ΥΠΕΡΤΑΣΗ

πως την αντιμετωπίζουμε τρώγοντας υγιεινά

γενική θεώρηση

του Δρ. Δημήτρη Γρηγοράκη

Έχουν περάσει δέκα χρόνια αφότου, στο πλαίσιο της προετοιμασίας μιας παρουσίασής μου με θέμα: «Η διατροφή στην αντιμετώπιση της υπέρτασης», για τη διατροφική ενότητα της εκπομπής «Πρωινός καφές», είχα την τύχη, σερφάροντας στο διαδίκτυο, να ανακαλύψω μία παραστατική περιγραφή της λειτουργίας του κυκλοφορικού συστήματος από τον Κύπριο καθηγητή φυσιολογίας Δρ. Ιωάννη Χατζημηνά. Την κατέγραψα στο αρχείο μου και διαπιστώνω σήμερα ότι δεν έχει χάσει τίποτα από τη ζωντάνιά της.

Σας την παραθέτω:

«Η ροή του νερού και των υγρών γενικά ασκούσε πάντοτε πάνω μου μία ιδιαίτερα έντονη, υπνωτιστική, θα έλεγα, έλξη. Θυμάμαι που καθόμουν με τις ώρες και παρακολουθούσα με τεταμένη προσοχή και άφατη περιέργεια τη ροή του νερού στα χωμάτινα αυλάκια του κήπου μας, είτε την κίνησή του από το σωλήνα της ηλεκτρικής αντλίας που έπαιρνε νερό από το πηγάδι μας. Που και που έριχνα στο υδάτινο ρεύμα μικρά κούτσουρα, κάποιο φυλλαράκι ή άχυρο και ακολουθούσα με το βλέμμα την πορεία τους, έτσι όπως τα παρέσυρε το νερό προς τη χωμάτινη λεκάνη γύρω από τη ρίζα της αχλαδιάς, της πορτοκαλιάς κι άλλων δέντρων στο μεγάλο κήπο! Πρόσεχα ιδιαίτερα τη δίνη που σχηματιζόταν σε διάφορα σημεία των αυλακιών όπου τύχαινε να λιμνάσει το νερό, την επιτάχυνση της ροής του στις στενές διόδους, την επιβράδυνσή της, στα βαθύτερα τμήματα.

Αλλά δεν περιοριζόμουν σε αυτά. Ζούσαμε κοντά στη θάλασσα. Ανάμεσα στα βράχια, δέκα περίπου μέτρα από την άκρη τους συγκρούονταν με το κύμα, μία τρύπα δήλωνε την ύπαρξη μιας υπόγειας, σχεδόν κατακόρυφης μικρής σήραγγας. Με κύματα μέτριου ύψους -πόσω μάλλον με φουσκοθαλασσιά- το νερό έμπαινε στην υπόγεια σήραγγα. Όταν έφτανε στο τέλος της εκτινασσόταν ορμητικά, με απίστευτη ταχύτητα και πάταγο από την τρύπα, σχηματίζοντας ένα στιγμιαίο πίδακα που κάποτε έφτανε στο ύψος μέχρι και τα τέσσερα με πέντε μέτρα. Αμέσως μετά, όταν το νερό υποχωρούσε, ο αέρας εισέρεε στην τρύπα και από εκεί στη σήραγγα με έναν απόκοσμο, δυνατό συριγμό. Συχνά τολμούσα να ρίχνω στην τρύπα, την κατάλληλη στιγμή, ένα μάτσο φύκια, προσδοκώντας να τα δω να τινάζονται ψηλά μαζί με τον πίδακα από θαλάσσιο νερό. Γενικότερα παρακολουθούσα με ενδιαφέρον αλλά και περίσκεψη το υδραυλικό αυτό φαινόμενο.

Σκαρφιζόμουν διάφορους παράξενους και αλλόκοτους μηχανισμούς ικανούς να παγιδεύσουν τη δύναμη και την ορμή των κυμάτων, ώστε να χρησιμοποιηθούν κατόπιν αποτελεσματικά από τον άνθρωπο! Δεν ήμουν πάνω από επτά χρόνων όταν πρωτοείδα πως λειτουργεί ένας νερόμυλος. Είχα ανέβει σε έναν νερόμυλο, ψηλά στην πλαγιά του βουνού, πάνω από το χωρίο Καραβάς. Το νερό από το κεφαλόβρυσο του χωριού, μόλις ανάβλυζε από την πηγή, ακολουθούσε ένα σχεδόν οριζόντιο αυλάκι κι από εκεί έφτανε σε ένα πέτρινο υδραγωγείο, ένα πολυκαιρισμένο, χορταριασμένο κτίσμα με τρεις συνεχόμενες καμάρες, για να καταλήξει στο πάνω μέρος ενός κατακόρυφου κυλινδροειδούς φρέατος. Αυτό το φρέαρ αποτελούσε τη μία από τις γωνίες του τετράγωνου αλευρόμυλου.

Το κάτω άκρο αυτού του κυλινδροειδούς φρέατος κατέληγε σε έναν ελεύθερο χώρο με ένα ακροφύσιο, από όπου το νερό εκτοξεύονταν με μεγάλη ταχύτητα και έπληττε με δύναμη τα πτερύγια του τροχού του νερόμυλου, αναγκάζοντάς τον να περιστραφεί στον κατακόρυφο άξονά του. Όλα αυτά γίνονταν σε ένα πανδαιμόνιο από υδάτινους παφλασμούς και μηχανικά τριξίματα από τα κινούμενα εξαρτήματα του αλεστικού μηχανισμού. Μέσα στον αλευρόμυλο, οι δύο μυλόπετρες περιστρέφονταν αργά και κονιορτοποιούσαν το στάχυ και δύο τεράστιοι ξύλινοι τροχοί μετέδιδαν την κίνηση από τον άξονα του τροχού με τα πτερύγια (την υδατοτουρμπίνα) στις μυλόπετρες και στον ιμάντα τροφοδοσίας τους με τον καρπό. Η αλληλουχία των τροχών, στη σκέψη πως η κίνησή τους προερχόταν από τη δύναμη του νερού που κατέβαινε με φόρα από την πηγή ως τη ρόδα με τα θαυματουργά πτερύγια με ενθουσίαζε και με γοήτευε αφάνταστα.

Σύντομα, ακολούθησε μία εξερεύνηση στο χώρο του ελαιουργείου, που παρέμενε ως τότε μυστήριο για εμένα. Το επισκέφθηκα συνοδευόμενος από ένα φίλο του πατέρα μου. Το μηχάνημα που τράβηξε περισσότερο την προσοχή μου και απασχόλησε έντονα τη σκέψη μου ήταν το υδραυλικό εκθλιπτικό πιεστήριο, το οποίο χρησίμευε στη συμπίεση του ελαιοκάρπου, μετά την κατάλληλη επεξεργασία, για την έκθλιψη του λαδιού.

Αυτός ο μεταλλικός κύλινδρος που ανέβαινε αργά-αργά και ανύψωνε την πλατφόρμα με τα στοιβαγμένα πανιά, όπου ήταν συγκεντρωμένος ο αλεσμένος ελαιόκαρπος, έτσι ώστε τελικά να συμπιέζονται στη μεταλλική οροφή του πιεστηρίου και το λάδι να διαρρέει από το πλάι και να κατεβαίνει σε ποταμάκια προς τον αποχετευτικό σωλήνα ήταν για μένα ένα θέαμα μοναδικό και άκρως ενδιαφέρον. Βέβαια, ρωτούσα συνέχεια για τον τρόπο λειτουργίας του μηχανήματος αυτού, απορώντας για το πώς και από πού προέρχονταν η καταπληκτική δύναμη σύνθλιψης που ασκούσε. Τότε συνειδητοποίησα για πρώτη φορά την έννοια της στατικής υδραυλικής πίεσης και τις τεράστιες δυνατότητες του σχεδόν απεριόριστου πολλαπλασιασμού της, με την εφαρμογή της αρχής του Πασκάλ, ο οποίος και είχε περιγράψει θεωρητικά το υδραυλικό πειστήριο ήδη από το 1650!

Το μεγάλο μου ενδιαφέρον για τη μηχανική των ρευστών με συνόδευσε όταν αργότερα ασχολήθηκα με το κατ’εξοχήν υδραυλικό σύστημα του σώματος, το κυκλοφορικό σύστημα. Η αδιάκοπη ροή του αίματος, μέσα από την καρδιά και τα αγγεία, οι περίεργες αλλά πάντα σκόπιμες διακλαδώσεις, οι αγγειακές αντιστάσεις, η μεταβαλλόμενη χωρητικότητα πολλών και διάφορων αγγείων, η αντλητική λειτουργία της καρδιάς και πλείστων άλλων αγγειακών περιοχών, η πίεση τροφοδότησης του αγγειακού συστήματος με αίμα, οι μεταβολές αυτής της πίεσης κατά μήκος του αγγειακού δικτύου και ένα σωρό άλλες παράμετροι σχετικές με τη ρύθμιση της λειτουργίας του κυκλοφορικού αποτέλεσαν για μένα σημαντικό αντικείμενο μελέτης και διερεύνησης.»

Ο σύγχρονος άνθρωπος γνωρίζει περισσότερα απ’ότι άλλοτε για το κυκλοφορικό του σύστημα και, κατ’επέκταση, την υγεία και τη ζωή του και ξέρει ότι πρέπει να παρακολουθείται η πίεση από την οποία το αίμα φέρεται μέσα στις μεγάλες αρτηρίες του σώματος. Η πίεση αυτού του είδους αποτελεί την κύρια δύναμη που αναγκάζει το αίμα να κυκλοφορεί και έτσι να πραγματοποιούνται οι ζωτικές λειτουργίες. Ονομάζεται αρτηριακή πίεση ή απλά πίεση του αίματος. Όπως και άλλα στοιχεία της φυσιολογίας μας, ρυθμίζεται αυτόματα, με παρεμβάσεις του νευρικού και του ενδοκρινικού συστήματος, έτσι ώστε, παρά τις τεράστιες μεταβολές σε πολλές άλλες παραμέτρους του συστήματος, να διατηρείται σε ορισμένα πλαίσια. Δυστυχώς, σε πολλές περιπτώσεις η ρύθμιση δεν μπορεί να επιτευχθεί, με αποτέλεσμα η αρτηριακή πίεση να φτάνει και να παραμένει σε παθολογικά υψηλές τιμές. Η κατάσταση αυτή ονομάζεται αρτηριακή υπέρταση ή απλά υπέρταση.

Την αρτηριακή πίεση τη μετράμε συνήθως στη βραχιόνια αρτηρία και επικράτησε να την εκφράζουμε σε χιλιοστόμετρα στήλης υδραργύρου (mmHg). Τη διακρίνουμε σε μέγιστη ή συστολική πίεση και σε ελάχιστη ή διαστολική πίεση (μεγάλη και μικρή πίεση). Πράγματι, η πίεση μέσα στις αρτηρίες εμφανίζει σε κάθε συστολή και διαστολή της καρδιάς, δηλαδή σε κάθε καρδιακό παλμό, δύο ακραίες τιμές. Αυτό γίνεται γιατί κατά τη συστολή της καρδιάς αποστέλλεται με δύναμη αίμα προς τις αρτηρίες, οπότε, σε εκείνο το χρονικό διάστημα, η πίεση του αίματος αυξάνεται και φτάνει σε ένα μέγιστο, λίγο πριν από το τέλος της συστολής. Έπειτα το αίμα δε διοχετεύεται προς τις αρτηρίες, μέχρι την έναρξη της επόμενης συστολής. Έτσι, κατά το χρονικό αυτό διάστημα της ηρεμίας της καρδιάς, η πίεση του αίματος στο εσωτερικό των αρτηριών ελαττώνεται συνεχώς, καθώς το αίμα εξακολουθεί να ρέει προς πιο περιφερικά αγγεία, φτάνει δε σε μία ελάχιστη τιμή αμέσως πριν να αρχίσει η επόμενη διοχέτευση αίματος, με την καινούργια συστολή της καρδιάς.


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved