ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Οι εκλογές πλησιάζουν και η πίεση στον Έλληνα ψηφοφόρο είναι σε δύο επίπεδα: στο προσωπικό και στο ψυχολογικό. Το σύστημα της συντήρησης αυτής της κατάστασης, όπου ο άνθρωπος είναι και θα είναι υποτελής σε παράλογες και απάνθρωπες λογικές και ιδεολογίες, αποσκοπεί στον πλήρη πειθαναγκασμό του μέσα από απλές και, από πρώτη ματιά, αδιάφορες κινήσεις. Θα αναφερθούμε σε μία απ’αυτές. Έχει να κάνει με την τρομοκρατία και αναφέρεται στο θέμα της ασφάλειας του πολίτη με ιδιαίτερο τρόπο.

Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Θα θυμηθούμε ότι το φάντασμα της τρομοκρατίας βασανίζει την Ελλάδα απ΄τα χρόνια της μεταπολίτευσης και μετά. Το αστυνομικό κράτος είχε κάνει έντονη την παρουσία του απ΄το 1974 μέχρι το 1978, μέσα στην επταετία Καραμανλή, και δε χρειαζόταν κάποιο κοινωνικό και ιδεολογικό μόρφωμα για να κρατά τους πολίτες αυτής της χώρας σε μία κατάσταση όπου οι ορμές τους και η απόλαυσή τους θα ήταν καταπιεσμένες και απόλυτα ελεγχόμενες απ΄την εξουσία. Η ανάγκη να βρεθεί κάτι διαφορετικό ξεκίνησε όταν η Ελλάδα προσπάθησε να μπει στο δρόμο της δυτικής δημοκρατίας που έλεγε ότι την ήθελε ο Καραμανλής αλλά ποτέ δεν την εφάρμοσε.

Η τρομοκρατία εμφανίζεται αυτή την εποχή, αλλά υπάρχει ένα κρίσιμο σημείο που θα πρέπει να το κοιτάξουμε με μεγάλη προσοχή. Αναφερόμενοι στην τρομοκρατία έχουμε στο μυαλό μας οργανώσεις όπως η 17 Νοέμβρη. Σε καμία όμως περίπτωση δε θα πρέπει να μπερδέψουμε αυτές τις οργανώσεις με άλλες που έδρασαν σε χρόνια καταστολής μαχόμενες για την ελευθερία ή για την αποκατάσταση της δημοκρατίας, όπως για παράδειγμα τις αντιστασιακές οργανώσεις στην κατοχή και στη δικτατορία του Παπαδόπουλου. Αν μπερδέψουμε τις μεν με τις δε τότε δε θα μπορέσουμε να βγάλουμε συμπέρασμα, επειδή θα έχουμε θολή ματιά στο στόχο, έτσι όπως είναι ιδωμένος απ’τη πλατιά μάζα του ελληνικού λαού.

Η 17 Νοέμβρη εμφανίζεται εκδικούμενη το αστυνομικό κράτος, έτσι όπως υπήρχε στην Ελλάδα απ΄το 1967 μέχρι το 1974, και τα υπολείμματά του στην επταετία του Καραμανλή (1974-1981). Με αυτό τον τρόπο αποκτά λαϊκό έρεισμα. Σκοτώνοντας όμως χουντικούς αστυνομικούς, φασίστες εκδότες εφημερίδων και δεξιούς ή με δεξιά αντίληψη πολιτικούς. Τι ακριβώς επιτυγχάνει;

ΤΑ ΑΜΕΣΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το πρώτο είναι να δηλώσει, με έμμεσο τρόπο, ότι το αστυνομικό κράτος είναι απαραίτητο για την ασφάλεια του πολίτη αυτής της χώρας. Το δεύτερο είναι ότι τρομοκρατεί αυτούς που λέει ότι θέλει να απελευθερώσει απ΄τα δεσμά αυτής της ολοκληρωτικής πολιτικής που ισχυρίζεται ότι πολεμά. Μία ακόμα διαπίστωση είναι ότι η αστυνομία δεν έκανε ουσιαστικά τίποτε για να πιάσει ή να διαλύσει τη 17 Νοέμβρη μέχρι να έρθει το «πλήρωμα» του χρόνου. Ποιο ήταν το «πλήρωμα» του χρόνου;

Όταν ήταν απαραίτητη η βεβαιότητα ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει τρομοκρατία και κατά συνέπεια απειλή για κάθε άτομο, το 2004, όταν θα έπρεπε η Ελλάδα να πάρει την πιστοποίηση απ΄τις ΗΠΑ για να γίνουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, τότε ο καλός υπάλληλός τους, ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, «κατάφερε» να εξαρθρώσει τη φοβερή και τρομερή 17 Νοέμβρη. Τότε μάθαμε ότι όλη η τρομοκρατία στην Ελλάδα ήταν σχεδόν οικογενειακή υπόθεση: η οικογένεια Ξηρού και κάποιοι φίλοι τους. Για να είμαστε απόλυτα ακριβής κατά σύμπτωση ο Σάββας Ξηρός έκανε γκάφα όταν τοποθέτησε μία βόμβα στο λιμάνι του Πειραιά, αν και κακοποιήθηκε το πρόσωπό του μαρτύρησε τους συντρόφους του, ο Κουφοντίνας παραδόθηκε ο ίδιος στην αστυνομία. Και έτσι μπορέσαμε και κάναμε καλούς Ολυμπιακούς Αγώνες!!

Αν αυτό το διηγηθεί κάποιος μετά 10 χρόνια σε έναν άνθρωπο, όχι μόνο δε θα το πιστέψει αλλά θα θεωρήσει ότι είναι φαντασιόπληκτος.  Το ίδιο έλεγαν -και ίσως λένε- για όσους πιστεύουμε ότι τα παλικάρια της 17 Νοέμβρη δεν είναι και δεν ήταν παρά πράκτορες της Ασφάλειας έπαιζαν και παίζουν το παιχνίδι του κατασταλτικού κράτους. Η τελευταία λέξη σ΄αυτό το παραμύθι είναι η σύλληψη του Χριστόδουλου Ξηρού, λίγες μέρες αφού προκηρύχτηκαν οι εκλογές. Στον επίλογο οι ευχαριστίες του Σαμαρά, η υπερηφάνεια του Βενιζέλου, το αίσθημα της ασφαλείας είναι εγγύηση αυτής της κυβέρνησης, περνά στο υποσυνείδητο του πολίτη, και καλείται να ψηφίσει αυτούς που, τελικά, εκτός απ΄το να το ληστεύουν, το δουλεύουν μία χαρά.

Με αυτό τον τρόπο ξεκίνησε η προεκλογική εκστρατεία για τη Ν.Δ. και το Πα.Σο.Κ. Σε αυτό το θέμα όμως θα επανέλθουμε για να κάνουμε μία προσπάθεια να χαρτογραφήσουμε τον Έλληνα ψηφοφόρο, τα διαφορετικά πρόσωπά του, τελικά τον πολιτικό χάρτη της Ελλάδας. Ας μείνουμε με τον καταπληκτικό τρόπο που οι σύγχρονοι Γκαίμπελ της ελληνικής πολιτικής κατάφεραν, για κάποιες μέρες, να αποσπάσουν την προσοχή του κοινού, να εισπράξουν τη συμπάθεια του μικροαστού και να αυξήσουν, για λίγο, τα ποσοστά τους στα γκάλοπ.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved