VINYL CELLULOID

Η γωνιά του «Φίλμ Νουάρ», όπου κάνουν παρέα το πεντάγραμμο και η μονταζιέρα…

Under the Smiths’ Covers

Το πρώτο πράγμα που γίνεται ξεκάθαρο σε όποιον ασχοληθεί με τα έργα και τις ημέρες του frontman των Smiths, κατά κόσμον Στίβεν Πάτρικ Μόρισεϊ, είναι πως πρόκειται για ένα φανατικό σινεφίλ. Ο Mozzy, από μικρή κιόλας ηλικία, καταβροχθίζει με μανία ταινίες όλων των ειδών και δείχνει να παθιάζεται με μερικούς από τους ήρωες της μεγάλης ­ενίοτε και της μικρής- οθόνης, όπως για παράδειγμα με τον Τζέημς Ντιν, για τον οποίο θα εκδηλώσει ένα θαυμασμό στα όρια της θρησκευτικής λατρείας.

Τη σινεφιλία του αυτή καταφέρνει να την περάσει και στους δίσκους της θρυλικής μπάντας από το Μάντσεστερ, με ένα πολύ απλό και προφανή τρόπο: στη συντριπτική τους πλειοψηφία, τα εξώφυλλα των δίσκων των Smiths, είτε πρόκειται για studio albums είτε για singles ή συλλογές, αποτυπώνουν ενσταντανέ από κάποια ταινία ή απεικονίζουν κάποιον ηθοποιό. Στιγμές, σκηνές και σταρ που επηρέασαν, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, τον Μόρισεϊ.

vinyl celluloid tefxos 96 foto2

The Smiths

Στο πρώτο και ομώνυμο studio album των Smiths (1984), απεικονίζεται, σε μια σκηνή από το πρώτο μέρος της συνεργασίας (“Flesh, Trash, Heat”) του Άντι Γουόρχολ με τον Πολ Μόρισεϊ (ουδεμία σχέση με τον Moz), o πρωταγωνιστής Τζο Ντ’ Αλεσάντρο, ο οποίος υποδύεται μια αρσενική πόρνη που προσπαθεί να μαζέψει λεφτά προκειμένου να κάνει έκτρωση η γυναίκα του. Ο Ντ’ Αλεσάντρο έχει απομονωθεί από τον ερωτικό του σύντροφο, ο οποίος κάθεται δίπλα του στο καρέ της ταινίας, σε μία κίνηση που τονίζει το αίσθημα της μοναχικότητας. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι για τον Ντ’ Αλεσάντρο δεν είναι η πρώτη εμφάνιση σε εξώφυλλο δίσκου, καθότι, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ο κάτοχος του φουσκωμένου καβάλου που χρησιμοποίησε ο Αντι Γουόρχολ στο άλμπουμ των Rolling Stones, “Sticky Fingers”.

vinyl celluloid tefxos 96 foto3

Meatis Murder

Το εξώφυλλο του “Meat is Murder” (1985) είναι μια ελαφρώς ιδιαίτερη περίπτωση. Καταρχάς, το στιγμιότυπο προέρχεται από το ­υποψήφιο για Όσκαρ- ντοκιμαντέρ “In the year of the pig”, με θέμα τον πόλεμο στο Βιετνάμ και όχι από ταινία μυθοπλασίας. Το σημαντικότερο όμως στοιχείο έγκειται στο ότι έχουμε να κάνουμε με τη μοναδική περίπτωση επέμβασης στην πρώτη ύλη, μιας και στο πρωτότυπο πλάνο, το κράνος του νεαρού στρατιώτη είχε την επιγραφή «Make war, not love» και όχι τον τίτλο του δίσκου. Πρόκειται για το πρώτο δείγμα μιας πολιτικοποίησης του Μόρισεϊ, χωρίς αυτό απαραίτητα να αντηχεί και στους στίχους του δίσκου.

The Queen Is Dead

Ομολογώ πως, όταν πήρα για πρώτη φορά στα χέρια μου το album “The Queen is dead” (1986), είχα την εντύπωση πως μπροστά στα μάτια μου κείτεται κάποια πριγκίπισσα και όχι ο Αλέν Ντελόν, παραιτημένος από τη ζωή και ετοιμοθάνατος, στην ταινία “L’Insoumis” («Έχω το δικαίωμα να σκοτώσω;»). Σε κάθε περίπτωση, θέλω να πιστεύω, όπως άλλωστε κηρύττει ο ασεξουάλας Mozzy,  πως η πραγματική ομορφιά, όπως αυτή που πληροί το παρουσιαστικό του Αλέν Ντελόν, είναι υπεράνω φύλλων και ότι το λάθος μου δεν ήταν τόσο τρομερό. Βέβαια, ο Ντελόν, υποστηρικτής πλέον του Εθνικού Μετώπου της Λεπέν, μάλλον θα διαφωνούσε, αλλά αυτή είναι μια άλλη συζήτηση.

vinyl celluloid tefxos 96 foto4

Strangeways, Here We Come

Για τον τελευταίο δίσκο που κυκλοφόρησαν οι Smiths, το “Strangeways, Here We Come” (1987), η αρχική επιλογή ήταν ο Χάρβεϊ Καϊτέλ, από το “Look Who’s Knocking at My Door”, μία από τις πρώτες ταινίες του Σκορσέζε. Για κάποιο λόγο, ο Καϊτέλ αρνήθηκε αρχικά, αν και τέσσερα χρόνια αργότερα έδωσε τη συγκατάθεση του, για να χρησιμοποιηθεί η ίδια φωτογραφία για τις ανάγκες της σόλο τουρνέ του Μόρισεϊ, το 1991. Τελικά, για τις ανάγκες του album χρησιμοποιήθηκε μια εικόνα που θεωρώ ως την πιο προσωπική επιλογή του Μόρισεϊ. Ο Ρίτσαρντ Ντάβαλος, στον ρόλο του αδελφού του Τζέιμς Ντιν στο «Ανατολικά της Εδέμ», είναι ο τέλειος Άβελ για τον Κάιν – Τζέιμς Ντιν, που οδηγείται στην καταστροφή από υπερβολική δόση ενσυναίσθησης, εν μέσω ενός σκληρού κόσμου.

Και στις τέσσερις περιπτώσεις που είδαμε παραπάνω, δεν θα πρέπει να ψάξουμε για κάποια βαθύτερη σύνδεση μεταξύ των περιεχομένων της ταινίας και του δίσκου. Οι ανδρικές αυτές φιγούρες, αποκομμένες από το σύμπαν στο οποίο ανήκουν, φαντάζουν ακόμη πιο δραματικές. Στα πρόσωπα αυτά είδε κάποια μορφή του εαυτού του ο Mozzy, χρησιμοποιώντας την οθόνη σαν κάποιου είδους παραμορφωτικό καθρέφτη. Οι ‘ήρωες’ αυτοί αποπνέουν μια συναισθηματική φόρτιση, η οποία ταιριάζει με το γενικότερο αίσθημα διαφορετικότητας, μοναξιάς και ρομαντικής απογοήτευσης, μέσα στα οποίο είναι βουτηγμένοι οι τόσο υπέροχοι στίχοι των Smiths. Οι στίχοι που στάθηκαν πλάι σε κάθε νεαρό σε απόγνωση, θυμίζοντάς του ότι ποτέ, κανένας δεν είναι μόνος του.

Αλέξανδρος Παπαγεωργίου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved