ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΥΡΩΝΙΔΗΣ

ΕΝΑΣ ΧΩΡΟΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Μία συζήτηση του Σταύρου Μυρωνίδη με το Γιάννη Φραγκούλη

Μία κουβέντα για την γκαλερί Μυρό και για ότι μπορεί να συμπαρασύρει αυτή η δραστηριότητα δε θα πίστευα ότι θα μου έδειχνε δρόμους που δεν είχα ανακαλύψει και αφορούν στον ορίζοντα της καλλιτεχνικής δημιουργίας στη Θεσσαλονίκη. Από πού ξεκινά και που πάει η δραστηριότητα της γκαλερί Μυρό; Τι καινούργιο έχει να δείξει στον καλλιτεχνικό και επαγγελματικό χώρο στη Θεσσαλονίκη; Σε παρόμοιες ερωτήσεις ψάχνουμε να βρούμε απαντήσεις στη συζήτησή μας με τον κ. Σταύρο Μυρωνίδη. Να υπενθυμίσουμε ότι μπορείτε να βρείτε την γκαλερί Μυρό στην οδό Νικηφόρου Φωκά 8, κοντά στον Λευκό Πύργο.

Πότε ιδρύθηκε η γκαλερί Μυρό;

Ιδρύσαμε την γκαλερί τον Ιούνιο του 2011, και ξεκινήσαμε με την  λειτουργία της τον Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου, αρχικά ως χώρου σύγχρονης τέχνης του Myrό Antiques House, και σύντομα με το δικό της αυτόνομο εικαστικό πρόγραμμα, αλλά σε συνέργεια με όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητες  μας.

Ποια ήταν η αφορμή για να δημιουργηθεί, τι σας είχε τραβήξει για να φτιάξετε αυτό το χώρο, μιλήστε μας για την ιστορία του;

Ο  χώρος που σήμερα στεγάζει την γκαλερί, επί πολλά χρόνια χρησίμευσε ως αντικερί του Myrό AntiquesHouse στο κέντρο της Θεσσαλονίκης . Όταν οι δραστηριότητες του μεταστεγάστηκαν στις σημερινές εγκαταστάσεις τους, σε ένα κτήμα που βρίσκεται στο 2ο χλμ του δρόμου Σουρωτής-Αγίου Αντωνίου στην Σουρωτή Θεσσαλονίκης, τέθηκε θέμα αξιοποίησης του ακινήτου ως χώρου που θα συνδύαζε τις δραστηριότητες μας, αλλά θα πρόβαλλε περισσότερο τον χώρο της Τέχνης. Οραματίστηκα μαζί με την μητέρα μου, έναν χώρο που θα συνέβαλε στην δημιουργία μιας νέας ελληνικής ταυτότητας στον χώρο της Τέχνης. Είχε έρθει το πλήρωμα του χρόνου να αποκτήσουμε έναν χώρο ξεκάθαρα σύγχρονης τέχνης.

sinentefxi mironidi foto20

Ο ιδρυτής κ. Σταύρος Μυρωνίδης.

 

Ποια είναι η στρατηγική της γκαλερί;

Η στρατηγική της γκαλερί δεν είναι αποκομμένη από τις υπόλοιπες δραστηριότητες μας. Η γκαλερί χρησιμεύει ως χώρος έκθεσης, προβολής, προώθησης καλλιτεχνών με τους οποίους αναπτύσσουμε σχέσεις είτε απευθείας μέσω αυτής, είτε σε συνέργεια με κάποια άλλη δραστηριότητά μας. Ενδεικτικά μόνο αναφέρω την προβολή εξαιρετικής γλυπτικής σε μάρμαρο και μπρούντζο από Έλληνες και ξένους δημιουργούς, τους γλύπτες που έχουν συμμετάσχει στα δύο διεθνή συμπόσια γλυπτικής  που διοργανώσαμε στις εγκαταστάσεις του  Myrό AntiquesHouse, όσο και για άλλους που μας προσέγγισαν. Παράλληλα, θέλουμε στην γκαλερί να συμμετέχει η πόλη. Γι” αυτό συχνά φιλοξενούμε άλλες δράσεις, παράλληλα με τις εικαστικές μας εκθέσεις. Βασικός μας στόχος είναι να αναπτύξουμε επαφές με το ευρύ φιλότεχνο κοινό, και να δημιουργήσουμε νέους συλλέκτες, όχι να διεκδικήσουμε μερίδιο της υπάρχουσας αγοράς. Έτσι φέρνουμε συχνά βαριά ονόματα της διεθνούς σκηνής -με έμφαση στην γλυπτική- να εκθέτουν μικρότερες δουλειές τους, ακόμα κι αν -εμπορικά μιλώντας- γνωρίζουμε ότι το κοινό της Θεσσαλονίκης μπορεί να μην είναι το ιδεώδες targetgroup.

Πιστεύετε ότι οι νέοι καλλιτέχνες θα πρέπει να προβάλλονται με τον πιο δυναμικό τρόπο για να αναδειχθεί το καινούργιο στον ελληνικό πολιτισμό;

Προβάλλουμε και δοκιμάζουμε τους νέους καλλιτέχνες σε πολλαπλά κοινά. Μέσω της γκαλερί σε εναλλακτικά κοινά και μέσω των δημοπρασιών μας σε ένα «βαρύτερο» δημοπρατικό κοινό. Έτσι τους εξασφαλίζουμε ευκαιρίες προβολής που δεν μένουν απλά στην συμμετοχή ή την οργάνωση μιας έκθεσης, αλλά τους δίνουν πρόσβαση σε χώρους που δε θα είχαν διαφορετικά. Στο επίπεδο της προβολής προσπαθούμε να είμαστε όσο πιο «αντισυμβατικοί» γίνεται. Χρησιμοποιούμε τα νέα μέσα αλλά και βίντεο, συνεντεύξεις, ντοκιμαντέρ, εκδόσεις και κάθε είδους που προωθούν και τεκμηριώνουν την δουλειά του καλλιτέχνη, και δεν μένουμε απλώς στο κρέμασμα των έργων του σε έναν τοίχο.

sinentefxi mironidi foto18

Η ανανέωση των τάσεων στον πολιτισμό της Ελλάδας μπορεί να έρθει μόνο από τους νέους καλλιτέχνες ή θα πρέπει να υπάρχει μια δημιουργική συνεργασία με τις παλιότερες γενιές;

Συνδυάζουμε «βαριά» ονόματα του  εξωτερικού, π.χ. από τον χώρο της γλυπτικής -όπως ο GiorgieCpajak, ο KamenTanev- ανθρώπους που έχουν κερδίσει πρώτη θέση σε διεθνείς Biennale, και τους πλαισιώνουμε με νέους Έλληνες καλλιτέχνες. Έτσι δίνουμε την ευκαιρία στους νέους καλλιτέχνες να κερδίσουν από την επαφή τους με αυτούς τους ανθρώπους. Περεταίρω, σε δυναμική συνέργεια με τις λιγότερο συμβατικές προσεγγίσεις που περιγράφω απαντώντας σε προηγούμενη ερώτηση σας, βοηθάμε τους νέους Έλληνες καλλιτέχνες όχι μόνο στην βελτίωση τους, αλλά και να αναζητήσουν τον δικό τους δρόμο πέρα από τα ελληνικά σύνορα.

Δημιουργήσατε το χώρο έκθεσης και πλειστηριασμών στη Σουρωτή, μιλήστε μας για αυτόν.

Το Myrό AntiquesHouse είναι πρώτα και κύρια ο μοναδικός οίκος δημοπρασιών αντικών στην Ελλάδα. Αλλά όχι μόνο. Είναι το επίκεντρο των δράσεων μας, όπως για παράδειγμα των δραστηριοτήτων της GreekMarbleInitiaitive (Ελληνική Πρωτοβουλία Μαρμάρου) -μιας πλατφόρμας δράσεων με στόχο την προβολή του Ελληνικού μάρμαρου και της γλυπτικής σε μάρμαρο και μπρούντζο διεθνώς. Οι εγκαταστάσεις του Myrό AntiquesHouse είναι από τα λίγα μέρη στην Ευρώπη που μπορεί να δουλευτεί μάρμαρο σε τέτοια κλίμακα. Οι δραστηριότητες μας εκτείνονται και προς άλλες κατευθύνσεις, όπως για παράδειγμα το διεθνές RealEstate, στο οποίο εμπλεκόμαστε με διαχείριση πώλησης νησιών, επαφές που μας διευκολύνουν και στην ανάπτυξη πωλήσεων στον χώρο της τέχνης. Κατά καιρούς φιλοξενούμε στις εγκαταστάσεις μας συμπόσια, ημερίδες, και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.

sinentefxi mironidi foto1

Ποιο είναι το καινούργιο που έφεραν οι δραστηριότητές σας στο χώρο της τέχνης στη Θεσσαλονίκη;

Πολλές καινοτομίες μας στον χώρο της τέχνης διατρέχουν όλες τις δραστηριότητες μας και δεν εστιάζονται μονάχα στην Myrό Gallery. Για παράδειγμα, είμαστε ο πρώτος Οίκος που δημοπρατεί μη εγκαθιδρυμένους, νέους, Έλληνες εικαστικούς καλλιτέχνες. Μάλιστα, σε συνεργασία με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, θα γίνουμε σύντομα ο πρώτος οίκος που δημοπρατεί στα πλαίσια  EveningSale δημοπρασίας έργα τέχνης νέων Ελλήνων εικαστικών σε Μουσείο, με στόχο τόσο την διεύρυνση της απεύθυνσης τους σε κοινό με συλλεκτικό προσανατολισμό και διεθνή χαρακτήρα, όσο και την ενίσχυση των δράσεων του Μουσείου. Συνεπώς, με την εφαρμογή διεθνώς βέλτιστων δημοπρατικών πρακτικών, αλλά και σημαντικών συνεργειών  επιτυγχάνουμε τη προώθηση νέων Ελλήνων καλλιτεχνών. Μία καινοτομία ακόμα αφορά τον χώρο αυτό καθαυτό της Myrό Gallery και την χρήση του. Το εμβαδό της γκαλερί είναι μεγάλο και αυτή συναποτελείται από πέντε διακριτούς χώρους, γεγονός που μας παρέχει την δυνατότητα να φιλοξενούμε διακριτές, παράλληλες εκθέσεις, με κοινά εγκαίνια, προσελκύοντας συχνά ποικίλα κοινά.

Στα σχέδια σας είναι η επέκταση και σε άλλες μορφές τέχνης, πέρα της ζωγραφικής, των εγκαταστάσεων και της γλυπτικής;

Ως γκαλερί δεν περιοριζόμαστε σε ένα είδος τέχνης και είμαστε ανοικτοί προς κάθε καλλιτέχνη. Παρόλα αυτά θεωρούμε ότι το τι είναι γκαλερί βρίσκεται σε φάση επαναδιαπραγμάτευσης με τους καλλιτέχνες και επαναπροσδιορισμού. Πρόκειται για έναν διεθνή προβληματισμό. Στην εποχή που μέσω κοινωνικών δικτύων καθένας μπορεί να έρθει σε επαφή με τους καλλιτέχνες, θα πρέπει να δούμε ποιος ακριβώς είναι ο ρόλος της γκαλερί σήμερα. Πιστεύουμε ότι είναι η εκπαίδευση του κοινού και η  στήριξη στην παραγωγή της τέχνης. Έτσι, προσανατολιζόμαστε και επενδύουμε όχι μόνο την προβολή πολιτισμού, αλλά και στην παραγωγή πολιτισμού, μέσω της ενίσχυσης, πλαισίωσης, ενθάρρυνσης και επένδυσης σε αυτή. Σε αυτό το πλαίσιο διερευνούμε την πιθανότητα δημιουργίας χυτηρίου μεγάλης δυναμικότητας για την χύτευση μπρούτζινων γλυπτών που παράγουν οι καλλιτέχνες μας, καθώς έχουμε πολύ μεγάλες παραγγελίες και δε θέλουμε να δεσμευόμαστε από τον χρόνο που χρειάζονται τα υπάρχοντα χυτήρια να καλύψουν τις παραγγελίες μας.

sinentefxi mironidi foto15

Ως γκαλερίστας βλέπετε το μέλλον της τέχνης στη Θεσσαλονίκη με αισιοδοξία ή με απαισιοδοξία;

Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως γκαλερίστα. Γκαλερίστας είναι ο συνεργάτης μου Πάρης Καπράλος. Εγώ εστιάζομαι στο εμπόριο έργων τέχνης και είμαι ο ιδιοκτήτης της γκαλερί. Για τον τομέα του εμπορίου έργων τέχνης είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος. Βλέπω καθημερινά και έμπρακτα αυτό που συχνά ακούμε γύρω μας και μοιάζει πολύ φιλολογικό, ότι δηλαδή η Θεσσαλονίκη είναι η πρωτεύουσα των Βαλκανίων, πράγματι να ισχύει. Η Ελλάδα, και ιδιαίτερα η Θεσσαλονίκη, έχει μια βαριά υπόσταση στο μυαλό των ανθρώπων των Βαλκανίων. Αναπτύσσοντας συνεργασίες με ιδρύματα κύρους, όπως το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, προσανατολιζόμαστε αφενός να φέρουμε καλλιτέχνες που θέλουν να εκτεθούν στα Μουσεία μας, όσο και να προσελκύσουμε αγοραστικό ενδιαφέρον στους Έλληνες καλλιτέχνες, εκμεταλλευόμενοι την δεσπόζουσα θέση που έχει η πόλη μας στην ευρύτερη περιοχή, και μέσα από δημοπρατικές διαδικασίες να συμβάλουμε στην τόνωση της αγοράς και στην διάδοση της τέχνης σε Ελληνικό ή/και διεθνές κοινό.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved