ΤΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΘΕΛΟΥΜΕ;

Θα ήταν φρόνιμο νομίζω πριν να σκεφτούμε ποιο είναι το εκλογικό σώμα και κατά πόσο επηρεάζει την ψήφο του η κοινωνική και ψυχολογική του κατάσταση, να αναρωτηθούμε ποιος είναι τελικά ο στόχος μας σαν κοινωνία, ποιο σημείο βλέπουμε, που θέλουμε να φτάσουμε. Και αυτό γιατί είναι γνωστό ότι αν δεν έχεις δει το στόχο σου, τότε δεν μπορείς να σχεδιάσεις την πορεία σου, άρα δεν μπορείς να μιλήσεις καθόλου για το ποια μορφή σχεδιασμού της κοινωνίας προτείνουμε. Συνεννόηση, παραγωγή, δημοκρατικοί θεσμοί, ανοχή, ελευθερία, είναι κάποια ζητήματα που, σκόρπια, έρχονται στο μυαλό μας.  

Το πρώτο είναι το θέμα της παραγωγής. Ας πάρουμε, για παράδειγμα, έναν πολίτη αυτής της χώρας που δε δουλεύει, δεν παράγει τίποτε, θέλει όμως να καταναλώνει για να ενταχθεί και αυτός στην κοινωνία στην οποία ζει. Αναγκαστικά επιβιώνει με δανικά, φίλων και γνωστών ή κάποιων τραπεζών. Μέχρι πότε όμως; Ποιο θα είναι το όριο του δανεισμού αφού δεν έχει πληρώσει τίποτε απ΄τα οφειλόμενα; Ποια θα είναι η στάση των άλλων απέναντί του; Ελάτε στη θέση των δανειστών και σκεφτείτε ότι αυτός ο άνθρωπος είναι η χώρα μας. Μπορείτε να βγάλετε τα συμπεράσματά σας.

Το δεύτερο θέμα έχει να κάνει με την οργάνωση της παραγωγής. Τι είδους παραγωγή θέλουμε; Ποια οργάνωση να έχει; Κατά συνέπεια, το μοντέλο της οργάνωσης της κοινωνίας μας ποιο να είναι; Αν σκεφτούμε καλά σ’ολη τη νεότερη ιστορία της Ελλάδας, απ’το 1821 και μετά, μόνο ένας ηγέτης έθεσε αυτό το θέμα σοβαρά και ακολούθησε αυτό το σχεδιασμό μέχρι το τέλος. Το «δυστυχώς πτωχεύσαμε», αυτή η διαπίστωσή του, έμεινε στην ιστορία του ελληνικού έθνους. Ο Χαρίλαος Τρικούπης δε χαρακτηρίστηκε εθνάρχης, όπως άλλοι, αντίθετα είναι το παράδειγμα προς αποφυγή, το όνομά του βρίσκεται μόνο στη γέφυρα Ρίου-Αντιρίου, την εύκολη σύνδεση της Πελοποννήσου με τη Στερεά Ελλάδα. Όμως μας διαφεύγει (;) ότι είναι ο μόνος που ακολούθησε πιστά το σχεδιασμό του, δηλαδή η Ελλάδα να φύγει απ’την τροχιά του φεουδαρχισμού και να προσεγγίσει αυτή του καπιταλισμού. Γιατί άραγε κανένας άλλος ηγέτης δεν τόλμησε να ακολουθήσει το παράδειγμά του;

Ας πάρουμε τώρα το άλλο ενδεχόμενο: Ας σκεφτούμε ένα κόμμα που θα «κατέβει» στις εκλογές με κύριο σύνθημά του την οικονομική λιτότητα που θα συνοδεύεται από στοχευόμενη οργάνωση της παραγωγής, βιομηχανία, υπηρεσίες, αγροτική δραστηριότητα, και από αυστηρό κράτος δικαίου, πάταξη της εισφοροδιαφυγής, της φοροδιαφυγής, επιβολή ίσων όρων στην περίθαλψη, στις παροχές, στην υγεία, στην εκπαίδευση. Ποιο ποσοστό λέτε να έπαιρνε; Πόσοι συμπολίτες μας θα συμφωνούσαν με μία τέτοια πολιτική άποψη; Η απάντηση είναι απλή: η τύχη του θα ήταν εκτός βουλής γι’αυτό κανένα κόμμα μέχρι σήμερα δεν έχει σκεφτεί να προτείνει κάτι τέτοιο, ουσιαστικά να συνεχίσει το έργο του Τρικούπη.

Καταλαβαίνουμε λοιπόν, μετά απ’αυτές τις σκέψεις, πως διαμορφώνεται το πολιτικό πεδίο στη χώρα μας. Που βρίσκεται η δεξιά, η κεντροδεξιά και η αριστερά. Την ανάγκη να επαναπροσδιορίσουμε τους όρους «δεξιά», «κεντροδεξιά» και «αριστερά». Την ανάγκη να καταλάβουμε τι σημαίνει «πολίτης» μίας χώρας, ποιες είναι οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματά του, αν θέλουμε να ενταχθούμε στο δυτικό κόσμο ή προτείνουμε ένα άλλο μοντέλο κοινωνίας. Μπορούμε τώρα να μιλήσουμε για το εκλογικό σώμα, με ματιά κοινωνιολογική και ψυχολογική.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved