Mail art

MAIL ART

ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΤΑΧΥΔΡΟΜΗΘΗΚΑΝ

Mail art: γράφει ο Γιάννης Ιωαννίδης

Ο χώρος τέχνης Άθωνος Art Space, Παπαμάρκου 25, πλ. Άθωνος στη Θεσσαλονίκη, προσκαλεί το φωτογραφικό κοινό. Το Σάββατο 4 Δεκεμβρίου 2021. Από τις 10.30 μέχρι τις 18.00, στα εγκαίνια της έκθεσης: «Έργα που ταχυδρομήθηκαν (mail art)». Δημιουργός είναι ο Βασίλης Καρκατσέλης.

MAIL ART: ΤΕΧΝΗ ΠΟΥ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΤΑΙ

Πρόκειται για μία έκθεση έργων και ταχυδρομικών δελταρίων. Δημιουργήθηκαν για τις «ανάγκες» αποστολής σε όλον σχεδόν τον πλανήτη. Έργα που δημιουργήθηκαν για τις ανάγκες ενός project ή μίας παραγγελίας. Επάνω σε μία συγκεκριμένη θεματική. Αυτήν που έθετε η εκάστοτε διοργάνωση.

Θα δούμε έργα αντίγραφα αυτών που απεστάλησαν στο πλαίσιο της «Τέχνης που Ταχυδρομείται -Mail Art». Ή έργα (αυθεντικά) που περίσσεψαν της αποστολής. Καθώς κάποιες φορές δημιουργήθηκαν έργα περισσότερα του αριθμού που ζητούσε ο διοργανωτής. Ή δοκιμάστηκαν διαφορετικές συνθέσεις ή φόρμες κτλ.

MAIL ART: ΕΡΓΑ ANTI-ΤΕΧΝΗΣ

Ο δημιουργός από τη δεκαετία ακόμη του 1990, με τη συμμετοχή του στην IUOMA (International Union of Mail-Artists) δραστηριοποιήθηκε στη δημιουργία έργων anti-τέχνης. Έργων που δε θα κρεμούσε στους τοίχους ενός οίκου εμπορίου. Αλλά θα ταχυδρομούσε δωρεάν (ή σαν άτυπες ανταλλαγές) σε φίλους, γνωστούς και αγνώστους σε όλο τον κόσμο.

Κυρίως μέσω των σχετικών προκηρύξεων αντίστοιχων ομόδοξων φορέων ή δημιουργών. Με την πάροδο του χρόνου η παράλληλη συμμετοχή σε διάφορες διεθνείς ομάδες του κινήματος FLUXUS επεξέτειναν τη διεθνή παρουσία. Τη στόχευση (αντί). Τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος από το τελικό προϊόν προς τη διαδικασία διανομής/παραγωγής. Τη θεωρητική διεύρυνση παρόμοιων δράσεων.

Στην αρχή κυρίαρχη μορφή δημιουργίας και έκφρασης της «τέχνης που έγινε για να ταχυδρομηθεί» ήταν η δημιουργία μοναδικών έργων. Με την τεχνική της ζωγραφικής, της χαρακτικής ή του κολάζ.

Mail art

MAIL ART: ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ

Προς το μέσον της πρώτης δεκαετίας του νέου αιώνα, όμως, αρχίζουν να γίνονται αποδεκτά και τα fine art prints. Σα μία νέα τεχνική είσοδος στον κόσμο της χαρακτικής πρωτίστως. Βρίσκει σιγά-σιγά δρόμο να εισέλθει στον κόσμο αυτό και η φωτογραφία. Αναλογική ή ψηφιακή, με ή χωρίς επεξεργασία στον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή. «Ατόφια» ή με «σωματική μεταμόρφωση».

Μία νέα εποχή άρχιζε, έδινε τη δυνατότητα όχι μόνο να υπάρχουν αρχεία στον υπολογιστή. Ακόμη να μπορεί ένα έργο, φυσικά όχι με την απόλυτα αυθεντική του μορφή (γραφές, σφραγίδες, γραμματόσημα, φάκελοι), να αναπαραχθεί αξιοπρεπώς.

Αυτής της δεύτερης περιόδου θα δούμε στην έκθεση έργα. Είτε με τη μορφή ενός cart postal που περιμένει να προσθέσει ο αποστολέας τη διεύθυνση. Είτε με τη μορφή ενός έργου κάποιου μεγέθους σε passepartout για ανάρτηση σε κάποιον τοίχο.

MAIL ART: ΑΡΚΕΤΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν αρκετοί καλλιτέχνες που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Ταχυδρομούν τα έργα τους. Με διάφορες ευκαιρίες έχουν διοργανωθεί/στηθεί αρκετές εκθέσεις mail art. Αξίζει να αναφερθεί και η πρωτοβουλία του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης να συστήσει στους Έλληνες φωτογράφους την ξεχωριστή και ιδιαίτερη αυτή κατηγορία ελευθερίας της έκφρασης (και μέσω της φόρμας). Με τη διοργάνωση, από το 2015, των Photo Based Mail Art Exhibitions.

Είναι όμως η πρώτη φορά που αυτά τα διάσπαρτα έργα ενός και μόνον καλλιτέχνη θα παρουσιαστούν σε μία έκθεση. Όχι ίσως σα συνολική αποτίμηση, αλλά σαν υλικό προς επεξεργασία.

Τα εργαστήρια που έχουν προγραμματιστεί να λειτουργήσουν, στο πλαίσιο της έκθεσης, θα βοηθήσουν, και το κοινό να κατανοήσει απόλυτα τις παραγωγικές συνθήκες δημιουργίας. Αλλά και τους καλλιτέχνες που θα αντιληφθούν το εύρος των δυνατοτήτων που προσφέρει αυτή η «άλλου τύπου τέχνη». Έτσι ώστε, πιθανώς, να δοκιμάσουν οι ίδιοι καλλίτερα, ενδεχομένως, και πιο σύγχρονα συστήματα συνεταιρισμού, αντίστασης ή απλής διεύρυνσης του ζωτικού τους πεδίου.

MAIL ART: Ο ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ

Γεννήθηκε στο Παλαιό Φάληρο Αττικής το 1952.Έχει παρουσιάσει τη χαρακτική και ζωγραφική του εργασία σε 17 ατομικές και πάνω από 50 ομαδικές εκθέσεις, σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ομοίως, τη φωτογραφική του εργασία παρουσίασε σε 51 ατομικές και πάνω από 100 ομαδικές.

Εκδόθηκαν διάφορα έντυπα και βιβλία με κείμενα, δοκίμια, μονογραφίες, ποίηση, χαρακτικά και φωτογραφίες του. Κατά το παρελθόν εξέδωσε 24 τεύχη του περιοδικού «Φύλλα για τη Γραφή με Φως». Ενός θεωρητικού περιοδικού για την εκτός ορίων φωτογραφία. Σταθερά στο πλευρό της σύγχρονης φωτογραφικής σκηνής της Θεσσαλονίκης.

Διετέλεσε Μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Μουσείου Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης. Μεταξύ άλλων το 1984 ιδρύει τη Φωτογραφική Ομάδα Τριανδρίας. Γνωστή σε όλους σήμερα, σα Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, του οποίου μέχρι πρόσφατα διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής.

Mail art

MAIL ART: Ο ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Μέλος διάφορων δραστήριων καλλιτεχνικών ομάδων, εργάζεται για τη διάδραση των τεχνών. Δίδαξε  το αντικείμενό του παντού όπου του ζητήθηκε. Τον απασχολεί τόσο η παραδοσιακή αντίληψη για την τέχνη, όσο και το ταξίδι της πέραν των ορίων.

Παρουσίασε την πρόσφατη εργασία του σε πολλούς χώρους και θεσμούς. Ανάμεσά τους στο Γαλλικό Salon, στο Βελιγράδι, τις Βρυξέλες, το Δουβλίνο. Το Μεξικό, το Περού, την Ισπανία, Σερβία, Κροατία. Τη Ρουμανία, Κίνα, στην Κωνσταντινούπολη και Σουηδία πολλαπλώς. Στις Φωτογραφικές Ημέρες του Κάουνας στη Λιθουανία, στο «Ευρωπαίοι Δημιουργοί» στο Lotz της Πολωνίας.

Στο Ουγγρικό Μουσείο Φωτογραφίας, στα Φεστιβάλ Marigrafia και Photovakation της Βουλγαρίας, στην Biennale του Άμστερνταμ, στην Phodar Bienniale. Στη Φωτογραφική Συγκυρία και στη PHOTOBIENNALE. Στο Ίδρυμα Τσιχριτζή,  στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ. Στο Μουσείο Ύδρευσης Θεσσαλονίκης, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, στο  Μουσείο Λαϊκών Οργάνων Θεσσαλονίκης. Στο Λαογραφικό Μουσείο της Ξάνθης, στην 1η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης. Φυσικά, σε πολλούς άλλους εξωθεσμικούς χώρους.

MAIL ART: ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ART SPACE, Παπαμάρκου 25, Πλ. Άθωνος στη Θεσσαλονίκη

Διάρκεια έως τις 24 Ιανουαρίου 2022

Περισσότερες πληροφορίες και φωτογραφίες: τηλ. 6942 860 890.

 

Διαβάστε τα άλλα άρθρα για τη φωτογραφία

Δείτε το site του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved