ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΕΡΗΜΟ ΤΟΠΙΟ

Ο πολιτισμός στην Ελλάδα, σε επίπεδο πολιτικής, ελάχιστες φορές είναι το αντικείμενο της δημιουργικής προσπάθειας των κομματικών στελεχών, των πολιτικών και των υπουργών. Αυτή η κυβέρνηση της αριστεράς θα είναι η ευκαιρία να υπάρξει δημιουργική δουλειά για τον πολιτισμό στη χώρα μας; Ποια είναι τα θέματα που υπάρχουν ανοιχτά στο τραπέζι της εργασίας του νέου υπουργού Πολιτισμού; Θα προσπαθήσουμε να αναφέρουμε τα κυριότερα για να μπορέσουμε να τα αναλύσουμε, αργότερα.

Θα ξεκινήσουμε απ’την αντίληψη περί αποδοτικότητας που είχε εκφρασθεί πιο έντονα απ’τον Τάσο Γιαννίτση, κάτι που θα το βρούμε στην αντίληψη των Αμερικάνων για την αποδοτικότητα του ευρωπαϊκού πολιτισμού, για να συνεχίσουμε με την αδιαφορία όσων μπήκαν στο υπουργικό γραφείο για το αντικείμενο της εργασίας τους. Θα θυμηθούμε όμως τη Μελίνα Μερκούρη, τον οργασμό εργασίας που υπήρχε, παρά τις έχθρες των αντίπαλων μερών των καλλιτεχνών, μία εποχή που δε θα βρούμε εύκολα στην νεότερη ιστορία της Ελλάδας. Θα αναφερθούμε περιληπτικά στα θέματα αυτά.

Το πρώτο σημαντικό θέμα είναι αυτό της παιδείας. Η τέχνη θα πρέπει να μπει στη διδακτέα ύλη, απ’το δημοτικό μέχρι το λύκειο. Οι μαθητές θα πρέπει να πάρουν αυτά τα στοιχεία που θα τους κάνουν να ενδιαφερθούν αργότερα για θέματα τέχνης ή να ασχοληθούν με κάποιο τομέα αυτής.

Το δεύτερο θέμα είναι η τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αν δει κάποιος τόσο το αναλυτικό πρόγραμμα όσο και τις σχολές που διδάσκουν, ειδικά κινηματογράφο, θα καταλάβει πόσο πίσω είμαστε ίσως και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ανάμεσα σε αυτά θα πρέπει να βάλουμε και το θέμα των βιβλιοθηκών, ειδικά των σχολικών. Εδώ έχουμε το μέρος όπου θα αγαπήσει ο μαθητής το βιβλίο, τη μάθηση και τη διάρκειά της. Σε αυτές τις βιβλιοθήκες μπορούν να βρουν καταφύγιο περιοδικά τέχνης και πολιτισμού, ειδικά αυτά που φτιάχνονται από μεράκι και αγάπη απ’τις ομάδες που τις διευθύνουν.

Η παραγωγή έργων τέχνης είναι περιορισμένη στην Ελλάδα. Τα εργαστήρια τέχνης είναι περιορισμένα, οι χώροι όπου θα μπορούσαν να προετοιμάσουν τη δουλειά τους οι νέοι καλλιτέχνες είναι σπάνιοι την ίδια στιγμή που δημόσιοι χώροι μένουν αναξιοποίητοι, όπως πρώην στρατόπεδα.

Το ανταποδοτικό ποσό απ’τον πολιτισμό είναι σημαντικό. Μία τεράστια αγορά υπάρχει δίπλα απ’τους πολιτιστικούς χώρους: εκδοτικοί οίκοι, χώροι διασκέδασης, καταστήματα υλικών και μηχανημάτων για την παραγωγή έργων τέχνης, ελεύθεροι επαγγελματίες στον καλλιτεχνικό χώρο. Το χρήμα κινείται και η αγορά δείχνει τη δυναμική της.

Η κίνηση στην αγορά εκτός της χώρας μας είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Τα έργα των καλλιτεχνών δεν προωθούνται στο εξωτερικό, δεν οργανώνονται εκδηλώσεις αφιερωμένες στα ελληνικά έργα τέχνης, οι συμπαραγωγές είναι σπάνιο φαινόμενο, η μόνη καλλιτεχνική δραστηριότητα που παρουσιάζουμε με περηφάνια είναι τα έργα τέχνης στην αρχαία Ελλάδα και στο Βυζάντιο. Ο σύγχρονος πολιτισμός απλά δεν υπάρχει για το μάρκετινγκ της εποχής μας.

Η τηλεόραση προβάλλει πιο συχνά πολιτιστικά σκουπίδια δημιουργώντας εθισμό στη σαβούρα και στη χαμηλή αισθητική στο κοινό, αντί να προσπαθεί να το εκπαιδεύσει να αναγνωρίζει ένα έργο τέχνης. Οι φτηνές παραγωγές συνηθίζουν το θεατή στην κατανάλωση χαμηλής αξίας πολιτιστικών έργων.

Ας δούμε όμως πιο προσεχτικά τα θέματα του κινηματογράφου και του θεάτρου. Άλλωστε οι δύο αυτές τέχνες απευθύνονται στην πλατιά λαϊκή μάζα, έχουν άμεσο ανταποδοτικό όφελος, μπορούν να μας διδάξουν με πιο γλαφυρό τρόπο για την ιστορία της χώρας μας. Θα αναφερθούμε με συγκεκριμένες προτάσεις πρώτα στον τομέα του κινηματογράφου.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved