INTERVIEW BOOK

Ο ΚΗΠΟΣ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ

Συνέντευξη στον Κώστα Γ. Καρδερίνη

Το Μαγειρείο των Αισθήσεων είναι θεσσαλονικιώτικο γαστρονομικό μυθιστόρημα. Οι συγγραφείς του, Ντόρα Βαλκάνου και Παναγιώτης Κουκουβίτης, έχουν πλάσει έναν διαολεμένο ερασιτέχνη σεφ – ζωγράφο ονόματι Απόστολος, έναν απόστολο του έρωτα, μάγειρα των τεχνών και των αισθήσεων.

Μέσα στις σελίδες του θα βρείτε ποίηση, φιλοσοφία, μουσικές, όπερα, κινηματογράφο, λογοτεχνία, θέατρο, ραδιόφωνο, χορό, υψηλή ραπτική, αρχαία ελληνική γραμματεία, μυθολογία, διαδίκτυο, οικολογία, ταξίδια, κυνήγι, γλυπτική, κοσμολογία, αστρονομία, ζωοφιλία, παραμυθία, χορτοφαγία, οίνους και οινοπνεύματα, γευσιγνωστικές περιπέτειες, εθνικές κουζίνες, 60 πρωτότυπες αφροδισιακές συνταγές εφαρμοσμένες στην πράξη και πολλή -μα πάρα πολλή- Θεσσαλονίκη, της ημέρας και της νύχτας.

Αρτυθείτε από τις απαντήσεις τους και μαγειρέψτε έρωτες διαβάζοντάς το…

Υπάρχει κάτι «αλήτικο» σ’αυτό το βιβλίο! Οφείλεται στην πόλη μας;

Πράγματι, η πόλη εμπνέει την «αλητεία». Σαν βέροι Θεσσαλονικείς έχουμε εμποτιστεί με μία χαρακτηριστική διάθεση μποέμ, μία εκλεπτυσμένη και καλαίσθητη εκδοχή της αλητείας. Δηλαδή, λέμε ναι στην περιπλάνηση, στην αναζήτηση, στον πειραματισμό, όχι όμως στην τεμπελιά, στην αναισχυντία ή στη σπατάλη. Ναι στο κυνήγι της απόλαυσης, αρκεί να αποπνέει φως και ευγένεια ψυχής.

Πώς γράφεται από κοινού ένα μυθιστόρημα; Η φιλία είναι απαραίτητη;

Η φιλία είναι ένας όρος που συνήθως χρησιμοποιείται απερίσκεπτα. Δύο άνθρωποι που πιστεύουν ότι είναι φίλοι, μόνο και μόνο επειδή κάνουν παρέα, θα μπορούσαν πραγματικά να σκοτωθούν αν αναλάμβαναν ξαφνικά ένα πρότζεκτ από κοινού. Αυτό που είναι απαραίτητο είναι η άνευ όρων αποδοχή του άλλου. Όταν γνωρίζουμε τον άλλον με τα προτερήματά του και τα ελαττώματά του, όταν δεχόμαστε την τρέλα του και συγχωρούμε τις παραξενιές του, μπορούμε να επικεντρωθούμε στο τεράστιο απόσταγμα μεγαλοσύνης και καλοσύνης που συχνά βρίσκουμε ότι οι άλλοι κουβαλούν μέσα τους. Εκεί είναι που αρχίζει η συνεργασία, η κοινή δουλειά.

sinentefxi mageirio ton aisthiseon foto2

Για να επιτύχει ένα κοινό έργο, χρειάζεται να «κουμπώνει» η έμπνευση του ενός με την έμπνευση του άλλου. Σ’ εμάς, επειδή ο ένας είναι ένας μεγάλος καλοφαγάς, και η άλλη ένας μανιώδης ηδονοθήρας, αυτό λειτούργησε. Βρισκόμασταν κάθε Κυριακή για να δοκιμάσουμε τις συνταγές του βιβλίου και να μιλήσουμε για τις απύθμενα βιτσιόζες Θεσσαλονικιές που επρόκειτο να περιστοιχίσουν τον χαρισματικό ήρωα του βιβλίου. Σαν εκείνες τις παλιές Μάγισσες του Ίστγουικ, ορίσαμε τα χαρακτηριστικά του ήρωά μας. Θα ήταν ο καλύτερος μάγειρας του κόσμου, ο καλύτερος εραστής του κόσμου, και πάνω απ’ όλα ένας καλλιτέχνης της ζωής, ο οποίος αντιμετωπίζει την κάθε γυναίκα σαν ένα έργο τέχνης – που είναι.

Πόση Ντόρα και πόσος Παναγιώτης ενυπάρχουν στον Απόστολο ή/και στις μούσες του;

Για να γράψει κάποιος ένα βιβλίο, πρέπει να έχει πονέσει. Πρέπει να έχει ακούσει τα γρανάζια μέσα του να γυρίζουν, στη θέση που λέει: κατάλαβα. Κατάλαβα τη μικρότητά μου, κατάλαβα τη θέση μου στο σύμπαν και παρόλα αυτά έχω τη δύναμη να στέκομαι ακόμη όρθιος.

Τόση Ντόρα και τόσος Παναγιώτης υπάρχουν στο βιβλίο. Υπάρχει μέσα το μέγεθος του πόνου μας, αυτό που μας δίδαξε πώς να στεκόμαστε και πώς να αντλούμε από τη ζωή τις απολαύσεις της, σχεδόν πεισματικά, με την αυτοπεποίθηση ενός καλού μάγειρα που είναι άρχοντας της κουζίνας του και της ζωής του.

Ένας ιδανικός μπον βιβέρ είναι εστέτ ή είναι ταπεινός;

Ο ιδανικός μπον βιβέρ δεν κατακερματίζει τη ζωή. Την ενοποιεί. Είναι γευσιγνώστης γιατί έχει μέτρο, έχει μέτρο επειδή ιεραρχεί, ιεραρχεί επειδή έχει κριτήρια, έχει κριτήρια επειδή έχει αρχές. Η ζωή του διέπεται από μία ενιαία ηθική, αισθητική, συναισθηματική και πνευματική στάση. Έτσι μόνο μπορούν το καλό, το αληθινό και το ωραίο να ταυτίζονται, και να αγγίζουν το υψηλό. Και βέβαια, όποιος αναζητά το υψηλό, είναι αναγκαία ταπεινός.

Η μαγειρική είναι επικούρεια τέχνη;

Η πιο εκστατική γευστική στιγμή του βιβλίου βρίσκεται στην ιστορία μίας σνομπ δεσποινίδας, η οποία είναι κριτικός τέχνης. Ο ήρωας επιθυμεί να της διδάξει ένα μάθημα και τη μετατρέπει σε… υπηρέτρια για μία μέρα. Στο πλαίσιο ενός παράξενου ερωτικού παιχνιδιού, τη βάζει να καθαρίσει το εξοχικό του και μετά της δένει τα μάτια και την ταΐζει με τα χέρια του ένα απολύτως φτωχικό ισπανικό γεύμα, βασισμένο σε… απομεινάρια. Η σνομπ δεσποινίς σύντομα ανακαλύπτει ότι δεν υπάρχει τίποτε πιο γευστικό από ξεροκόμματα μπαγιάτικου ψωμιού, τηγανισμένα σε λάδι από λουκάνικο.

Δεν χρειάζεται τίποτε εξεζητημένο στη μαγειρική. Βέβαια, όσοι ασχολούνται, πάντα πειραματίζονται με νέες γεύσεις – χωρίς όμως να τις περιπλέκουν αναίτια.

sinentefxi mageirio ton aisthiseon foto3

Οι αισθήσεις δεν ψεύδονται ποτέ. Τι μας παραπλανά λοιπόν;

Αυτό που μας παραπλανά είναι η αφήγηση. Ο καθένας αφηγείται με διαφορετικό τρόπο τη ζωή, όπως την προσλαμβάνει με τις αισθήσεις του. Όταν η αφήγησή μας δεν λειτουργεί πια, καλό είναι να την αλλάζουμε.

Οι υπηρέτες της ηδονής είναι γυμνοί. Οι συνωμότες της τι είναι;

Οι συνωμότες της ηδονής είναι παρατηρητές της γυμνότητάς τους. Η συγγραφή ενός βιβλίου είναι ένας καλός τρόπος να παρατηρήσει κανείς τον εαυτό του. Και η ανάγνωση ενός βιβλίου –ιδανικά– μας κάνει σοφότερους.

Η αναζήτηση της ευτυχίας περνάει από το στόμα στο στομάχι;

Η ανθρώπινη ζωή είναι προσανατολισμένη προς την ευτυχία. Η μεγαλύτερη δυνατή ευτυχία είναι ο αναστοχασμός των αισθήσεων μέσα σε ένα ενιαίο σύστημα σκέψης και συμπεριφοράς. Δεν μπορούμε επομένως να μιλήσουμε για ευτυχία του στόματος ή του σώματος ή των αισθήσεων, χωρίς να εντάξουμε τις απολαύσεις μας σε μία ενιαία αφήγηση. Αλλιώς η απόλαυση δεν είναι τίποτε άλλο από μία… πομφόλυγα.

Σε εποχές ψηφιακού σεξουαλισμού μήπως είστε ρομαντικοί;

Είμαστε γνησίως ρομαντικοί, όχι βλακωδώς ρομαντικοί. Όπως έλεγε ένας φίλος, «γνήσιος ρομαντισμός είναι να χαρίζεις ανθοδέσμες όταν βγαίνεις μπουρδελότσαρκα»!

Αν βάζατε μια φετινή ταινία μέσα στο βιβλίο ποια θα ήταν;

Nymph()maniac.

Σήμερα, Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου, στις 19:00, στο βιβλιοπωλείο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ (Μητροπόλεως 92) οι Απόστολος Βεϊζαδές (Πρώην Πρόεδρος του Α’ Δημοτικού Διαμερίσματος Θεσσαλονίκης) και Δημήτριος Ντούτης (εκπαιδευτικός σύμβουλος υποτροφιών Fullbright) θα παρουσιάσουν το βιβλίο Το μαγειρείο των αισθήσεων των Ντόρας Βαλκάνου και Παναγιώτη Κουκουβίτη (εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ).



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved