ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΓΑΛΑΚΤΟΣ

ΤΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΙΚΟΥ ΓΑΛΑΚΤΟΣ

Σύμφωνα με τους Lawrence και Lawrence, «η βιοχημεία του ανθρώπινου γάλακτος περικλείει ένα πολύ μεγάλο αριθμό επιστημονικών δεδομένων. (…) Κάθε έρευνα προσφέρει ένα μικρό κομμάτι σε αυτή την περίπλοκη εικόνα των θρεπτικών στοιχείων που δομούν το ανθρώπινο γάλα». Ξέρουμε τώρα ότι το μητρικό γάλα περιέχει επίσης πολλά μη θρεπτικά, βιοδραστικά στοιχεία που έχουν επιδρούν κατ’ευθείαν στη φυσιολογία του νεογνού. Δεν είναι ένα ομογενοποιημένο υγρό του σώματος, αλλά μία έκκριση του μαστικού αδένα που αλλάζει σύνθεση. Δύο δείγματά του δεν είναι ίδια, ακόμα και αν έρχονται απ’την ίδια μητέρα.

ΠΡΩΤΕΪΝΕΣ

Οι πρωτεΐνες στο ανθρώπινο γάλα είναι ειδικές απ’την παραγωγή του μαστικού αδένα, δε βρίσκονται πουθενά αλλού στη φύση. Η σύνθεση των πρωτεϊνών δημιουργείται βάσει του γενετικού ελέγχου του RNA. Η σύνθεσή του παραμένει ίδια σε όλο τον κόσμο. Οι πρωτεΐνες τόσο του γάλακτος της αγελάδας όσο και από άλλες πηγές έχουν διαφορετική δομή, ποιότητα και ποσότητα και μπορούν να προκαλέσουν αλλεργικά προβλήματα. Στο ώριμο μητρικό γάλα το 0.8 έως το 0.9% της περιεκτικότητάς του είναι πρωτεΐνες και τροφοδοτούν πρωτεΐνες το νεογνό με τέτοιο τρόπο που συμβάλλουν στην ωρίμανσή του.

Κάποιες πρωτεΐνες του ανθρώπινου γάλακτος δεν έχουν θρεπτική μόνο αξία, χρησιμεύουν στην ανοσολογία του νεογνού. Οι πρωτεΐνες είναι σε μεγάλη περιεκτικότητα στο πρώτο γάλα (colostrum). Η ποσότητα πέφτει όσο το γάλα ωριμάζει και σταθεροποιείται προς το τέλος του τρίτου μήνα. Το επίπεδο των πρωτεϊνών στο ανθρώπινο γάλα είναι παραπάνω από επαρκείς για τη βέλτιστη ανάπτυξη και συμβάλλει στη δημιουργία της νεφρικής διαλυμένης ουσίας στο μωρό. Η οικογένεια των πρωτεϊνών καζεΐνης στο ανθρώπινο γάλα είναι μία ειδική σύνθεση στα αμινοξέα, το επίπεδό τους είναι από 20 έως 40% της συνολικής ποσότητας πρωτεϊνών του γάλακτος. Αυτές οι πρωτεΐνες στο γάλα, ζωικής προέλευσης, είναι απ’το 60 έως το 80% της συνολικής ποσότητας πρωτεϊνών και δομούν την alpha-lactalbumin,  της λακτοφερίνης και τη secretoryIgA (sIgA). Στο ανθρώπινο γάλα η αναλογία είναι 80:20. Ενώ αυτή η αναλογία καζεΐνης είναι, στο ζωικό γάλα, στο επίπεδο του ΑΒΜ από 18:82 έως 60:40. Στα νεογνά τα επίπεδα του ΑΒΜ έχουν υψηλή περιεκτικότητα ουρίας, για αυτό εξασκούν πρόσθετη πίεση στα νεφρά.

mitriko-gala-pos-paragetai-foto13

ΛΙΠΙΔΙΑ

Τα λιπίδια δίνουν το 50% της ενέργειας απ’το ανθρώπινο γάλα. Η λιπαρή ποσότητα του ώριμου γάλακτος είναι 3.8%. Αυτή η ποσότητα είναι διαφορετική σε κάθε ποσότητα, ακόμα και σε κάθε τροφή. Η μητρική διατροφή προσδιορίζει τα συστατικά των λιπιδίων, όχι όμως τη συνολική περιεκτικότητα της λιπαρής ουσίας. Όταν οι τροφικές θερμίδες της μητέρας είναι φτωχές, οι λιπαρές ουσίες διοχετεύονται απ’τα μητρικά αποθέματα, κυρίως απ’τα ισχία και απ’τους μηρούς.

Τα επίπεδα της χολεστερόλης στο μητρικό γάλα θα παραμείνουν σταθερά, αντίθετα με αυτά της μητέρας. Η λιπάση στο ανθρώπινο γάλα συμπληρώνει το χαμηλό επίπεδο της παγκρεατικής λιπάσης, στο νεογνό. Η δραστηριότητα της λιπάσης είναι σταθερή σε επίπεδα pH 3.5 στους 37ο C, για μία ώρα. Είναι αρκετό για να είναι αποτελεσματική για την πέψη στο μικρό έντερο του νεογνού.

ΥΔΡΟΓΟΝΑΘΡΑΚΕΣ

Η λακτόζη είναι μία σακχαρώδης ουσία που βρίσκεται μόνο στο γάλα. Στο ανθρώπινο γάλα το επίπεδο της λακτόζης είναι πολύ υψηλό. Άλλες σακχαρώδεις ουσίες είναι παρούσες, αλλά η λακτόζη είναι η πιο κεντρική στο μητρικό γάλα και δίνει περίπου το 50% των θερμίδων. Βοηθά με την ουσία Lactobacillus bifidus στη δημιουργία της χλωρίδας στο έντερο του νεογνού. Η Lactobacillus περιορίζει την εποίκηση άλλων βακτηριδίων συνδεόμενη με τα περιορισμένα σημεία κατά μήκος του εντερικού τοίχου.

Η λακτόζη ενισχύει την ικανότητα της απορρόφησης του ασβεστίου απ’το μητρικό γάλα. Η περιεκτικότητα στην Alpha-Lactalbumin είναι 2.6 γραμμάρια ανά λίτρο στο ανθρώπινο γάλα. Η Alpha-Lactalbumin είναι μία ειδική πρωτεΐνη που λαμβάνεται απ’την λακτόζη.  Για ένα μέρος του γάλακτος η λακτόζη είναι αυτή που συμβάλλει στη δόμησή του και η μητέρα χρειάζεται μία αξιόλογη ποσότητα υδρογονανθράκων στη δίαιτά της. Παραπανήσια ποσότητα ζάχαρης μπορεί να προσβάλλει την ποσότητα του γάλακτος. Παρατηρήθηκαν διάφορες συνέπειες στο μωρό αργότερα εξαιτίας μεγάλης ποσότητας λακτόζης. Κατ’αρχήν αυτή η ποσότητα μπορεί να καεί με μία άλλη ποσότητα λακτόζης χωρίς ΑΒΜ. Αφού το ανθρώπινο γάλα έχει τόσο μεγάλη περιεκτικότητα σε λακτόζη φαίνεται ότι είναι σπάνιο να μην καταπολεμηθεί αυτή η ανωμαλία της λακτόζης. Το πρόβλημα μπορεί να είναι η διαχείριση της τροφής παρά αυτή η δυσλειτουργία.


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved