Ο καιρός-ο αριστερός λόγος

Ο ΚΑΙΡΟΣ-Ο ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ

Ο καιρός-ο αριστερός λόγος | γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης*

Ο καιρός το Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2021 στη Θεσσαλονίκη θα είναι ο εξής:

Μεσάνυχτα: 15ο, 95% υγρασία, 2 μποφόρ, βορειοανατολικός άνεμος, βροχή

3.00: 13ο, 93% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, βροχή

6.00: 11ο, 90% υγρασία, 2 μποφόρ, βόρειος άνεμος, ασθενής βροχή

9.00: 10ο, 83% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, ασθενής βροχή

12.00: 13ο, 69% υγρασία, 3 μποφόρ, βορειοδυτικός άνεμος, αρκετά σύννεφα

15.00: 15ο, 65% υγρασία, 3 μποφόρ, βορειοδυτικός άνεμος, αρκετά σύννεφα

18.00: 18ο, 70% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, αραιή συννεφιά

21.00: 12ο, 78% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, αραιή συννεφιά

μεσάνυχτα: 11ο, 81% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, καθαρός ουρανός

Μιλήσαμε για την πατρική φιγούρα. Δεσπόζει στη στρατηγική της εξουσίας από την επιβολή του χριστιανισμού και μετά. Το ερώτημα που τέθηκε είναι αν το λεγόμενο προοδευτικό κίνημα έχει αποτινάξει αυτή τη συντηρητική σκέψη από πάνω του.

Ο ΚΑΙΡΟΣ-Ο ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ | ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ

Αν δούμε λίγο πιο προσεχτικά την πολιτική στην αριστερά θα δούμε ότι και εκεί ο Πατέρας δεσπόζει. Μπορεί να μην αναφέρεται σαφώς στη θεϊκή επιβολή. Αυτό όμως που γίνεται είναι το αλάθητο που θέλει να επιβληθεί δια στόματος του Πατρός. Σε αυτό το κομμάτι της κοινωνίας τα πράγματα δεν έχουν αλλάξει πολύ. Εδώ έχουμε τον αρχηγό, τον καθοδηγητή, τον ομαδάρχη, το μέλος του Π.Γ. Ακόμα και η γυναίκα φέρνει μέσα της τον πατρικό λόγο με την αυστηρή συμπερασματική λογική του. Την ψυχολογική θωράκιση για την οποία μιλούσε ο Ράιχ.

Ο καιρός-ο αριστερός λόγος

Ο Βίλχελμ Ράιχ προσδιόριζε αυτή τη θωράκιση σα μία ασπίδα που αποκρούει την άλλη άποψη. Αυτή απόκρουση δεν έχει μία ευέλικτη λογική. Απλά δε θέλει τον Άλλο. Ποιος είναι αυτός ο Άλλος; Σύμφωνα με το Ζακ Λακάν δεν είναι άλλος από το κατασκευασμένο Υπερ-εγώ μας. Είναι το σημείο που αρχίζει ο παραβατικός λόγος και η εμφάνιση του υστερικού. Αν δούμε αυτή τη λογική πιο προσεχτικά θα ανακαλύψουμε ότι σε αυτή δεν υπάρχει ούτε ίχνος της μαρξιστικής διαλεκτικής. Δε βλέπουμε ούτε τη σκέψη του Ηράκλειτου, του Επίκουρου ή του Χέγκελ.

Ο ΚΑΙΡΟΣ-Ο ΑΡΙΣΤΕΡΟΣ ΛΟΓΟΣ | Η ΑΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗΣ

Αυτό που κάνει εντύπωση είναι ότι η μαρξιστική διαλεκτική δεν είναι ένα εργαλείο σκέψης και έρευνας. Είναι ένα θέσφατος και ανευέλικτος λόγος. Καταργείται έτσι αυτό το όπλο, η διαλεκτική, με την οποία μπορούμε να εξελίξουμε την ανάλυσή μας. Να προτείνουμε μία άλλη άποψη που θα αναπτύξει την κοινωνία. Με άλλα λόγια, αυτή η μορφή της αριστεράς προσεγγίζει τη δεξιά. Πιθανόν, χωρίς να το έχει συνειδητοποιήσει. Το κάνει όμως.

Θα δούμε στη συνέχεια την αντίπαλη άποψη, τη δεξιά λογική. Αυτή που δεσπόζει τον ιμπεριαλισμό. Για να ερευνήσουμε, κατόπιν, τις δομές του κράτους, έτσι ώστε να κάνουμε την κριτική μας στην κρατική εξουσία.

Η πρόγνωση του καιρού βασίζεται στο meteo.gr

*Ο Γιάννης Φραγκούλης είναι ψυχαναλυτής.

Διαβάστε το προηγούμενο άρθρο


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved