Ο καιρός 5 Σεπτεμβρίου

Ο ΚΑΙΡΟΣ 5 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

ΜΕ ΦΟΝΤΟ ΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΟΥ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ

Ο καιρός 5 Σεπτεμβρίου: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Ο καιρός αύριο, Δευτέρα 6/9/2021 θα είναι στη Θεσσαλονίκη ο εξής:

Από 12 μεσάνυχτα έως 3.00 το βράδυ: συννεφιασμένος, 22ο-23ο, 2 μποφόρ.

Από 3 το βράδυ έως τις 6.00 το πρωί: , συννεφιασμένος, 21ο, 2 μποφόρ.

Από 6.00 πμ έως 9.00 πμ: λίγα σύννεφα, 22ο, 2 μποφόρ.

Από τις 9.00 πμ έως 12.00 το μεσημέρι: αρκετά σύννεφα, 25ο, 2 μποφόρ.

Από τις 12 το μεσημέρι έως τις 3.00 μμ: λίγα σύννεφα, 28ο, 2 μποφόρ

Από τις 3.00 μμ έως τις 6.00 μμ: συννεφιασμένος, 27ο, άπνοια.

Από τις 6.00 μμ έως τις 9.00 μμ: συννεφιασμένος, 26ο, 2 μποφόρ.

Από τις 9.00 μμ έως τις 12 τα μεσάνυχτα: συννεφιασμένος, 24ο, 3 μποφόρ.

Ο ΚΑΙΡΟΣ 5 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ: ΠΗΓΕ ΣΤΗΝ ΟΜΟΡΦΗ ΠΟΛΗ

Σε προχωρημένη ηλικία πέθανε ο μουσικοσυνθέτης Μίκης Θεοδωράκης. Μαζί με αυτόν κλείνει ένας κύκλος των γνωστών αριστερών διανοητών. Η ζωή του ήταν γεμάτη αγώνες που συνέπλεαν με τη μουσική του δημιουργία.

Ο πατέρας του ήταν νομάρχης και ο νεαρός Μίκης έβγαλε το εξατάξιο γυμνάσιο σε διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας. Σπούδασε μουσική σύνθεση. Θεωρούσε ότι ένας από τους δασκάλους του ήταν ο Μάρκος Βαμβακάρης. Άρα ήταν βαθιά επηρεασμένος από το λαϊκό τραγούδι. Εκτός από μουσικοσυνθέτης ήταν και πιστοποιημένος μαέστρος. Η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη χαρακτηριζόταν από το επικό στοιχείο. Ο νεαρός Μίκης εντάχθηκε στους Λαμπράκηδες, τη νεολαία της ΕΔΑ. Οι διώξεις επί χούντας ήταν αρκετές. Η εξορία του ήταν στη Δημητσάνα όπου ήταν υπό περιορισμό κατ’οίκον. Η διεθνής κατακραυγή ήταν μεγάλη. Είχε ήδη γίνει γνωστός ως μουσικός διεθνώς. Η χούντα του επέτρεψε να φύγει από την Ελλάδα.

Από τότε ξεκινά μία μεγάλη σε διάρκεια περιοδεία στο εξωτερικό. Συνδέθηκε με τη Μαρία Φαραντούρη και τη Μελίνα Μερκούρη. Είχε προλάβει όμως να γράψει τραγούδια και να γίνει διάσημος στην Ελλάδα. Κάποια από αυτά τα είχε τραγουδήσει ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης. Επίσης είχε γράψει μουσική για τον κινηματογράφο και το θέατρο. Η διεθνή σταδιοδρομία του ήταν μία λογική συνέχεια της ελληνικής.

Ο καιρός 5 Σεπτεμβρίου

Οι συναυλίες του είχαν άμεση σχέση με το μήνυμα κατά της χούντας. Το πολιτικό στοιχείο υπήρχε σε αυτές. Με αυτό τον τρόπο μία μουσική συναυλία ήταν δυνατόν να καταλήξει σε μία πολιτική σταδιοδρομία. Για αυτό το λόγο έγινε μισητός από τους χουντικούς. Η επάνοδός του, μετά την πτώση της χούντας, ήταν η αρχή μιας άλλης μεγάλης σταδιοδρομίας. Δεν ήθελε πλέον συστάσεις. Η μουσική σκηνή καταλήφθηκε σχεδόν όλη από την επιβλητική παρουσία του Μίκη.

 

Ο ΚΑΙΡΟΣ 5 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ: Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗ

Υπήρχε η εντύπωση ότι ήταν αντίπαλός  του ο Μάνος Χατζδάκις. Αυτό όμως ήταν μία ψεύτικη εντύπωση. Οι δύο μουσικοσυνθέτες εκτός από φίλοι ήταν και συνεργάτες σε κάποια τραγούδια. Αυτό μπορεί να το βρει εύκολα κάποιος στο διαδίκτυο. Η μουσική του δημιουργία σταμάτησε κάποια στιγμή όταν ο Μίκης Θεοδωράκης αποφάσισε να ασχοληθεί με την πολιτική.

Υποψήφιος δήμαρχος Αθηνών με το ΚΚΕ στην αρχή. Λίγα χρόνια πιο μπροστά αυτό το κόμμα ήταν στο στόχαστρο των καταδικαστικών δηλώσεών του. Μετά έγινε υπουργός επικρατείας με τη ΝΔ, επί πρωθυπουργίας Κωνσταντίνου Μητσοτάκη. Η δήλωση που έλεγε «δύο άντρες κατεβαίνουν μαζί το δρόμο της πολιτικής» ήταν σοκαριστική για τους Έλληνες αριστερούς. Ήταν η χρονιά που ο πολιτικός Μίκης Θεοδωράκης έχασε την εκτίμηση του προοδευτικού κόσμου. Πολλά μπορούν να ειπωθούν για αυτές τις πολιτικές κωλοτούμπες. Το γεγονός όμως είναι ότι αυτή η πολιτική του κατηφόρα δεν μπόρεσε και δεν έπρεπε να επηρεάσει καθόλου τη μουσική του προσφορά στη μουσική διεθνώς.

Είχε κερδίσει δύο Όσκαρ για τη μουσική του. Όπως και ο Μάνος Χατζιδάκις. Τα τραγούδια του ήταν και θα είναι στο στόμα πολλών Ελλήνων. Είχαν γίνει γνωστά παγκοσμίως. Πολλά από αυτά έγιναν επανεκτελέσεις από ξένους μουσικούς, επίσης με μεγάλη επιτυχία. Θα ήταν άδικος κόπος να απαριθμήσουμε τις εξαιρετικές μουσικές στιγμές του. Μπορεί κάποιος να τις ψάξει στο διαδίκτυο και να μαγευτεί. Επίσης είναι αυτονόητο να πούμε ότι το κενό που αφήνει είναι τεράστιο. Αυτό το καταλαβαίνει όποιος έχει ασχοληθεί έστω και λίγο με τη μουσική.

 


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved