροντίδας και προσοχής»

Ανοιχτό εργαστήριο διάρκειας 2 ημερών

Σάββατο 12 Μαΐου 2018 | 14:00-17:00 παρουσίαση πρότζεκτ των φοιτητών & 17:00-18:00 περφόρμανς με τη συμμετοχή του κοινού

Κυριακή 13 Μαΐου 2018 |  12:00-15:00 παρουσίαση πρότζεκτ των φοιτητών & 15:00-16:00 περφόρμανς με τη συμμετοχή του κοινού

ΚΣΤΘ, Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης

Δηλώσεις συμμετοχής 2310 593270, 11:00-16:00

Ζούμε μαζί, εργαζόμαστε, δημιουργούμε και δρούμε σε έναν κοινωνικό χώρο εξαιρετικά περίπλοκο και διεγερτικό, τόσο από γνωσιακής όσο και από αισθητηριακής πλευράς. Ένα πεδίο που θέτει υπό κρίση τόσο τις υποκειμενικότητες και τις ταυτότητες όσο και την φύση των σχέσεων που δύνανται να αναπτύσσουν. Η ικανότητα μας να διατηρούμε τον έλεγχο, ας πούμε να είμαστε «κύριοι» της προσοχή μας, έχει μετατραπεί σε πολιτικό διακύβευμα στο πλαίσιο του «καπιταλισμού της προσοχής»  (βλ. Yves Citton) με αποτέλεσμα η κυριότητα της «προσοχής» μας, καθώς και η ελευθερία μας να αποφασίζουμε με ποιους όρους και με ποιους τρόπους θα την απευθύνουμε, να αποτελεί σήμερα ζήτημα εξαιρετικής σημασίας. Τι μας «ευαισθητοποιεί» σήμερα στο περιβάλλον μας, και με ποιούς τρόπους; Πως επιδρά επάνω μας και εμείς πάνω σε αυτό; Πώς «φροντίζουμε» τους εαυτούς μας, πως ενδιαφερόμαστε για τους άλλους και για τα πράγματα που συναποτελούν τον κόσμο που θέλουμε να συντηρήσουμε;

Χρησιμοποιώντας οπτικό, κειμενικό, ηχητικό και λεκτικό υλικό, η ομάδα των σπουδαστών από την Αθήνα και την Angers της Γαλλίας θα προτείνει στο κοινό, κατά τη διάρκεια ενός διήμερου ανοικτού εργαστηρίου στη Θεσσαλονίκη, να μοιραστεί και να ενεργοποιήσει καλλιτεχνικές εμπειρίες σχετικές με ζητήματα όπως η φύση της «προσοχής» (εφιστούμε και απευθύνουμε την προσοχή μας με και διαμέσου των άλλων), η επιθυμία να «υποστηρίξουμε» ή να «διατηρήσουμε» τα στοιχεία εκείνα που συντηρούν την ζωή μας, καθώς και η κεντρική έννοια της ευπάθειας. Ακολουθώντας την σκέψη της Αμερικανίδας θεωρητικού Judith Butler, πρόκειται για μία διερεύνηση της συναίσθησης ότι είμαστε όλοι «θεμελιακά ευάλωτοι», συνδεδεμένοι με τους άλλους και εκτεθειμένοι σ’αυτούς.

Μία φορά την ημέρα, η ομάδα των σπουδαστών θα προτείνει στο κοινό το έργο-εμπειρία «Walk, Hand, Eyes (a city)» από τη Γαλλίδα εικαστικό Myriam Lefkowitz. Πρόκειται για έναν σιωπηλό περίπατο μέσα στην πόλη διάρκειας μιας ώρας, κατά τη διάρκεια της οποίας ένας «οδηγός» θα καθοδηγεί με το άγγιγμα του τον κάθε επισκέπτη-θεατή σε μια βόλτα στην πόλη με κλειστά τα μάτια.

Συμμετέχοντες:

Συντονισμός: Βανέσσα Θεοδωροπούλου, Χριστίνα Σγουρομύτη

Προσκεκλημένη καλλιτέχνης: Myriam Lefkowitz

Φοιτητές: Beth Gordon, Lila Retif, Cathie Bagoris, Joanna Rouillon-Delecroix,  Tiffany Le-devore, Anastasia Simonnin (Angers), Ελίζα Κρικώνη, Κωνσταντίνος Μουχταρίδης, Μαριάννα Στεφανίτση, Αγγελική Τουρκοχωρήτη, Χριστίνα Ζαχαράκη (ΑΣΚΤ)

«Απολογίες 4&5»

από την ομάδα VASISTAS και τον Ευθύμη Φιλίππου

Σάββατο 12 Μαΐου 2018 | 20:30

Μπέη Χαμάμ (Λουτρά Παράδεισος) – Πλατεία Αριστοτέλους & Εγνατία

Είσοδος Ελεύθερη. Περιορισμένος αριθμός θεατών (50). Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Συστήνεται η έγκαιρη προσέλευση.

Με αγγλικούς υπότιτλους

Ένα βιογραφικό σκηνικό ποίημα βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα.

Μία άτυπη δίκη.

Μία τελετή αυτοπροσδιορισμού.

Για όλα τα ανήσυχα πνεύματα, αυτά που δεν παύουν να αναρωτιούνται για τη σχέση τους με τον κόσμο και τον εαυτό τους.

Το έργο του Ευθύμη Φιλίππου, ειδικά γραμμένο για την ομάδα VASISTAS, με λόγο συμπυκνωμένο και λυρικό σα σκηνικό ποίημα, επιχειρεί μια περιπλάνηση στην εσωτερική γεωγραφία δύο προσώπων. Μία καταβύθιση στις απειροελάχιστες λεπτομέρειες που συνέθεσαν τη ζωή τους. Στιγμή ανασκόπησης και επαναπροσδιορισμού. Βασικό αίτημα: ποιος θα καταφέρει να ενταχθεί στο γυναικείο χορό-μάρτυρα και τελικό κριτή της δίκης, ο οποίος είναι παρών τραγουδώντας το ίδιο πολυφωνικό τραγούδι ξανά και ξανά, καθόλη τη διάρκεια της παράστασης.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Αργυρώ Χιώτη

Μουσική διασκευή και διδασκαλία: Henri Kergomar

Σκηνικός χώρος: Μπάμπης Χιώτης

Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας

Κοστούμια: Χριστίνα Κάλμπαρη

Βοηθός σκηνοθέτη: Αντώνης Αντωνόπουλος

Βοηθός δραματουργίας: Άρτεμη Χρυσοστομίδου

Βοηθός ενδυματολόγου: Ιφιγένεια Νταουντάκη

Καλλιτεχνική συνεργάτης: Ariane Labed

Ηθοποιοί: Εύη Σαουλίδου, Ευθύμης Θέου, Φιντέλ Ταλαμπούκας

Χορός: Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Ματίνα Περγιουδάκη, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη, Γιάννης Κλίνης, Αργυρώ Χιώτη

Συμπαραγωγή της ομάδας VASISTAS με τα: Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου/ ΝΕΟΝ / Τhéâtre Gymnase / Bernardines / Jeu de Paume στη Μασσαλία και Aix en Provence (των οποίων η Αργυρώ Χιώτη είναι artiste associée για πέντε χρόνια) / Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν.

Οργάνωση παραγωγής και διάθεσης στη Γαλλία: Sophie Clot

«UNICORN – νυχτερινός περίπατος με κοστούμι μονόκερου»

Martin Penev

Κυριακή 13 Μαΐου 2018 | 20:30

Παλιά παραλία & λιμάνι Θεσσαλονίκης

Ανοιχτή συμμετοχή

Ο Martin Penev ντύνεται με ένα χειροποίητο κοστούμι μονόκερου φτιαγμένο από ύφασμα, χαρτί και χαρτοταινία. Από τη μία πλευρά είναι ο εσωτερικός χώρος και η έννοια να «αντικαθιστάς» τον εαυτό σου –ένας άνθρωπος μεταμφιέζεται σε ένα μυθολογικό πλάσμα, χωρίς να συνειδητοποιεί πόσο γκροτέσκα και αστεία είναι η συγκεκριμένη πράξη. Από την άλλη πλευρά, η συγκεκριμένη περσόνα προσπαθεί να δώσει μυθολογική διάσταση στον περιβάλλοντα χώρο (αστικό τοπίο, πόλη), με το να υπάρχει και να κινείται σ’ αυτόν σαν ένα φαντασμαγορικό πλάσμα (σε ένα κοστούμι φτιαγμένο από φθηνά υλικά). Ο μονόκερως θα κάνει διαδρομές στο Λιμάνι, στην ευρύτερη περιοχή του (Λαδάδικα) καθώς και την παλαιά παραλία της πόλης. Η πορεία δεν καθορίζεται από ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, αλλά έχει ως στόχο την επικοινωνία με το κοινό.

Ο Martin Penev (γεν. 1985, Σόφια, Βουλγαρία) ζει και εργάζεται στη Σόφια. Η καλλιτεχνική του πρακτική περιλαμβάνει νέα μέσα, διαδραστικό σχέδιο,  εγκαταστάσεις και  περφόρμανς.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved