Ο καιρός-συγκριτισμός

Ο ΚΑΙΡΟΣ-ΣΥΓΚΡΙΤΙΣΜΟΣ

Ο καιρός-συγκριτισμός | γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης*

Ο καιρός την Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2021 στη Θεσσαλονίκης θα είναι ο εξής:

Μεσάνυχτα: 16ο, 90% υγρασία, 1 μποφόρ, ανατολικός άνεμος, αρκετά σύννεφα

3.00: 15ο, 94% υγρασία, 1 μποφόρ, βορειοανατολικός άνεμος, συννεφιασμένος

6.00: 14ο, 93% υγρασία, 1 μποφόρ, βόρειος άνεμος, συννεφιασμένος

9.00: 14ο, 80% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, συννεφιασμένος

12.00: 15ο, 65% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, συννεφιασμένος

15.00: 17ο, 56% υγρασία, 3 μποφόρ, βορειοδυτικός άνεμος, αρκετά σύννεφα

18.00: 17ο, 55% υγρασία, 3 μποφόρ, βορειοδυτικός άνεμος, λίγα σύννεφα

21.00: 14ο, 64% υγρασία, 3 μποφόρ, βορειοδυτικός άνεμος, αραιή συννεφιά

Μεσάνυχτα: 12ο, 71% υγρασία, 3 μποφόρ, βόρειος άνεμος, αραιή συννεφιά

Ο ΚΑΙΡΟΣ-ΣΥΓΚΡΙΤΙΣΜΟΣ: Η ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ

Στο προηγούμενο σημείωμά μας είχαμε αναφερθεί στην έννοια της πραγματικότητας. Στο σχετικό ορισμό της. Είχαμε μείνει στην έννοια της σύγκρισης. Ποια είναι η έννοιά της σε αυτό το συλλογισμό που αφορά στην κρίση των ιδεών;

Ο άνθρωπος για να γνωρίσει αν ένα θέμα είναι σωστό ή όχι θα πρέπει να συγκρίνει. Αυτή η σύγκριση έχει να κάνει με τις αντίπαλες ιδέες και απόψεις που ισχύουν για το θέμα που τον απασχολεί. Με αυτό τον τρόπο αποκρυσταλλώνει μία άποψη. Αυτή όμως η νοητική διαδικασία είναι ακόμη μία νευρωσική διεργασία που έχει κάποιες παραμέτρους. Με άλλα λόγια, αν κάτι ισχύει ή όχι έχει να κάνει με αυτές τις λογικές που αναιρούν τη μία ή την άλλη λογική.

Ο καιρός-συγκριτισμός

young woman looking into a mirror

 

Στη φιλοσοφική και πολιτική σκέψη δεν υπάρχει μία δογματική διαδικασία. Αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι οι ψυχικές διεργασίες που τρέπουν μία λογική προς τη μία ή την άλλη πλευρά. Αυτές οι ψυχικές διεργασίες δεν είναι ίδιες για όλους τους ανθρώπους. Όπως ο ψυχισμός του κάθε ανθρώπου δεν είναι ο ίδιος για όλους. Αυτές οι διαφορές μας δίνουν τις διαφορετικές μορφές μιας ιδέας. Αυτές οι διαφορές μπορεί να είναι μικρές αλλά η τελική δομή της σκέψης είναι εντελώς διαφορετική από μία άλλη.

Ο ΚΑΙΡΟΣ-ΣΥΓΚΡΙΤΙΣΜΟΣ: Η ΕΡΕΥΝΑ

Αυτός που ερευνά μία θέση θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικός. Βέβαια αυτή η αντικειμενικότητα δεν μπορεί να επιτευχθεί σε απόλυτο βαθμό. Στο βαθμό όμως που γίνεται θα πρέπει να γίνει η έρευνα με τρόπο συγκριτικό. Λαμβάνει υπόψη του τις διάφορες απόψεις. Ανακαλύπτει το φιλοσοφικό και ψυχολογικό υπόβαθρο. Συσχετίζει όλα τα δεδομένα. Τελικά διαμορφώνει μία άποψη που είναι καθαρά δική του.

Καταλήγουμε τελικά σε μία άποψη για μία κοινωνική κατάσταση που έχει κάποια στοιχεία αληθοφάνειας. Μπορούμε πλέον να κρίνουμε μία πολιτική θέση. Να προτείνουμε μία θεραπεία σε ένα θέμα, μία πολιτική θέση. Έχοντας υπόψη όλα αυτά μπορούμε πλέον να επεξεργαστούμε ένα θέμα που μας απασχολεί. Είμαστε πλέον σε θέση να μιλήσουμε για θέματα πολιτικής χωρίς να κινδυνεύουμε να γελοιοποιηθούμε. Να εκφράσουμε μία άποψη που θα έχει βαρύτητα. Γνωρίζουμε βέβαια ότι αυτό που θα εκφράσουμε θα βρει κάποιες αντιδράσεις. Αυτό προβλέπεται σε ένα υγιή κοινωνικό διάλογο.

Η πρόγνωση του καιρού βασίζεται στο meteo.gr

*Ο Γιάννης Φραγκούλης είναι ψυχαναλυτής.

Μεταφορά στο προηγούμενο σημείωμα


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved