Ο καιρός-οι ρίζες της εξουσίας

Ο ΚΑΙΡΟΣ-ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ

Ο καιρός-οι ρίζες της εξουσίας | γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης*

Ο καιρός στη Θεσσαλονίκη την Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 20221 θα έχει ως εξής:

Μεσάνυχτα: 14ο, 68% υγρασία, 2 μποφόρ βορειοδυτικός άνεμος, συννεφιασμένος

3.00: 12ο, 78% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, ασθενής βροχή

6.00: 11ο, 90% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, βροχή

9.00: 10ο, 91% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, βροχή

12.00: 10ο, 91% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, βροχή

15:00: 10ο, 92% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, βροχή

18.00: 11ο, 89% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, ασθενής βροχή

21.00: 10ο, 87% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, ασθενής βροχή

μεσάνυχτα: 10ο, 91% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, βροχή

Ο ΚΑΙΡΟΣ-ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ | ΚΟΣΜΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ

Έχοντας δει το πώς αντιλαμβανόμαστε το κυβερνητικό σχήμα μπορούμε πλέον να καταλάβουμε την εικόνα της κυβέρνησης. Αυτής που σχηματίζεται στην αντίληψη του πολίτη. Ποια είναι η εξουσία του εκάστοτε κυβερνήτη; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι σχετικά περίπλοκη.

Η κοσμική εξουσία αντλείται από τη δύναμη του θεού. Ειδικά στις μονοθεϊστικές θρησκείες. Ο κυβερνήτης ή ο αυτοκράτορας έπαιρνε την εξουσία με τις ευλογίες του θεού. Οι μονοθεϊστικές θρησκείες, ειδικά ο χριστιανισμός και ο μουσουλμανισμός βασίζονται αποκλειστικά στην εξουσία του πατέρα. Εξαιρείται ο ιουδαϊσμός όπου ο κεντρικός ρόλος είναι αυτός της μητέρας. Η πολύ καλή θεώρηση του Έριχ Φρομμ, όσον αφορά στη θρησκεία, μιλά για τον κομβικό ρόλο του Πατέρα. Αυτός γκρεμίζει τη Μητέρα από την εξουσία. Ο Πατέρας-Θεός δίνει την εξουσία στον Κυβερνήτη. Αυτή η μεταβίβαση αποκλείει την έντονη αμφισβήτηση από το λαό.

Ο καιρός-οι ρίζες της εξουσίας

Ο ΚΑΙΡΟΣ-ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ | Η ΔΥΣΚΟΛΗ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ

Με άλλα λόγια ο πολίτης που δεσμεύει τη σκέψη του στην πατρική διδασκαλία δεν μπορεί εύκολα να αμφισβητήσει τον κυβερνήτη. Ο μόνος τρόπος είναι αν αυτός έρθει αντιμέτωπος με το δόγμα. Τότε όμως η πτώση του θα έρθει κατόπιν επανάστασης. Κατά συνέπεια η κυβέρνηση, στο ασυνείδητο του ανθρώπου, είναι η θεϊκή εξουσία. Η αμφισβήτησή της έχει να κάνει με αυτή της θεϊκής εξουσίας. Αυτό όμως είναι αδύνατο για αυτόν που πιστεύει δογματικά στη μονοθεϊστική θρησκεία.

Η εικόνα που παράγεται είναι Θεός-Πατέρας-Κυβέρνηση. Αυτή είναι δύσκολο να τη σπάσει ένας άνθρωπος. Εκτός και αν καταφέρει να διαρρήξει τα στερεότυπα των θρησκειών που στην αφάνεια κυβερνούν τον κόσμο. Είναι εύκολο λοιπόν να δούμε τον τρόπο που περνούν εύκολα οι πιο αντιλαϊκές διατάξεις. Τίθεται το ερώτημα: Αυτό είναι θέμα δεξιάς ή αριστεράς κυβέρνησης;

Είναι θέμα συντηρητισμού. Αυτό είναι σαφές. Όμως αυτός που βρίσκεται, σε ποιο σημείο της κοινωνίας; Ένας προοδευτικός μπορεί να είναι συντηρητικός; Ένα ερώτημα που είναι λίγο δύσκολο να απαντήσουμε. Εκτός των άλλων είναι και ένα μεγάλο ταμπού. Όσον αφορά και στο προοδευτικό τμήμα της κοινωνίας. Το αφήνουμε ανοικτό για το επόμενο σημείωμά μας.

Η πρόγνωση του καιρού βασίζεται στο meteo.gr

*Ο Γιάννης Φραγκούλης είναι ψυχαναλυτής

Διαβάστε το προηγούμενο σημείωμα


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved