The Raveonettes

Σούνε Ρόουζ Βάγκνερ

Κάποιοι άνθρωποι θα βιώσουν καθαρτήριες εμπειρίες-εγώ όχι

Οι Raveonettesθα μπορούσαν να έχουν καταντήσει απόλυτα βαρετοί με όλη αυτή τη μίξη κλασικού garage, ’50’sκαι ’60’s pop και rockabilly. Ευτυχώς τους έχει κόψει και την ντύνουν με μπόλικο θόρυβο, σε σημείο που να μπορείς και να χαρακτηρίσεις τον ήχο τους ως “noise pop”.Οπότε μπορούμε να πούμε ότι το συναυλιακό ποδαρικό του 2015 ήταν τουλάχιστον ενδιαφέρον, με τη συναυλία των Raveonettesτον Ιανουάριο στο Principal. Ο λόγος στον Σούνε Ρόουζ Βάγκνερ:

Η μουσική σας έχει γενικά μια κινηματογραφική αίσθηση. Θα σας ενδιέφερε να γράψετε ένα soundtrack; Υπάρχουν κάποια soundtrackπου να τα αγαπάτε πολύ;

Αυτόν τον καιρό γράφω τη μουσική για μια μεγάλη δανέζικη ταινία. Τα τρία αγαπημένα μου sound track είναι τα “Ανήλικα καθάρματα” του Bill Conti (εξαιρετικό θέμα, πολύ 80’sαλλά με το σωστό τρόπο), ο «Δεσμώτης του Ιλίγγου» του Bernard Herrmann (το καλύτερο soundtrackόλων των εποχών, δεν το συζητώ καν) και το “Twin Peaks”του Angelo Badalamenti, ένα άλλο εξαιρετικό μουσικό θέμα.

Κάπου διάβασα ότι κατάφερες να κάνεις τον RobertSmith να «παραδεχτεί ότι το «Justlike Heaven» είναι το καλύτερο τραγούδι που γράφηκε ποτέ». Πώς το κατάφερες αυτό;

Με πολλή σαμπάνια και κάνα δυο ώρες συνεχούς προσπάθειας. Ήταν στο Λονδίνο μετά από μια συναυλία μας.

Πώς λειτουργεί η δημιουργική διαδικασία ανάμεσα σε εσένα και τη Σαρίν Φου και πώς ξεπερνάτε τυχόν διαφωνίες σας;

Εγώ ασχολούμαι αποκλειστικά με το κομμάτι της συγγραφής των τραγουδιών, οπότε τα πράγματα παραμένουν πολύ απλά.

Όταν γράφεις τα τραγούδια, έχεις στο μυαλό σου το ποιος θα κάνει τα φωνητικά; Ή το αποφασίζετε στο στούντιο κατά την ηχογράφηση;

Πραγματικά εξαρτάται από το πώς πρέπει να τραγουδηθεί το τραγούδι, όσον αφορά την ερμηνεία. Συνήθως εγώ κάνω τα τραγούδια που χρειάζονται συγκεκριμένο και ειδικό τρόπο ερμηνείας, όπως το “Killer In the Streets”, το “Gone Forever”, το “Heart break Stroll” κλπ, και τα άλλα τραγούδια τα τραγουδάμε και οι δυο μας.

Πάντα μου άρεσε πολύ το «The beat dies» και οι στίχοι «The first love you can’t escape/ The second love feels like rape». Καμιά ιδιαίτερη ιστορία πίσω από αυτό το τραγούδι;

Ήμουν σε μια πολύ ζόρικη σχέση όταν το έγραψα και τότε μάλιστα έπινα συνέχεια και πολύ απλά και μόνο για να μεθάω. Οπότε δεν είμαι ακριβός σίγουρος από πού μου ήρθε το κομμάτι, αλλά το αγαπώ πολύ.

Είχατε δηλώσει ότι το “Observer” θα ήταν το τελευταίο άλμπουμ σας. Τι σας έκανε να αλλάξετε γνώμη;

Έγραψα πολλά καλά τραγούδια για να μην τα κυκλοφορήσω, χαχα!

Με δεδομένο το ότι για εσάς η λογοτεχνία, η τέχνη και ο κινηματογράφος αποτελούν για εσάς μεγαλύτερη έμπνευση από τη μουσική, μπορείτε να αναφέρετε μια ταινία, ένας έργο τέχνης και ένα βιβλίο που έπαιξαν ρόλο στη δημιουργία του «Pe’ahi»;

Η ταινία θα ήταν το “RidingGiants” (σ.σ. ντοκιμαντέρ του Stacy Peralta, με θέμα την ιστορία τριών γενιών πρωτοπόρων του surfing από τη δεκαετία του ‘50 έως σήμερα), η ταινία θα ήταν το φωτογραφικό πρότζεκτ “BrooklynGang” του BruceDavidson  από το 1959 (σ.σ. για περισσότερα, μπορείτε να τσεκάρετε την ιστοσελίδα www.magnumphotos.com) και το βιβλίο θα ήταν κάτι σχετικό με το surfing.

Από όσο ξέρω, η έλλειψη προώθησης του «Pe’ahi» ήταν ηθελημένη. Πόσο εύκολη ήταν αυτή η επιλογή εν μέσω του ληκαρίσματος κάθε είδους πληροφοριών στο διαδίκτυο και στα socialmedia;

Πολύ εύκολο. Απλά δεν θέλαμε να μιλάμε για το άλμπουμ μέχρι αυτό να κυκλοφορήσει.

Το άλμπουμ έχει δύσκολη θεματολογία: τον θάνατο ενός γονιού και την απιστία. Τελικά, η Τέχνη μπορεί όντως να κλείσει πληγές και να σε βοηθήσει να ξεπεράσεις δύσκολες στιγμές της ζωής σου;

Σίγουρα κάποιοι άνθρωποι θα βιώσουν καθαρτήριες εμπειρίες. Εγώ πάντως δεν βίωσα κάτι τέτοιο.

Τι να περιμένουμε από τις επερχόμενες εμφανίσεις σας στην Ελλάδα;

A hell of a show! Σ’ ευχαριστώ.

Μαριάννα Βασιλείου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved